Gå til innhold
Arkivverket

[#6029] Oleana Westgaard gm. Lars Pedersen Kårtorp, Stange


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Paul Arent Pedersen ble født på plassen Kårtorp under Prestegården, Stange i Hedmark, 24.mai 1824. Foreldrene er i kirkeboken angitt som Lars Pedersen og Oleana Westgaard. Jeg ønsker opplysninger om disse foreldrene og deres aner. Det finnes en Oleana Westgaard i Trondheim i 1801, men jeg vet ikke om det er den riktige. Kan noen hjelpe? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

PS. Jeg ser nå at jeg har motstridende opplysninger om hvor Paul er døpt. Det kan være i Vang. Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Laila.Jeg vet ikke om det er mye til hjelp , men på Familysearch finner jeg Oleane og Lars gift på Vang i Hedmark 25.05.1813. På det tidspunktet var ikke fedrenes navn ført inn i kirkeboken ved ekteskap, men det knytter i alle fall paret til Vang.Ut fra alderen til den Oliana Westgaard du finner i 1801 er det nærliggende å tro at det er samme person.I så fall finner du der også navnene på hennes søsken og hennes mor. Lykke til videre.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hallo, Rune! Det er i alle fall et skritt videre. Tusen takk skal du ha! Er det noen der ute som har kirkebok for Vang og kan gi meg navnene på forloverne også, kanskje? Døde Lars og Oleana i Vang, tro, eller kanskje de flyttet til Stange? Er det noen som kjenner til familien Westgaard i Trondheim og som kan bekrefte/avkrefte at Oliana er den rette person? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Laila.I fall du ikke er klar over det, så er der noen gårder i Stor-Elvdal som heter Westgaard.Nå er ikke dette " mitt distrikt " men jeg mener at dette også er i Hedmark , i nærheten av Koppang.Det kan jo kanskje tyde på at Ol(i)eanas far kom fra Westgaard i Stor-Elvdal , men at de havnet i Trondheim fordi hennes mor Anne Olsdatter giftet seg på nytt.Kanskje du burde søkt i kirkebøkene i området etter Oleanas fødsel/dåp.Du har jo omtrent hennes fødselsår dersom du forholder deg til opplysningene i 1801 tellingen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Rune! Jeg takker igjen for interessen. Jeg har tenkt i de samme baner, men har ikke fått tak i kirkebøker enda. Nå blir det en stund til jeg får tid også, for barnebarna kommer på besøk, seks stykker. De er Paul Arent Pedersens tipp-tipp-tipp-oldebarn. God sommer! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Laila! Oliana Andersdatter Westgaard er min tipp-tipp oldemor! Hun var døpt i Elvedalens kirke (Storelvdal) 11 Juni 1786. Hennes foreldre var Anders Olsen Westgaard og Anne Olsdatter ca.f.1755. Du har helt rett, det er familien til Oliana som dukker opp i Trondhjem i 1801, da er imidlertid moren Anne blitt enke, og har giftet seg igjen med Nils Berg. Oliana giftet seg med Lars Pedersen 16 mai 1813 i Vang kirke, hvor Lars var organist. Oliana og Lars hadde 3 barn; Caroline Amine Pedersen f.30 03 1814 i Vang Lovise Olriche Pedersen f.15 05 1821 i Vang Pauli Arndt Pedersen f.24 05 1825 i Vang.Lars Pedersen har satt grå hår i hodet på meg i flere år. Den daværende presten i Vang, A.Pihl visste tydeligvis utmerket godt hvem Lars var, og følte det nok ikke nødvendig å skrive noe mer utførende om ham i kirkeboken! Det som også er interessant, er at alle tre barna til Lars og Oliana brukte Pedersen som etternavn; ikke Larsen/Larsdatter som det ville være naturlig å tro. Pedersen/Petersen er helt gjennomført fra familiens side, ihvertfall fra 1830. Da laget nemlig den 9 år gamle Lovise Olriche Petersen en `sampler` med bl.a initialene AOW, LP OAP, CAP PAP,AW, AW, sirlig brodert inn. Den henger nå på min vegg her i England, sammen med et bilde av Vang kirke som Lovise broderte i 1830, og tre erindringsbroderier hun sydde i 1844. (Da staver Lovise søsterens navn som Caroline Aminda.) Lovise Olriche giftet seg med Ole Nielsen, som ble lærer og klokker på Tangen kirke i Stange. Etter at Oliana døde 08 10 1854 på Prestegaardseie i Vang, flyttet Lars Pedersen, og også den til da ugifte Caroline Aminde til Tangen, hvor de bodde hos Ole og Lovise.Hvem av de 5 barna til Pauli Arndt er det dere er fra?Dette var gøy! Med gode hilsner fra Eva Mail adressen min er eva.mckenna@btinternet.