Gå til innhold
Arkivverket

[#6025] Modifisert fornavn i Bergen - Maren ble til Anna?


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

jeg driver å leter etter info på en Anna Magdalena Rejmers i Bergen, mor til (uekte) Ole Olsen (Holm) f.1815 som senere flyttet til Haugesund som skomaker og ble gift med Janikke A(a)mundsdatter Anna var enke og fikk Ole med en matros ved samme navn. Jeg finner en Anna som kan passe i FT 1801 (hun er enke og er skomaker), men når jeg sjekker i basene for fødte har jeg problemer. Kan det tenkes, at Maren seinere er blitt til Anna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Har undersøkt litt i digitalarkivet og funnet følgende person som kanskje er din Anna Magdalena: 1.ekteskap: 5104 Rasmus Hælt Anna Mal. Marstrander uk. bager jfr. i huuset Okt 24 1796 DK 2.ekteskap Michael Reimers Anna Magdalena Heltes ungkl mesterbager enke i huuset Nov 25 1799 KK3.ekteskap: 6181 Christian Mejer Anna Maleme Rejmers føed Marstrander ungkarl søefarende mad. Okt 26 1815 DK Hun har ihvertfall et barn med Christian Mejer.Denne Anna Maleme Rjmers er døpt: Aug 13, døpt aug 16 1780 Anna Malene far: Friderich Marstrander bager, mor:Lucie Margrethe Meyer DK. Hun har i hvertfall 8 søsken. Når Ole blir døpt er moren oppført som enke.Med 1.ektemann: Rasmus Hælt eller antagelig Helt har hun følgende barn: Nov 04 Nov 12 1797 Magdalene Rasmus Helt mesterbager Anna Malene Marstrander KK 17369 Jun 14 Jun 21 1801 Rasmus Heldt Michal Reimers mesterbager Anna Malene Marstrander KK 17569 Nov 21 Nov 29 1802 Gertkie Friis Michael Reimer mesterbager Anna Malene Marstrander KK 31621 Jul 31 Aug 08 1804 Fridrich Marstrander Michael Reimers høkker Anna Malena Marstrander DKHåper dette er din Anna Magdalena. Her har du litt å gjøre. Lykke til. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Takker bryet Greta ! Jeg må si, at det er utrolig hvor mye du har funnet frem. Om dette er min, har jeg ikke greid å finne ut enda, men skal kikke på det i morgen. Håper virkelig, for jeg har hatt mye strev med denne greina...Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Greta :-))Du har funnet deg korrekte !! I alle fall er sannsyligheten veldig stor. Michael Reimers har samme bosted (10-132) nevnt i dødsfall protokollen som "min" Ole Olsen/Anna Magdalena Rejmers har i fødsel protokollen.Mange takk igjen!Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen Terje. Som du ser har jeg rotet litt med barna under 1.ekteskap. Her er det mikset med barn fra 2.ekteskap.Lurer på om du har kommet inn på konditor Reimersslekten i Bergen. Anne Magdalena sin mor het jo Reimers til etternavn. Hvis så er tilfelle finnes det malt portretter av flere i den slekten. Disse kan det jo være artig å ha bilde av i anegalleriet. Sist jeg så dem hang de i Reimers konditoriet i telegrafbygningen i Bergen. Det er mange år siden og jeg tror konditoriet har opphørt eller i beste fall flyttet.(10?)så hvor portrettene befinner seg nå vet jeg ikke. Men det går sikkert an å finne ut av. Greta.(Utflyttet bergenser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Jo, hun het i alle fall det da hun giftet seg. Om det riktige er Lucie, Lussi eller Løche som er det som står i bøkene når hun døpes (Herman Friderich Meyer og Rangle Lorentzdatter) er jeg ikke sikker på.Greta, jeg er jo strengt tatt bare i slekt med etterkommere av Micheal Reimers, men det hadde jo være artig likevel... Vet du foresten hvor navnet Marstrander stammer fra?