Gå til innhold
Arkivverket

[#6002] skifter, Bergen


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I min jakt på opphavet til parykkmaker Abraham Østensen, født ca. 1755 i Bergen, har jeg behov for hjelp fra noen som kan slå opp i skifteprotokollene for Bergen, og sjekke om følgende kandidater kan være foreldrene hans. Abraham er trolig født i Domkirken mellom 1750-53 da det er en lakune i kirkebøkene:Ingeborg Johannesdatter (59 år) fra Skudevigen, gravlagt 20. september 1778 ved St. M. Hennes ektemann er Østen Jonæsen, død en gang etter 1778. De har en sønn Abraham født i 1754, men dette kan være en anne Abraham Østensen, som senere ble slakter i Bergen.Andre kandidater:Østen Olsen (61 år) gravlagt 17. april 1797 ved St. Jørgens hospital.Østen Olsen (71 år) gravlagt 30. april 1773 ved St. M.Østen Larsen Strøm (81 år), snekker, gravlagt 17. november 1783 ved Nykirken.Axeline Christiansdatter Foss (Woss) bosatt i Langerecken, gravlagt 9. september 1757 fra Domkirken. Axeline er trolig hustru til ovenstående Østen Larsen Strøm.Opplysningene er hentet fra dåp-, vigsels- og begravelseslistene for Bergen i Digitalarkivet.Dersom noen har mulighet til å hjelpe meg med dette, blir jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tilleggsopplysning: Østen Jonæsen er død etter 1790 (han gjenfinnes i kommunbikasjonslistene for Korskirken dette året), og trolig før 1800 (jeg finner ham verken i kommunikasjonslistene for dette året eller i 1801-tellinga). Jeg har ikke klart å finne ham igjen i dødslistene for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.