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Alltid hyggelig å se at noen får "napp" i sin søken etter forfedrene.Da kan jeg bare legge til at Olianas foreldre, Anders Olsen Westgaard og Anne Olsdatter giftet seg 07.11.1785 i Stor-Elvdal,mest trolig på Vang.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Rune (og Laila)!Flott at du er med på lasset! Men hvor fant du info om det ekteskapet? Jeg har akkurat fått lånt kirkebokfilmen fra Aamot / Storelvdal (fra Utah og til det lokale LDS biblioteket) Nå må jeg nok la flislegging være flislegging og ta meg en tur ned dit i morgen tidlig med en gang de åpner! Jeg har ikke funnet Anders Olsen Westgaard død i Storelvdal. Det er også for tidlig til at de har med inn og utflyttinger i kirkeboken, så hvordan Anne endte opp i Trondhjem er foreløpig en gåte. da Anne og broren Ole ble døpt bodde familien på Enighetd under Westgaard. Olianaæs faddere var Marte Andersdatter Negaard, Ingeborg Olsdatter Stai, Berte Olsdattter Enighed, Engebret Olsen Westgaard og Iver Olsen Enighed. Ole`s faddere (dåp 08 02 1789)var Marthe Halvorsdatter Negaard, Siri Olsdatter ibid, Simon Olsen ibid, Anders Olsen ibid og Ole Knudsen Sætre.Solfyllte hilsner fra Essex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Eva! Dette var en hyggelig overraskelse på morgenkvisten. Paul(i) Ar(e)nt Pedersen er min manns tipp-oldefar,videre linje er Ludvig Petersen, Magne Petersen, Sigrid Bergljot Petersen gm. Thorbjørn Kind Kornstad og Tor Kornstad, som er min mann. Vi har tre døtre og seks barnebarn (og venter to til i løpet av august)og alle kommer til å synes dette er veldig spennende. Skriver mer når ting har roet seg her (se ovenfor). Vår e-postadresse er kornstad@online.no. Vet du forresten når Lars Pedersen døde og hvor gammel han var da? Jeg har lurt litt på om han kan være den Lars Pederssen som bodde på prestegården i 1801, var 21 år og "optisk glasstøber". Jeg har også tenkt på at han kunne være fra en by på grunn av det faste etternavnet.Til Rune. Takk for nye opplysninger. Det er så flott når noen engasjerer seg i andres problemer! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen. Til Eva.Jeg fant opplysningene om Anders Olsen Westgaard og Anne Olsdatters giftemål på Familysearch.Nå er ikke den alltid helt til å stole på , men jeg bruker ofte den muligheten før jeg går til orginalkildene når det er mulig. Og med hensyn til å hjelpe med andres problemer innen slektsgranskning.Det er på det viset vi alle kommer oss videre i vår søken etter forfedrene våre.Man kan kalle det hjelp til selvhjelp.Jeg har selv ofte fått bistand på denne måten og synes det bare er hyggelig å kunne bidra litt selv.Mvh og ønske om god sommer Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Ja, Rune, der fant jeg de også på FamilySearch! Greit når man vet! Jeg hadde allerede lett etter ekteskapet på Aamot filmen, men fra 1783 og bakover! Jeg hadde gått ut fra (Feil!) at den eldste sønnen Ole, på 1801 tellingen, var felles til Anders og Anne. Kanskje var han bare Anders`? Tross i at det det står hustruen sønn i fra første ekteskap? Kanskje var Anders enkemann da han og Anne giftet seg? Det skal bli spennende å se på den filmen i morgen, om noe der kan gi noen flere clues! Takk for pekepinnen, ihvertfall Rune!Og så, Laila; Lars Pedersen døde på Klokkergården på Tangen 25 08 1860, og ble begravet fra Stange Kirke 07 09 1860. Han skulle ifølge alderen som ble oppgitt, nemlig 83, være født ca 1777/78. Den optiske glassbåseren på Prestegården i Vang har jeg også lurt fælt på! Alderen kan jo stemme sånn omtrentlig, men tross alt, ikke helt!Det gikk litt i hundre i dag morges, så en liten korrektur kommer her; der det sto,``da Anne og broren Ole ble døpt bodde familien på Enighetd under Westgaard``, skulle det selvfølgelig ha stått ``Da Oliana og broren Ole ble døpt bodde familien på Enighed under Westgaard.``Da jeg for alvor begynte å grave i anene for 15 år siden, innbildte jeg meg at den letteste nøtten å knekke ville være Oliana og Lars. Men den har jamen vist seg å være den hardeste av alle!. Arbeidsløse blir vi nok aldri, med en sånn hobby som dette!¨Gode hilsener fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.