Gå til innhold
Arkivverket

[#6014] Vigde i Bergen 1816, Amund Olsen og Oline Annanias


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Dataene i Digitalarkivet sier ingenting om foreldre til Amund Olsen og Oline Annaniasdtr, bare at de ble vigd 8 des. 1816. Ble ikke foreldre vanligvis ført inn i kirkeboka? og kan noen i tilfelle hjelpe meg med foreldre? Er også interessert i sikre fødselsdataer på nevnte par...Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Det var jo som bare det...i databasen er han ført inn som Aamund Olsen Sundt med fødested 1-157. Er ikke dette en gate i Bergen?? Og hva menes med Uk matros??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

UK matros tyder ungkar og matros. 1-157 er bustadadressa, ikkje fødestad; rode og husnr. - og dette huset ligg langt ute på Nordnes (konverteringssystem for å finne noverandre gatenamn og nr. finn du under Nyttige lenker).Eg har leita litt for om mogeleg å finne han. Men det er ikkje lett. Han var nok komen med eit skip til Bergen etter krigen (1807-14) og hadde funne seg ei fager møy. Om han var komen "heim" eller kom frå ein annan stad, det er ikkje like lett å finne ut av. Men det er mogeleg han finst i SAB sine matrosrullar for denne tida (men som ikkje ligg på DA). Du kan jo spørgje der, om dei har tid til å sjå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Som nevnt er han oppført som Aamund Olsen Sundt, og jeg fant en Amund Amundsen 15 år i FT 1801 på garden Sund i Sund sokn i Hordaland, sønn av en Amund Olsen. Det kunne stemme på alderen da han var 30 år i 1816??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Oops... Jeg var visst litt for kjapp, de bodde riktignok i Sund prestegjeld, men gården hette Tønnevigen og ikke Sundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ein Ole Olsen Sund(e/t) som får barn Bergen på høveleg tid. Men eg finn ingen A(a)mund på han, korkje som døypt eller i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I manntallslistene for innrulleringssjefen i Bergen under adressen 1 Rode Husnr. 157 i året 1817 finner jeg følgende person : Amund Olsen Giernes født 1787 i Sartor Skibr. Han er "Søvant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Cecilie.Jeg begynner å tvile på så mye her nå, at jeg tror jeg må rekapituler hendelsene, i det minste for meg selv.Jeg følger Janikke Marie Ommundsdatter fra FT 1865 for Haugesund. Hun er da 48 år fra Bergen. Det skulle da gi et fødselår rundt 1817I basen over fødte finner jeg så en Janniche Maria født 22.feb.1819 av matros Amund Olsen og Oline Annaniasdatter. De bor da i 1-186, og disse dataene finner jeg også i Mormonerbasen.De eneste aktuelle jeg finner vigde er Aamund Olsen Sundt (bor i 1-157) og Oline Christine Ananiasdtr i 1816, som også burde passe med årstallene.Når jeg så søker etter flere barn for disse foreldrene, finner jeg flere aktuelle, men da med ganske forskjellige adresser - bl.a. 1-157.Likevel begynner jeg å lure fordi de i så fall har flyttet litt frem og tilbake: - gifter seg i 1816 (1-157) - manntalslistene i 1817 (1-157) - barn Anne Bertine i 1817 (1-157) - barn Janniche Maria i 1819 (1-186) - barn Berthe Elisabeth i 1820 (1-106) - barn Ole Andreas i 1823 (1-157) - barn Johanne i 1827 (1-171) - barn Amund Johan i 1834, død året etter(24-138)Amund er nå los, men når han dør i 1835 heter han Olsen Toft? (fødselstidspunket kan dog stemme)Jeg finner ingen som kan ligne på Oline i basen for døde, me jeg har ikke sjekket om hun evt kan ha flyttet til datteren i HaugesundDet er vel oså mulig, at jeg kan ha med to helt forskjellige par Amund og Oline??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bare for å presisere: Det finnes ingen Sundt gård i Sund, men derimot gården Sund - t´en kan jo være en føringsfeil...Jeg kan utelukke Amund Amundsen Tønnevigen for deg, han er død mellom 1818 og 1823 ifølge skiftene. Jeg tror heller ikke faren Amund Olsen f. 1737 ville rekke å få barnebarn med samme navn innen 1786, han har barn født mellom 1769 og 1786.Og Asmund Olsen Veivåg var gift med Ane Rabben.Men, for å forklare litt: Både Tønnevigen (Tyrnevik) og Toft er garder på Tofterøy i Sund. På Tofta var det et raus av Oler, men jeg har ikke funnet at de fikk noen Amund, foreløpig...Vedr. adressene så er 1-157 Nordnesveien, 1-186 og 1-171 er Granesmuget og 1-106 er Nagelgaten, alle disse adressene ligger i umiddelbar nærhet av hverandre på Nordnes, mens 24-138 er Skutevikstorget på andre siden av byen, retning Sandviken. Hvem vet, kanskje det lå et slags hospital her?Lykke til videre!Når det gjelder garden Giernes finner jeg Gjerdnes i Tved i Vest-Agder, Giernæs i Romsdal og Giernæs i Nedenes ved Risør. På sistnevnte finnes Osmund Olsen i sitt 46. år og konen Berthe Andersdtr. i sitt 37. år. Ser ut som de har barn i alderen 15-28, men ingen hjemmeboende sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Jeg ser at på noen av barna går han under navnet Aamund Olsen Sunde. I samme tidsrom finnes det Sivert Olsen Sunde g.m. Gertrud Olsdatter og Cornelius Olsen Sunde g.m. Anna Margretha Stephansdatter.Alle disse tre Olsen Sunde får barn rundt 1817-1834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Ja, og så fant jeg en Ole Olsen Sunde gift med Olina Olsdtr begge rundt 30 år i 1801. De bodde da i 22-88Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Den som leter....I Bergen (9-136) leier en Ole Christiansen Sunde g.m.Malene Arnesdtr i 1801. De har sønnen Cornelius på 11...Kan dette være en kandidat?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innrulleringssjefens arkiv, Ekstrarulle for Søndre Bergenshus Amt året 1800 under gården Sund finner jeg at Amund Olsen Giernes af Woss er født i 1789. I samme rulle og på samme gården finner jeg også en Ole Thomsen af Voss født 1756. I Bygdeboken for Voss under gården Jerness finner jeg at en Brita Åmundsdtr. Jerness ble gift med Ole Tormodsen Gjelle. Dette skjedde i 1788. Sansynligvis er dette foreldrene til Amund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.