Gå til innhold
Arkivverket

[#5984] Rogaland - Gårder - resp. bygdebøker


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Hvordan finner jeg frem til riktige bygdebøker ? Nå har jeg en mengde henvisninger til folk som kom fra: Ivesdal - Asseim - Vikeså - Bjerkreim - Eidland (i Gjesdal)- Hegelstad - Vinningland - Dyrskog - Årstad - Hindsholm - Stangeland (Klepp) Sokndal Jeg har spurt Biblioteket etter bok vedr. Sokndal, men det finnes ikke. Før jeg spør etter mer der, er jeg takknemlig for tips om hvilke bøker som kan dekke ovennevnte steder. Mvh Sylvi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Døpte i Klepp finnest på CD.Der er også bygdebøker for Klepp .Lån til å begynne med alle bindene for Bjerkreim og Gjesdal - så har du nok å bære på :-),dei er store.Der finnest folk med god kunskap om slekter i Sokndal,kan ikke legge ut adressen til alle her.Søk på Stein Norem Wisted,han har lagt ut en del om Sokndal på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk for tips, nå som før. Fikk omsider kjøpt de 2 bøkene for Hetland Skibreie hos Egersund komm. Har i dag lånt 2 bind,I og II fra Gjesdal(store og tunge), men der fant jeg ikke de stedene jeg leter etter. De andre bindene var ikke tilgjengelige i dag, så jeg vet ikke om der finnes noe av interesse.Jeg får satse på at boken fra Bjerkreim er ledig (og har i bestilling for lån bok fra Egersund). Søker forsatt på nettet og satser på at den som leter, finner ... Mvh Sylvi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er flere store bind for Bjerkreim. Hvilken gård i Sokendal er av interesse? Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Du har etter min mening to muligheter: O, Ryghs gårdsnavn kombinert med soknelista på Riksarkivets oversikt over kirkebøker. Skattematrikkelene, jeg bruker 1647 for eldre gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Først, stor takk for de to siste innleggene. I farten ser det ut som det er Evje og Hetleskov i Sokndal (kan være flere)det gjelder. Min farmor var Aagot Jonas. fra Nodland i Heia. Hennes farmor: Gjertina Tobiasdtr. er oppgitt å komme fra Sokndal. Dersom Gjertinas far er Tobias Hoskuldsen,kom han fra Ytre Evje Sokndal. Følger jeg denne linjen videre, kommer jeg til Guri Torchildsdtr. fra Hetleskov, Sokndal. Disse ønsker jeg å følge videre.(I Ivesdal er jeg på jakt etter Torkel Åmundsen som skal ha kjøpt på Nodland i ca. 1780)Jeg er fremdeles glad for å motta hjelp. Mvh Sylvi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk til deg Morten Svendsen. Du har helt rett. Den oversikten har jeg allerede funnet og faktisk tatt utskrift av hele "greien", så nå skulle jeg ha alle muligheter til å finne frem (mye har jeg funnet allerede), takket være gode tips fra alle som har hjulpet meg. Hjertelig takk til dere alle. Mvh Sylvi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk for innlegg. Ja, jeg har funnet nevnte fra Sokndal, og den var svært nyttig, kom et godt stykke videre. Ellers har jeg vært inne på gårdsnavn og litteratur for Rogaland. Har funnet ut de fleste bøker jeg må låne fra biblioteket etter hvert som de er "ledige". Står igjen foreløpig med 3 gårdsnavn som jeg ennå ikke har funnet bøkene til: Stuhaug, Dyrskog, Hindsholm. Dersom noen vet dette, er det flott om jeg slipper å lete mer etter det. Fremdeles takk for all hjelp. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er Stuhaug i gamle Bakke komune nå Sirdal komune.Sirdal gard og ætt bind 5.Forfatter Per Seland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dyrskog er i Bjerkreim. Hindsholm er eg usikker på men der er trolig på strekningen Sokendal Egersund. Stuhaug navnet kan jo finnest flere steder men der var forbindelse fra Virak/Stuhaug til Sokendal i eldre tider,der var en Lensmann i Sokendal med navn Stuhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Du fant ikke Eidland i Gjesdal, men da har du lånt de "nye" bygdebøkene for Gjesdal, som dekker den Indre delen.Du skal ha tak i: Arneson, Søren. Gards- og ættesoga for Gjestal. Gjestal: Gjestal kommune, 1939. Den har også kommet ut i nye opplag, og er til salgs i Rogaland historie- og ættesogelag (men lån den gjerne på biblioteket først, så du ser om du har mye bruk for den).Jeg kan evt. gjøre et par oppslag, men ikke utarbeide en lang anetavle hvis det er mye.Hilsen Jon Anjer, Oslo - anjer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk til Jon Anjer for tips og velvilje til å hjelpe. Jeg har nå hatt på lån fra bibliotekt boken for Gjesdal av Søren Arneson og har funnet mye der, (og i hele lasset med bøker jeg har lånt i tillegg).(For noen bøker står jeg på venteliste). Jeg er for øyblikket uvitende om hvor jeg finner: *GRANNES (Tørres Gunbjørnson Grannes, far til Berit Tørresdtr. som var gift med Endre Arneson Madland. *ÅKRE SØRE I VALLE *BJUNES Muligens jeg skal søke på gårdsnavn og/eller litteraturliste, men har du kjennskap til hvilke bøker som dekker disse 3 stedene, så er jeg takknemlig for info. Det er kjempefint med god hjelp. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Åkre er vel i Valle i Setesdalen,der er bøker for Valle. Der er Bjunes i Sirdalen og kanhende også i Setesdalen.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var litt for rask med forrige. Grannes er i Sola,Haaland tror eg det hette for lenge siden. Sola er jo der Stavanger lufthavn er--. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk til deg igjen, du er stadig hjelpsom. Jeg har søkt på gårdsnavn og funnet (gårdsnavn i 1801): *Aakre Walle pr.gj., Walle sokn.(Vet ikke hvilken bok) *Grannes Haaland pr.gj., Sole sokn.(Vet ikke hvilken bok) *Biugnæs, Augvaldsnæs pr.gj., Augvaldsnæs sokn. (notert meg Bjunes i Sirdal, men jeg har foreløpig bare fått tak i Bind III, IV, V, og mangler/venter på bind I og II for Sirdal, kanskje Bjunes finnes i en av de to sistnevnte bindene ?) Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Tørres Gunnarson Grannes kom i skattelistene etter Jon Grannes i 1633. Han ble gravlagt 13.10.1689, oppgitt til 85 år, skifte 6.3.1690. Han var lensmann i Goa skipreide 1664-1668 og deretter lensmann i Jåtten skipreide til han døde. Han var antakelig gift først med datter til Jon Grannes, deretter med Bereta Eriksdtr., begravet 17.5.1695. Hun er mor til Berit (også kalt Bereta) som giftet seg til Madland.Kilde: Refheim, Sigurd. Gard og ætt i Sola. Sola: Sola kommune, 1974; side 95. Her er 8 barn nevnt.Tørres var fra Kleppe i Klepp, sønn av Gunnbjørn Kleppe, som igjen var sønn av Erik Friestad i Klepp. Gunnbjørn nevnt på Kleppe 1626-51, før det på Friestad 1610-19.Erik Friestad var g. m. datter av Gunnbjørn Sørbø i Høyland.Kilde: Brunes, Erling. Klepp gards- og ættesoga gjennom 400 år. Klepp: Klepp kommune, 1963; s. 92-93, 148.Jeg har en hypotese om hvor Bereta Eriksdtr. g. m. Tørres Gunnarson var fra. Send meg et e-brev hvis du er interessert. Jeg sender ikke hypoteser til "hele verden", en del tar slikt som fakta.Hilsen fra Jon Anjer, anjer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.