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg kan visst ikke være til stor hjelp med opphavet til navnet, men jeg har ikke funnet at Marstrander kom fra Tyskland til Bergen, ihvertfall.Men litt småtteri jeg fant mens jeg lette:Vigde i Bergen 1663-1813:Friderich Marstrander og Christine Diderichsd. Muhle i Huuset Des 07 1724 NKFriderich Marstrander og Lusie Margrethe Meyer ungekarl mesterbager jomfr i huuset Feb 17 1774 NK--------------Døpte i Bergen 1668-1815:Mar 19 1737 Friderich - Friderich Marstrander Kierstine Marie Muhle (også oppført som Michle) NK---Og Anna Malene med søsken:Nov 30 1774 Friderich - Friderich Marstrander mesterbager Lucie Meyer DKMai 24 1776 Kirstine Marie - Friderich Marstrander bager Lucie Margrethe Meyer DKJun 07 Jun 11 1777 Marie Barleum - Friderich Marstrander bager Lucie Meyer DKNov 22 Nov 25 1778 Friderich - Friderich Marstrander mesterbager Lucie Meyer DKAug 13 Aug 16 1780 Anna Malene - Friderich Marstrander mesterbager Lucie Margrethe Meyer DKNov 17 Nov 21 1781 Mariane Thodal - Friderich Marstrander bager Lucie Margrethe Meyer DKAug 12 Aug 15 1783 Mette Cathrine - Friderich Marstrander bager Lucie Margrethe Meyer DKDes 30 Jan 04 1786 Jens Meyer - Friderich Marstrander bager Lucie Margrethe Meyer DKApr 28 Mai 02 1787 Fridrich - Fridrich Marstrander bager Lucia Mejer DK-------------- Og døde i Bergen i samme tidsrom:(Den første var en skipper Anders Marstrander død i 1724)Friderich Marstrander m "adresse: i kircken under stolene kl. 12" død Mar 13 1755 NKChristine Marie Marstranders k 82 madme 4-42, ind i kirken kl. 1 1/2 Aug 18 1781 NKFridrich Marstrander M 73 Mester Bager, 10-111 , død Mar 12, begr. Mar 19 1813 DK---------------Men for å finne hvor navnet stammer fra:Det er ihvertfall 123 Marstrander oppført i telefonkatalogen i dag.Og du har en "kjent" Marstrander i språkprofessor Carl Johan Sverdrup Marstrander (1883-1965) sønn av Fredrik Marstrander og Christiane Henriette Brodtkorb Sverdrup i Kristiansand. Carl Johan døde i Oslo. Og Hilde Marstrander er vel mote-journalist (i VG? og Femme.no)... Og tidlig på 1900-tallet var det en Henrik Andreas Behrens Marstrander som var prest i Fusa. Og hos Riksantikvaren jobber en Lyder Marstrander (han er jo troende til å vite litt om historie...)Peter Elisæus Marstrander f.1842 i Brønø(y), han var gift i Halden.I 1801 finner du forøvrig syv gårder med navnet Marstrand rundt i Norge...En Friderich Marstrander skipper var født i Bergen 2.11.1730, fikk borgerbrev her i 2 mai 1764 Bergen - sikkert i slekt med disse...I Elevprotokollen for Bergen Katedralskole 1749-1867 finner du:Marstrander Peter f. 20. Oct. 1808, sønn av Kjøbmand Fredrik P. Marstrander og Hustru Wibeche fød Radman (også oppført Zahrent)Marstrander Frederik f. 28. Mai 1836, sønn av Sognepræst til Brønø Peter Marstrander og Elisa Irgens/Fleischer og hans brødre Marstrander Peter Elisæus f. 30. Mai 1842 og Marstrander Henrich f. 7. Juli 1844.Da har du jo litt å pusle videre med? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Marstrand er et sted nord for Gøteborg. Det kom flere herfra til Bergen rundt 1700. Kanskje fødestedet er blitt til etternavn. