Gå til innhold
Arkivverket

[#6000] Maren Johanne Johannesen född 1880 i Röken, varför


Gjest Sven-Arne Adolfsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Maren Johanne Johannesen född 1880 i Rökengifte sig 19.05.1905 i Johs. kirke Kristiania med Sömand Hans Kristian Hansen född 1874 i Hurum.Vid vigsel tillfället bodde Hans Kristian Hansen i Filtvedt.Förlovere vid vigseln var Hans J. Sörensen i Filtvedt och Mikael Hansen i Filtvedt.Brudgummens fader uppges vara Matros Hans Kristiansen från FiltvedtstrandBrudens far uppges vara Sömand Johannes kristoffersen från Huseby (eller något liknande sted, jag har svårt att läsa vad det står i kirkeboken om stedet) När deras dotter (min fars brors kone) Dagny Mathilde Hansen föds 29.10.1908 i Hurum har moren Hansen som efternamn och familjen bodde i Filtvedt.Jag tror jag funnit rätt spår på Hans kristian Hansen's föräldrar i folketellingen från 1900 Hurum och det skall då vara Hans Kristiansen född 1846 i Hurum och Karen Hansen född 1847 i Hurum som är hans föräldrar.Men Maren Johanne Johannesen är spårlöst försvunnen i folketellingerna vad jag kan se, jag finner henne inte i Röken 1900 och ej i Hurum 1900 och ej heller i Kristiania 1900.Hoppas någon har något förslag om hjälp med denna dame.MvhSven-Arne Adolfssonsaa@aas.nuhttp://www.aas.nu/Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp. Men i 1900-tellingen på gården Kjekstad er det ei Maren, født i 78. Men det står at hun er født i Høland, så hun er sikkert ikke så aktuell.Mer aktuell kan være Maren med etternavnet Nordal som finnes på Hotvedt Meieri i Røyken. Hun skal være født i Røyken i 1882 ifølge DA.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Sven-Arne,Jeg fant følgende:Maren Johanne, f. 9. okt 1880, døpt 16.01.1881 i Røyken kirke. ”Uekte”. Far Johannes Kristoffersen, sjømann fra Huseby, Hurum, f. 1860?, Annette Hansd, tj. pige, f. 1856, bosted Bjørnestad (=Bjørnstad?), ”er ellers fra ??”. Hans leiermål nr. 1, hennes nr. 2. ”Barnet hjemmedøbt af Gbr. Peder Gudim, Daabsvidner: Gbr. Edvard Huseby og Hst. Maren Evensdr. Huseby i Hurum, hvor Barn…..” Faddere: Karine Hansd Flatereie, Karen Andr Flatereie, Kristian Joh Gjerdalseie, Hans Tr Flatereie, Gustav Andr Ølstad.Morens 1. leiermål var med Anders Pedersen, Tjener på Gjerdal, "fra Sverige", Barnets navn Hagbart, f. 14. des 1887, døpt 18. feb 1877 i Røyken. Moren: Pige Anette Hansen, Flatereie. Fødselen ble "Anmeldt af Pigen selv. Begges første Leiermaal." Faddere Karen Hansd Gjerdalseie, Helene Hansd Flatereie, Kristian Johansen Gjerdalseie, Martin Knudsen Flatereie, Olaus ?? Vear.Dette er fra kirkebok for Røyken, folketellinger har jeg ikke sjekket.Hun kan jo ha mange forskjellige etternavn i 1900-tellingen. For eksempel: Johannesdatter, Johannesen, Kristoffersen, uten at det er ulogisk, hun kan t.o.m. være ført som Hansen (etter moren), og moren kan ha giftet seg mens Maren var ung nok til å få mors evt. nye etternavn. Og, ingen av disse variantene er noe hinder for at hun kan kalles Johannesen når hun gifter seg…. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Tack Lars och Björn för att ni ville hjälpa mig,Björn det var kjempe gott att du fant denna "dame" för jag har inte själv kirkeböger på mickrokort här hjemme på Röyken, har kun köpt en del från Hurum.Du har nog rätt Björn om att vår lille "dame" nog kan kalla sig för allt möjligt i tellingerna och att det var därför jag inte kunde finna henne.Och så kan man då se att en "svensker" varit framme igen (smiler).Jag har upptäckt att Röyken stavas ibland Röken, vilket är det rätta igentligen eller är det så att det skiftet stavning i modern tid ?Men än en gång tusen tack för hjälpen med min lilla mystiska dame.MvhSven-Arne Adolfssonsaa@aas.nuhttp://www.aas.nu/Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.