Gå til innhold
Arkivverket

[#6008] Hvordan gå frem med forsking av TYSKE aner ?


Gjest Nina Schliemann
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Schliemann

Finnes det noen med råd og vink om hvordan gå frem med slektsforsking i Tyskland for de av oss som ikke er så altfor flinke i tysk? Finnes det bl.a gode bøker, en internettressurs på linje med "slektsforkingdebatten" til Digitalarkivet, etc, etc? Jeg står bom fast! MVH, Nina Schliemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune de Lange

Du kan forsøke å legge inn en etterlysning på wordgen web i Tyskland jeg gjorde dette for noen år siden og fikk svar et år etter i fra statsarkivet i Bremen og de hadde funnet slekten min tilbake til begynnelsen av 1500 tallet og til de reiste til Bergen på slutten av 16 tallet, det eneste var at jeg måtte sende noen dollar ned dit slik at jeg kunne få utskrifter ifra kirkebøkene, gå til denne siden og hvis du vet hvor de kom ifra legger du meldingen in dit.Lykke til videre. Rune. http://www.rootsweb.com/~ceneurgw/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Når jeg leter på internett, så finner jeg "All of Europe", som er en slektforskningsportal til alle land i Europa. Jeg vet ikke om disse sidene vil hjelpe deg, men det skader jo ikke å prøve. Adr. er http:/www.geocities.com/aitkenms/europe.html Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Tusen takk til dere! Rune, du må jo ha vært spesielt heldig..? Jeg fant forresten ikke den adressen som du ga meg på GenWeb, men rotet meg frem til noen sider om Tyskland..? mvh, Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hei, det ligger mye her: Lenke finnes også en egen undergruppe i en av slektsforskerforeningene for tyske aner.Lykke til!mvh Bente ØH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Tusen takk til dere! Da har jeg noen steder å begynne. Hva med håndbøker etc. om slektsgransking i Tyskland? Finnes det noe slikt? mvh, Nina Schliemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norsk slektshistorisk forening har en arbeidsgruppe for Europeiske aner (het tidligere arbeidsgruppe for tyske aner), og har ca 35 deltagere. Webadressen dit er allerede nevnt ovenfor, www.genealogi.no Det finnes mange tyske lærebøker i slektsforskning, og mange tyske slektshistoriske foreninger; ca 65 av de sistnevnte er organisert i Deutscher Arbeidsgemeinschaft genealogischer Verbände (webadressen til alle disse foreningene finner dere også under www.genealogi.no). De ulike foreningene lager selvsagt innføringshefter for nybegynnere for "sine" geografiske områder. Felles innføringsbøker for hele det tyske språkområdet har kanskje mest interesse når det dreier seg om allemt og metodisk stoff. Kildesituasjonen er jo så ulik fra område (stat) til stat. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Tore! Det var god og viktig informasjon! Må jeg igang med å lære meg tysk, nå da..? Tusen takk, nok en gang! mvh, Nina Schliemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Hei Nina,Du finner sikkert noen her som kan skrive litt Engelsk.Falk som driver med egen slektsgranskning i Norge og som arkivar (og slektsgransker) i terrenget mellom Bremen og Muenster/Westfalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Hei igjen! Tusen takk til dere to siste! Falk, er du norsk eller Tysk? Med "her", mener du i arkivet i Tyskland? Jeg tror jeg må rette nesen mot Tyskland snart, rettere sagt Hamburg. Mine forfedre er fra Altona, som nå er en del av Hamburg. Takk igjen, :-) mvh Nina Schliemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Hei Nina,Igaar kom min syttenaarige datter Sonja tilbake fra Oslo hvor hun var paa besoek hos min mor som har bodd der i de síste sytten aar. Vi er med fem soesken, jeg er den eldste og er blitt der hvor min far pleide aa jobbe som laerer 1956 - 1982. Den ungste broren bor i Holmestrand, soesteren som er den aller ungste, jobbet i Ny-Aalesund i to aar. Unntagen Holmestrand broren og mor selvfoelgelig, som har to pass og blev foedt i Oslo, lever vi stroedd utover Tyskland. Vi er tyske alle sammen. Jeg er ansatt paa byarkivet her i Diepholz med en halv jobb, driver med kretsarkivet, kretsen Diepholz ligger mellom Bremen og Osnabrueck med en lengde av omtrent aatte norske mil og en bredde av omtr. 6 mil. Og saa driver jeg med slektsgranskning her i Nordtyskland. Jeg vil gjerne anbefale en rimelig og presis forsker i Hamburg hvis Du kunne sende et privat email til enten FalkLiebe@t-online.de eller til Falk.Liebezeit@Diepholz.deJeg haaper at Jan ikke kaster meg ut av debattforum, det ville vaert sund.Ha det braFalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Strande

Hei Nina Har selv aner fra Hamburg og syntes dette er en utfordring som er litt i overkant av hva jeg kan finne frem i.Første forespørsel sendte jeg til : GENEALOGISCHE GESELLSCHAFT, SITZ HAMBURG, E. V. POSTFACH 30 20 42 D-20307 HAMBURG E-MAIL: genealog-ham@gmx.de INTERNET: http://gghh.genealogy.net og der fikk jeg opplysninger om min oldefar og hans aner. Fikk også endel, for familien, ukjent informasjon om hans tidligere kone og barn. (Dette var vederlagsfritt). Om jeg ønsket mere informasjon kunne ikke arkivet komme med dette på grunn av manglende kapasitet.En tysk slektsforsker har tilbudt seg å lete frem informasjon om mine aner for 30 DM i timen pluss 5 DM for filer. Jeg vet ikke om dette er billig eller dyrt. (Jeg er ikke rutinert som slektsforsker). Ønsker du navnet til vedkommende kan jeg sende det til deg. Selv har jeg utsatt letingen på denne grenen til jeg har mere kunnskap om slektsforsking og lettere kan vurdere dette tilbudet.Håper dette kan hjelpe deg litt på vei.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.