Gå til innhold
Arkivverket

[#6035] Kirkebok Høland, Akershus


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Er det noen som har kirkebok for Høland rundt 1792?Jeg leter etter Ole Olsen sine foreldre. Han skal være født i 1792 (Rabberud i Høland). I folketellingen for Høland 1801 finner jeg en gutt på 9 år, som jeg trur kan stemme. Men er litt usikker. Der er han oppført på gården Blexrud, med foreldrene Ole Olsen og Gunil Sophie Fransdtr. og to søsken, Marie og Marte.Skulle jeg være så heldig at dette er riktig Ole, har jeg kommet langt tilbake i slekten. Men det står da på denne Ole sine foreldre....Mvh Nina Johansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Ottesen

Du nevner Ole Olsen'er, begge født i Høland i 1792:1. Ole Olsen, født på Bliksrud i Høland, døpt 21. april 1792, død som gårdbruker på Bliksrud 1865, sønn av Ole Olsen Bliksrud (1769-1835) og Anne Sofie Frantsdatter (1767-1824) fra Botner i Høland.2. Ole Olsen, født på Rabberud under Haugen i Hemnes i Høland, døpt 23. september 1792, død på Mansås under Nordre Evenby i Hemnes i Høland 1861, sønn av Ole Olsen Rabberud (ca.1749-1818) og Abigael Kristoffersdatter (født på Vestre Strand, Hemnes i Høland 1751). Ekteparet Ole og Abigael bodde i 1801 på Haugsengen under Haugen i Hemnes i Høland, men Ole bodde atter på Rabberud ved sin død.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Takk for svaret. Det var desverre veldig synd for meg..:-))Jeg fikk hjelp av en med Høland-kirkebok for litt siden, og han mente det fantes bare en Ole Olsen som var døpt i 1792. Så jeg trodde jo da at det var Ole nr 1. her..(som slekta til Botner), men det kan ikke stemme ser jeg, for min Ole er han som døde i 1861 på Mansås! Altså Ole nr. 2.Ole ble jo i 1817 gift med Berte Olsdatter. Jeg mener det var deg jeg fikk hjelp av da, og ble fortalt at Berte og hennes foreldre var innflyttere til Høland. Nå har jeg titta i denne kirkeboka for å se om jeg kunne finne hun som innflytter eller konfirmant, men står like tom. Du vet vel ikke hvor Berte kom fra??PS. Det var greit å få oppklart dette med Ole, men det føltes bittert med det samme...jeg hadde jo kommet flere hundre år tilbake på han. Og med hjelp fra andre sine hjemmesider, helt ned til Harald Hårfagre...Så hvis det sitter noen der som slekter til Ole, sønn til Anne Sofie fra Botner, så har jeg hundrevis av navn til dere...:-))Takk igjen. Mvh. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Melby

Jeg er ganske så ny som bruker av dette Brukerforumet. Etter søking på interessante temaer så kom jeg over denne noe gamle meningsutvekslingen, men kanskje mine 2 poenger likevel kommer fram:Odd Ottesen: Du omtaler her Anne Sofie Frantsdatter som gifta seg med Ole Olsen Bliksrud. I 'Slekten Botner i Høland' kaller du henne Gunhild Sophia Frantzdatter?Nina Johansen: Jeg (som er født og oppvokst som nabo til Botner gård) har ihvertfall 2 slektslinjer tilbake med felles punkt i Torkild Gulbrandsen Botner (1594-1665). Jeg har så langt ingen kjente forbindelse til Anne Sofie/Gunhild Sofia, men er naturlig nok opptatt av informasjoner om slekta. Så dine 'hundrevis navn' hadde vært interessante....?Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.