Gå til innhold
Arkivverket

[#5985] Peder Tønder Nordal


Gjest Tor Myklebust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Myklebust

Er interessert i opplysningar om Peder Tønder Nordal fødd i Drammen 1727 og død i Trondheim 1788. Han er nemd som overrettspresident og justisråd. Foreldre er Knud Nordal (ca 1690 - 1740) og Gjertrud Irgens. Knud var tollar i Holmestrand og Drammen. Han var fødd i Trondheim og er truleg son til Ole Knudsen Nordal frå Norddal på Sunnmøre. Men kvifor har Knud kalla son sin for Peder Tønder N.? Er der ein forbindelse tilbake til Peder Christophersen Tønder som også arbeidde innan tolletaten i Trondheim? Rett nok døydde han barnlaus, men han hadde fleire stebarn. Har sett ein stad at kona til Ole Knudsen er oppgitt til Karen Davidsen, men veit ikkje kor rett det er eller om det bringer oss nærmare løysinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest maria jørgensen

Hei! vet ikke om dette bare vil gjøre deg mer forvirret, men skriver det likevel. I papirene fra E.T.C finner jeg at en Margrethe Grabow Tønder,d.1775, er gift andre gang med en Knud Nordal(Nordalh?),d.1786. Kan det være noen forbindelse til den Peder Tønder Nordal du søker?mvh Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Takkar for den opplysninga. Trur at denne Knud Nordahl kan vere ein nevø til Peder Tønder Nordahl. Koblinga til Tønder er likevel interessant. Har du fleire opplysningar om Knud Nordahl t.d. kvar han budde då han døydde? Kva slags kjelde er det du nemner som E.T.C.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Hei TorHar du mer informasjon om denne Ole Knutsen Nordal du nevner i første innlegg? I arbeid med kartlegging av aner i Trondheim/Møre, har dette navnet dukket opp. Jeg er på jakt etter foreldrene til min formor Kirsten Jacobsdatter Holck, død i Trondheim 1687, mor til min forfar Ole Holck.Kirsten hadde en bror, Anfind Jacobsønn Holck, ”barnefødt i Akerø gjeld i Romsdal”, foruten en ukjent søster. Anfind, gift med Mallene Knudsdatter født på ”Nesse” i Romsdal, døde barnløs i Trondheim i 1710. M. Rogne skriver i sin artikkel ”Oberstløitnant Ole Holck’s herkomst” (NST X, s.316):” I 1706 blev den samme Petter Larsen innsatt som testamentarisk arving på like fot med Anf. Holcks søstersønn (dvs. Ole Holck) og Mallenes bror- og søsterbarn. Flere arvinger hadde de ikke nu. Anfinds søsterdatter på Sunnmøre var allerede død uten barn. Dette dokumentet ble så bekreftet av Ole Knutsen Nordal (fra Sunnmøre)…Det kan kanskje ha vært en sammenheng mellom Ole Knutsen Nordal og den ukjente søster (NN Jacobsdatter?). Hun kan kanskje også ha hatt en sammenheng med Molde, ettersom det i Trondhjems pantebok år 1690 nevnes som vitne Anfind Jacobsens svoger Jens Jensen (Friis) fra Molde. All info om Ole Knutsen Nordal er av interesse – ”mange bekker små” vet du..Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Med det eg veit finn eg ikkje nokon slektskap mellom Ole Knudson Nordal og personane du nemner. Han har kanskje blitt nytta som eit uavhengig vitne?Ole Knudson Nordal kom til Trondheim ein gong på slutten av 1600-talet. I 1693 er han nemnd som skipper medan han i boka 'Oplysninger om slekten Irgens fra Røros' er titulert overvraker i Trondheim. Same kjelde oppgir at han var gift med Karen Davidsdtr. Veit ikkje meir om henne. I 1708 vert ein Olle Nordahl gravlagt i Trondheim. Truleg er dette Ole Knudson. Han hadde ein bror løytnant vaktmeister Jon Knudson Nordal som seinare vart morfar til biskop Johan Nordahl Brun. I tillegg hadde han to halvsøstre. Margrete Olsdtr døydde barnlaus på Sunnmøre i 1738. Barbro Olsdtr hadde to barn Knud Nielsen Hoeim i Romsdal og Lispet Joensdtr i Verdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Takk for svaret ditt, Tor. Nei,det ser ikke ut til at jeg kommer noe videre med dette. Han var nok som du sier, et uavhengig vitne. Men takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei Tor! Kilden jeg betegner som E.T.C er E.Thurn Christensen. Det eneste som står notert på denne Knud Nordal(Nordahl)er at han er skredder i Kristiansund.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.