Gå til innhold
Arkivverket

[#6034] Martinus Martinusson, nål i svensk (?) høystakk


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

I 1866 står Martinus Martinusson Tjellaug (f.05.03.1827 på Tjellaug i Oppstryn, Sogn og Fjordane) i Strynepresten si liste over utflytte. Han har generøst ført at reisemålet er Sverige.. Har eg ein minste sjanse til å finne han att? Eg har heller ikkje funne han i folketellinga i 1865; eg har prøvd landsomfattande søk børjar på Mart[h]in i alle slags variantar, utan resultat. Kanskje han allereie då var ein tur utanlands, før han kom heim og melde flytting? Gode råd vert mottekne med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Gløymde å føre på grunnen til spørsmålsteiknet i overskrifta: Mykje kan skje på ein tur til Sverige; ein kan t.d. treffe ei pen dame på Austlandet. Eg har ingen prov på at han verkeleg kom til broderlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er vel ikke han du finner som gartner Martinus Martinessen i Ålesund i FT1900? Han er ihvertfall født i Stryn i 1827.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette var verkeleg eit godt tips! Eit raskt søk i dåpslista i Innvik finn ikkje andre M.M. innanfor rimeleg årstal; så kanskje har du knekt ei nøtt for meg her. Eg ser ikkje heilt korleis eg skal kunne greie å identifisere han - er her ein ålesundar (eller ein annan) som kan gje meg eit innspel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Grunnen til at du ikke finner ham i FT1865 kan også være at han egentlig flyttet (lenge?) før han fikk utflyttingsattest. Det var ikke uvanlig å flytte uten å melde fra - men så, når de skulle gifte seg fikk de bruk for attesten og dro tilbake for å få sådan. (Men det forhindrer jo ikke at han kan være i Ålesund 1900. Har kona et svensk-klingende navn?) Ellers kan du jo søke etter bryllup på [url="http://www.slaktdata.org/>http://www.slaktdata.org/ eller folketellingen i Sverige i 1890 som idet minste er brukbart dekket for det nordlige Sverige. En etterlysning på "Anbytarforum"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Han er ugift i 1900, og forblir det vel truleg seinare óg. For ein etterslektsgranskar er han dermed ikkje så svært interessant (ja, eg veit at også ugifte menn kan få barn, men når eg ikkje anar kvar han har vore i mellomtida, er det nok heilt idet blå å leite etter eventuelle utanomekteskapelege born), men hovudpoenget blir å konstatere om han er den rette, slik at leiting i Sverige kan avblåsast.Dette at han kan ha reist før tellinga i 1865 har eg lurt på sjølv óg. Kan presten ha ført han inn når han fekk greie på at han var reist? Det kan i så fall kanskje vere forklaringa på den upresise destinasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Alt er mulig. Men jeg har aldri hørt om at presten skrev utflyttingsattester "på egen hånd". (Men noen var kanskje nidkjære nok til det???) Nei, fyren har nok meldt i fra. Og enten har han meldt i fra da han flyttet og skal være "gjemt" et eller annet sted i 1865-tellingen, eller så har han kommet tilbake og meldt fra når han hadde bruk for en attest. Og det var vanligvis til bryllup. At han i Ålesund 1900 er ugift tyder etter min mening på at det ikke er samme mann. Hvis ikke ugift egentlig skulle ha vært enkemann... Men som sagt alt er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Det går jo an å klistre en huskelapp på Martines Marthinusen i Hadsel i 1875-tellingen. Ugift bødtker fra Stryn født i 1828.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Alt de finn! Som sagt er det langt mellom M.M.'ane i dette tidsrommet i Stryn, så eg ville tru at dette også er same mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Av egen smertelig erfaring vil jeg på det instendigste advare mot å trekke denne forhastede slutning (det blir fort galt når man "VILLE tru" noen er samme mann). Jeg ville heller gå ut fra at dette er to personer og at ingen av dem er han som flyttet til Sverige - det er jo en viss avstand både mellom tid, oppholdssted og yrke.Hvor "langt er det mellom M.M.'ane i Stryn" i 1827-29? Hvor ble det av de andre? Såvidt jeg kan se var Martinus et svært vanlig navn i Stryn i kirkebokavskriftene i DP - 11 døde Martinus'er bare i tidsrommet 1844-77. I samme tidsrom var 3 MM'er som giftet seg, osv.Dessuten tyder som tidligere nevnt det at du ikke finner ham i 1865-tellingen på at han har reist (lenge) før prestens nedtegnelse og at han har "kommet hjemom" for å få flytteattest. Og at han da selv oppgir at han bor i Sverige. Det skulle ikke forundre meg om han har etterkommere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Han er faktisk den einaste MM som er ført i kyrkjeboka for peioden 1815-1844 (Innvik). Der er rett nok ein i 1821, men han er fødd på ein gard som høyrde til Innvik, ikkje Stryn. Eg har brukt originalen óg, ikkje berre DP-versjonen. (Det kan sjølvsagt hende at born ikkje er registrerte, og der er eit par-tre andre Martinus'ar som får barn på denne tida óg).Eg kan eller vil ikkje konstatere at dei to vi no har funne i 1875 og 1900 er same person, og at dei er identiske med han eg leitar etter, men arbeidsteorien min vil vere det til eg har funne fleire opplysningar om dei/han og dermed får bekrefta/avkrefta teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.