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan vel ta med hva jeg fikk av ei venninde i Sverige da jeg spurte om Marstrand. Sitat: Jag tycker att det verkar vara Marstrandssläkten Brems, som kallar sig Marstrander. Borgmästare Peder (Per) Brems i Marstrand, föddes på Toftenäs -skatte- och Bremsegården Klöverön. Han nämndes i ämbetet 1591 men ej 1610. Han var gift med Rangielle. De hade sonen Wilhelm Persson Brems f. 1570 Toftenäs och död 1640 i Toftenäs. Sedan fanns det, troligen sonen, Hans Wellumsson-Brems död 1691 gift med Anna Toresdotter från Kurlanda, stenkyrka Tjörn. Son Olov Hansson-Brems oftenäs gift med Berta Olovsdotter från Kjebene. Deras son Hans Olsson-Brems levde Kurlanda 1693-1763 och var gift med Cecilia Olofsdotter Anckarström.Jag har tittat i kyrkoböckerna från Marstrand och funnit följande:Vigde 1697-08-27 - Rådman Helge Brems och Sophie Schillert. 2:a giftet Född: 1688-12-21 Magdalena - Far Helje Brems Född: 1691-11-11 Elsa " " Död: 1687-07-17 Lille sonen till Helje Brems " 1690-09-05 Magdalena Far Helje Brems " 1692-01-14 Elssa: Far Helje Brems " 1695-02-20 Hustrun till Helje Brems. 1a hustrun Födde: 1693-06-06 Pehr. Far: Ifwar Brems " 1696-03-21 Peder " " " 1698-04-27 Sicilia " " " 1700-06-22 Johannes " " Död: 1695-03-22 Peder far: Ifwar Brems " 1698-08-31 Sicilia Far: Ifwar Brems " 1705-03-02 sonen Tonnis- salig far Ivar Brems. OBS! Tonnis är norskt namn. Död: 1691-08-04 Sidzela - make Peter Brems.Sedan fanns det en vigsel mellan styrman Anders Andersson- smedh från Köpenhamn och Sidzel Pehrsdotter-Brems Det fanns också en dräng Hans Hansson som står som skepparen Ditlef Jörgenssons dräng från Bergen, som dog 1707-06-01. Det fanns så kallade snapphanar, som var norskvänliga, i Marstrand under denna tiden. Bland annat bröderna Lätt, som kallades för norska ryttare. Hoppas att du kan ha någon nytta av detta så länge. Spennende er det i alle fall .Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Halo Terje K. Du sier at du "strengt tatt bare i slekt med etterkommere av Micheal Reimers". Er du ikke etterkommer av et av barna til Michael og Anna Magdalena? Hvis så er tilfeller er du jo i slekt med begge "Reimersene". Eller har jeg "misset" noe? Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Terje K. Ser "missen" min. Moren til Anna Magdalena het Meyer ikke Reimers til etternavn. Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

At dette er rett familie understrekes her og nu. Da Michael Reimers dør bor de i 10 rode hus 132. Da enken Anna Magdalena Rejmers får sønnen Ole Olsen ,døpt 24/1 1815 i DK, bor hun i 10 rode hus 132. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke hvor mye du har sjekket ut om Ole Olsen Holm ??Det finnes en person som kan være aktuell. I NK 5/8-1764 døpes Ole sønn av Ole Olsen Holm og Maren Giesmand. Faddere er: Mad Capobus, Jomfru Lene Forman,Anders Larsen,Hans Smedding,Anders Olsen. I 1801 tellingen finner vi vel igjen denne Ole Olsen Holm som Giestgiver og fisker i Kongshamn Giestgiveri. Han er da gift med Maren Olsen og har flere barn.Jeg har ikke sjekket om Maren er død før 1815.En annen ting om Anna. I 1801 tellingen finnes hun under rode 24. hus 18. Hun kalles da Anna Maria Marstrander 22 år 2. ekteskap. Hun har der ett barn Magdalena Helt, 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Terje (fint navn forresten :-)) Skal snarest sjekke de interessante