Gå til innhold
Arkivverket

[#5992] Ole Hansen f. 1831, Dragebakken i Vestre Toten


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Ole Hansen f. 1831 Aas, Vestre Toten g.10.01.1856 med Johanne Matea Johannesdtr. f. ca. 1826 Hoff, Østre Toten. Jeg fant dem i 1875-tellinga, da bor de i Dragebakken i Vestre Toten. Jeg veit at moren hans het Dorte Larsdatter f. ca. 1800, men hun står som ugift i 1865, så jeg antar at faren er død. Enten det, eller at Ole Hansen var født utenfor ekteskap. Kan noen hjelpe meg med å finne faren til Ole Hansen? Og om han var gift med Dorte Larsdatter.Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Født 18/4 dpt. 13/5 1832 i V. Toten: Ole, uekte av pike Dorthe Larsdtr. Bjørnerudsveen og husmanss(ønn) Hans Olsen Spegebakken. Faddere: Lars og Johanne Bjørnerud, Ole Hansen Bjørnerudødegården og Mari sammesteds, Johannes Larsen Bjørnerudsveen.Konf. i V. Toten 22/10 1826: Hans Olsen Spegebakken under Narum, 14 1/2 år, født i Moldstadstuen. Foreldre: Husm. Ole Christiansen og Helene Nilsdtr. Karakter: God.Gift 28/12 1838 i V. Toten: Ungk., skredder Hans Olsen 26 år, f. i Moldstadstuen, nå i S. Narumstuen, far: Ole Christiansen, og pike Maria Halvorsdtr. 27 år, far: Halvor Christiansen, f. i Bingestuen(?), nå Narumstuen. (Oles foreldre giftet seg altså IKKE).Døpt 29/3 1812: Hans av Ole Christiansen Moldstadstuen og kone Helene. Faddere: Peder Moldstadstuen med kone, Halvor Ringen, Ole Bjørnerudengen med kone.Litt om Dorthe:Konf. 1817 i Kolbu 19. søndag e. Trinitatis: Dorthe Larsdtr. Bjørnerudsveen, dpt. 1. søndag i advent 1800. Foreldre: Lars Olsen og Ragnhild Larsdtr.Faddere ved Dorthes dåp, dato og foreldre som ovennevnt: Peder Bjørnerud og kv., Mads Sandboden, Ane ibid., Paul Ensrudstuen.Gift 27/12 1798 i Toten: Ungk. Lars Olsen Bjørnerudsveen og pike Ragnhild Larsdtr. Sæter. Cau: Jonas Polset og Jacob Blilistuen.De bor på Bjørnerud i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for helpen!Det var nytt for meg at det skulle være et uekte barn i denne delen av slekta også. De dukker vist opp overalt. Her kommer et par spørsmål til; Hva betyr Konf. 1817 i Kolbu 19. søndag e. Trinitatis og hvilken dato blir 1. søndag i advent i 1800. Er det noe sted jeg kan finne ut dette? Jeg skjønner jo at 1. søndag i advent må være i månedskifte november/desember, men eksakt dato når var det? Jeg fant som du sa Lars Olsen og Ragnhild Larsdtr. i Bjørnerud i 1801, men foreldrene til Hans (Ole Christiansen og Helene Nilsdtr.) finner jeg ikke - de hadde muligens ikke giftet seg enda. Jeg finner flere mulige ugifte kandidater.Har du mulighet til å hjelpe meg videre? Hvilke gårder kom Ole Christiansen og Helene Nilsdatter fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

19.s.etter trinitas (trefoldighetstiden ) i 1819 var 12.okt.,mens 1.s.i advent 1800 var 30.november. Hilsen Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk for svaret Olaug, men det var feil år. Det skulle være 1817 ikke 1819. Har det noe å si på datoen, eller er det den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk for oppklaringa. I 1801-tellinga for Toten på gården Molstad finner jeg Ole Kristiansen 8 år (foreldre: Husm. Kristian Gundersen og Dorte Johanesdtr). På samme gård finner jeg også Elena Nilsdtr. 4 år (far: Husm. Nils Larsen). Kan dette være foreldrene til Hans Olsen f. 1812? Det blir jo rein gjetting, men det var bare litt rart å finne begge navnene jeg lette etter på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gift 30/10 1807 i Toten: Ungk. Ole Christiansen Nedre Røyse og pike Elena Nilsdtr. Moldstad. Cau: Tosten Moldstad og Ole Hågensen Nedre Røyse.På Røyshaugen var i 1801 en Malene Ditlevsdtr. 30, ugift, logerende. Hun hadde en uekte sønn Ole Christiansen 9 år. Denne virker litt vel ung til å være identisk med ovennevnte, men vil likevel nevne ham.Dersom Elena er hun som var på Moldstad i 1801, må alderen være feil oppgitt.Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Toten økomuseum, Toten økomuseum, adresse:2858 KAPP Telefon/Phone: +47 61 16 95 00 Telefax/Fax: +47 61 16 95 80De sitter på masse stoff om folk på Toten, også husmannsfamilier. De kan kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen, igjen.Dette må ha vært et ungt brudepar. Han 15 og hun 10 år! Jeg får gjøre som du har sagt å kontakte Toten økomuseum, så jeg får oppklart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.