Gå til innhold
Arkivverket

[#6028] Norske skip i krig 1939-1945.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Til Bjørn Davidsen!Så med interesse din database over norske skip i krig og fant fram til et skip jeg har et spesielt forhold til, nemlig "Varild" av Haugesund. Min grandtantes ektemann, Oscar Hansen, var ombord som fyrbøter da båten gikk ned.Jeg var for noen få år siden i kontakt med nå avdøde Kjell Malmgren fra Porsgrunn som samlet alt han kom over av info om norske dampskip. Han kunne bidra både med bilde og ekstra info om "Varild". Vet ikke hvor han hadde fått det fra, men det burde utfylle bildet lite grann:"Varild" gikk fra Horten 22.1.1940 (hadde først vært i Drammen) med kurs for Sunderland i England. Opplysningene jeg fikk fra K.Malmgren forteller at "Varild" ble senket av tysk ubåt U18. Ubåtens kaptein skal ha hett Hangersen. Ingen overlevende.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har ikkje hatt andre kjelder for liste A-skip enn Sjøfartskontorets liste. Og den vart laga ferdig i 1948. Etter den tid har ein hatt høve til å sjå i listene til den tyske ubåtmarine. Det har m.a. Heggland gjort - og det er frå bøkene hans eg har ubåtnumra i basen (stort sett på liste C-skip). Men Heggland har berre med skip etter 9.4.40, medan liste A-skipa vart senka før krigen kom til Noreg. Og etter det eg veit er der ingen som har sett nærare på dei skipa eller laga eit nyare oversyn over dei enn SFK-lista frå 1948 - i alle høve ikkje dei som forsvant - slik Varild gjorde.Når eg først er frampå og kommenterar denne basen, må eg gjere merksam på at det finst ei dokumentasjonsside på DA. Lenke til den finst førebels berre i mitt rom på DP. Den sida gjev svar på det meste med omsyn til kjelder og forkortingar i basen og bør vere svært nyttig for dei som finn interesse av å sjå på det eg her har sanka saman.Dei som vil vite meir om ubåtar, kan ha nytte av sida: http://www.uboat.net - visstnok laga av ein islending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar!Jeg oppdaget raskt at uboat.net er en utrolig rikholdig side for de som trenger farge og bakgrunnsmateriale til sin nyere familie- og slektshistorie!(U-18's kaptein het forresten ikke Hangersen; han het Mengersen, Ernst til fornavn).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Jeg fant i hvertfall en grimlende side ved søk på google: Krigsseilernes historie av Siri Holm LawsonLykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Du finn Bjørn Davidsen sin database ved å gå inn på hans pensjonatrom. Du kan også finna den ved å gå via kjeldetype, andre kjelder og deretter heile landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.