opplysningene du her kommer med..Anna Marstrand har "skiftet" navnt mange ganger oppover i kildene, men som riktig påpeker er det ikke tvil om at det er den rette jeg nå har funnet. Verre er det med Ole Olsen greina..Min oldermor Theodora født Holm i Haugesund av Ole Olsen Holm og Janikke Marie Amundsdatter (begge fra Bergen)Ole er 51 år ved FT 1865 i Haugesund. Fra søk i mormonerbasen ble de gift i Skåre (Haugesund)15. mai 1845. Slik fant jeg fødselsregistreringen av han i Bergen. Dersom den Ole du refererer til er "min" har vi jo tre Ole Olsen Holm på rad.. Hadde vært spennende å vite faddere til siste Ole født 24/1-1815 i Domkirken (dersom noen har kirkebok avskifter)Når det gjelder anene mot Sverige, har jeg ingen sikre spor så langt...Friderich Andersen Marstrander gift 7.des-1724 er siste sikre, men far hans kan muligens være Anders Marstrander som i alle fall fikk noen barn med Malene Hansdatter, i Bergen. Jeg kan ikke finne fødselsreg. på Friderich...Ellers takk til alleTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har funnet en Ole Olsen Holm i Bergen 1841 som far: 1841 116 Nov 08 Des 12 Fredrik Amundsen m Skomagersvend Ole Olsen Holm 24-140 Anne Berentine Amundsdatter u p Korskirk. Er dette din tipp? **** Dette er antagelig din tippoldemor. Det er flere søsken, men dette vet du antagelig fra før? 1819 Feb 22 Mar 07 Janniche Maria f Matros Amund Olsen 1-186 Oline Annaniasdatter 1-186 Nykirken. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Greta, Janniche Maria Amundsdatter født 22 feb 1819, er min tippoldermor. Informasjonen over kan jo tyde på at han gikk i farens fotspor og prøvde ut en av ekteskapets gleder på forhånd :-))) Etter at Ole Olsen Holm giftet seg med min Janniche i Haugesund ble det en god del barn (i alle fall 8), men jeg kan ikke finne Fredrik Amundsen blant den, så høyst sannsynlig hadde han barn med en annen Amundsdatter - jeg kan ikke si hvorvidt Anne Bertine og Janniche Maria kan være samme person, men det er i alle fall ganske sannsynnlig, at Ole Olsen er samme person all den tid de begge er i skomaker faget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Faddere på Ola født 1815:Peroline Petersen,Synneve Gurine Rasmusdatter,Skipper Knudsen?,Samson Sæther,Colben Wikingsen. Faddere på Janniche født 1819: Karen Olsen, Martha M. Andersen, Anthon Ringkiøb,Thomas Thomasen, Isach?Nielsen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Ser dere er inne på Meyer slekten i Bergen. Min 6 tippoldemor Anna Regina Spahn var gift med Albert Wilhelm Meyer f. 1731 er det noen som kjenner noe mer til han og hans forfedre/etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Nei Solfrid, har foreløpig ikke forfulgt Meyer greina noe særlig, men fant følgende barn i basen over fødte i Bergen # 54842 Født:Mar 30 Apr Døpt: 06 1785 Maria Magdalena Far:Alb. Wilh. Meyer Yrke:bürg. fischw„ger Mor:Anne Regine Spahn døpt i MariakirkenDet kan jo være, at jeg kommer i kontakt med disse. Marstrander har i alle fall to som har vært gift med Meyer eller Mejer...Friderich Marstrander g.m. Lusie Margrethe Mejer (f 1753), gift 1774Anna Malene (Magdalene) Marstrander g.m.3 Christian Mejer (f.ca 1760) gift 1815Du kan jo sende meg en e-mail på Terje_Kolbeinsen@fmc.com så kan vi jo holde hverandre informert...Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.