Gå til innhold
Arkivverket

[#6031] Anne Maria Pedersd. f.1799, Asker


Gjest Trine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Olsen

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Anne Maria Pedersd. f.1799 i Asker. Hun ble gift med Mads Olsen, han også fra Asker. De fikk barna: Ole Peter f.1836, Andreas f.1839, Andreas f.1842.Jeg har bl.a. lett i folketellinga fra 1801, men har ikke klart å finne henne.Mvh. Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det var hun som bor på Hevig gård under Haskum sogn. Det skal vel egentlig stå Høvik gård og Haslum kirke. Det er i Bærum, men tilhørte Asker på den tiden. Petter Larsen og hans kone Marte Christophersdt. Øverland finner du på side 202 under nordre Høvik etter 1746, bind I i: Bærum, en bygds historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg begynner i andre enden: Siden Anne Marie ikke er registrert som død i de kirkebøkene for Asker som ligger hos RHD, og siden hun bor sammen med sønnen Andreas i 1865, gjetter jeg på at hun har flyttet med Andreas til Røyken/Buskerud. Dette forutsetter at skomakermester Andreas Madsen på Skogli i Røyken er samme mann, men avstanden fra familiens tidligere bosteder i Asker til Røyken er ikke lang. Så er spørsmålet om en kan finne fødselsdata dersom hun er død i Røyken. Andreas dør for øvrig i Røyken i 1910 og hans enke Tolline i 1927.Men hvor ble Mads og Anne Marie gift, tro? Siden begge var "voksne" da barna ble født er det god mulighet for at en av dem hadde vært gift tidligere.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Olsen

Kjempefint at noen vil hjelpe meg. Jeg er ganske ny i dette ”faget”, så jeg veit ikke hvor jeg skal lete. Hvordan finner jeg ut hvor de var gift? Og om noen av de har vært gift tidligere? Står det noe om det i den boka du nevnte, Berit Knudsen? Hvis dette viser seg å være rett familie, så bør jeg vel prøve å få tak i den boka.Jeg vet at den ene sønnen Andreas kom til Røyken, så det er nok rett person du har funnet der. Den andre Andreas døde liten. Mvh. Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

kirkebøker for Asker.2. Giftemålet til Mads og Anne Maria krever nok mer arbeid, siden de ikke er med i nevnte kirkebøker for Asker. De kan selvfølgelig ha giftet seg i Røyken siden barna er født på Gjellum - lengst sør i Asker.3. Bærumsboka gir ikke stort mer av opplysninger enn det Berit har gitt deg, heller ikke boka "Husmannsplasser i Bærum" som jeg har tatt en titt i (foruten at denne Anne Maria fortsatt var hjemme på Nordre Høvik i 1815 og at faren hennes fortsatte å drive gården).Mitt råd: Prøv deg på kirkebøkene for Røyken - både på et sannsynlig vielses- og dødstidspunkt for Anne Maria. Og fortsett å bruke denne markedsplassen for spørsmål. :- )Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Olsen

Tusen takk for hjelpen, Rune! Da skal jeg prøve meg på kirkebøkene i Røyken. Fant du noen dato for fødselen til Anne Maria? Er hun født i 1799? Hvor gamle ble de i "gamle dager". Jeg veit at de ikke ble så gamle som i dag, men kan jeg regne med ca. 60 år?Mvh. Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ifølge mormonernes database med transkriberte kirkebøker er Anne Maria Pedersen, dtr av Peder Larsen og Mari Xstophersdr, døpt i Asker 28.12.1800. Foreløpig kan vi vel satse på at dette er riktig treff. Anne Maria lever i Asker i 1865. Videre har Andreas fått sitt første (?) barn i Røyken i 1881, så han har flyttet dit mellom 1865 og 1881. Jeg ville nok søke etter dødsfallet fra 1865 til 1890, for hun kan gjerne ha blitt over 80. Også på den tida var det noen som var såpass seiglivede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.