Gå til innhold
Arkivverket

[#6036] Svelvik, Hurum og Strømm.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Er der noen som har tilgang til ovennevnte steder i kirkebøker. Jeg skulle så gjerne få vite noe mer om en dame som er litt vanskelig å finne noe om. Hun heter Clara (Klara) Andrea Pedersen f.07.12.1874 i Svelvik av foreldre Martin Pedersen Strømm født 10.10.1849, g. 1872 med Anette Christensdtr. Disse opplysningene fikk jeg fra statsarkivet i Kongsberg. Jeg har vært der selv en dag for å lette men en helt fremmed plass, ikke kjent med steder, plassering gårdsnavner da var den turen fra Vestlandet dømt til å mislykkes. Kan noen være så snill å gi meg noen flere opplysninger om Claras besteforeldre og gjerne videre nedover. Clara ble gift i Oslo, og familien på Vestlandet mangler også dødsdato, gift omkr. 1904 med Julius Eid.Hennes oldebarn som har bedt meg om dette vil bli meget takknemlig.Mvh Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I folketellingen for 1865 finner du en Martin Pedersen i Svelvik som er oppgitt å være 16 år gammel (dvs.f.ca.1849). Dette kan jo være rett person. For å bli sikker på det, må du granske kirkebøkene litt grundigere. Et sted å begynne kan være å finne vielsen mellom Martin og Anette i 1872. Jeg vil tro foreldrenes navn er ført inn i kirkeboka ved den anledningen. Da får du også vite mer om Anettes bakgrunn.For å komme i vei med oppgaver som dette, er det ikke nødvendig å reise til statsarkivene. Kirkebøkene for 1800-tallet er mikrofilmet og kan lånes gjennom bibliotekenes samarbeid. Hvis du har tilgang til et bibliotek med mikrofilmleser er det bare et spørsmål om ha tid, - og tålmodighet.Med sommerhilsen fra Knut Bryn, Molde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Knut. Takk for din interesse. Jeg har sett i kirkebøkene, men for meg var det vondt å skjønne hva som var skrevet om Anettes opphav, Martins fant jeg noe men vet ikke om det er riktig. Jeg vil si at jeg er en gammel traver som har drevet med dette i over tjue år og kan og vet en del, ber om hjelp da mine kanaler ikke har gitt meg de svar jeg er ute etter. Har også søkt i folketellinger etter Anette, men da jeg ikke på noen måte vet noe om hennes opphav, er jeg like langt. Så hvis noen kan finne ut hvor Anette kommer fra, så takkMvh Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg får prøve igjen med denne bortgjemte dame, gift 1872 med Martin Pedersen, fikk en datter som står på tavlen jeg arbeider med, Clara Andrea Pedersen født 1874 i Svelvik, og moren Anette Christensen(dtr)? Jeg fant foreldrene til Martin men Anette er borte.Jeg har ikke sett vigselen deres så jeg vet ikke om Anettes far er nevnt der. Fikk noen opplysninger fra Kongsberg. Har lest en del fra Svelvik men kan ikke finne noe. Jeg finner heller ikke Clara i 1900 tellingen. Vi har lett i 3 år nå, ikke så lenge kanskje men skulle ønske at noen hadde opplysninger som førte eieren av tavlen litt videre nedover.Takknemlig for alle tips.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Søker fremdeles etter hjelp til ovennevnte person, spesiellt mor Anette Christensen Hurum og hennes datter Clara(Klara) Andrea født 7.12.1874, hvor bor de 1875, hvor er Klara i 1900, jeg kan ikke finne henn. Vet hun gifter seg til Oslo, men hvor er vielsen 1904? Vil sette stor pris på hjelp.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Det er jo gått en tid siden jeg etterlyste Klara Andrea, født 1874. Er der ikke noen som kan gi meg opplysninger om henne. Jeg leter med jevne mellomrom i folketellinger, ikke fordi jeg håper hun plutselig skulle dukke fram, men at jeg blir mer dreven i å lete etter hvert,jeg vet hun må være et sted, men hvor. I Oslo blir hun gift med Julius Eid, 1904 ?En håpefull SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei, Sol! Her kommer litt som du kanskje kan ha nytte av: Clara Andrea ble født 7.12.1874 og døpt 14.2.1875 i Strømm (Svelvik). Foreldre: styrmann Martin Pedersen (1849) og Anette Christiansen (1849). (jfr. kirkeboka for Strømm nr. 2). Ved første barns dåp i Strømm, kaller Martin seg "Martin Olausen". Det er anført at de giftet seg i Hurum. I kirkeboka for Hurum nr. 12 finnes vielsen den 4. august 1872. Her er han oppført som ungkar Martin Olausen, 22 1/2 år, f. i Svelvik, sønn av Olaus Pedersen. Hun er oppført som pike Annette Christiansdatter, 24 år, f. på Folkestad i Hobøl, datter av Christian Christensen. Mvh og lykke til videre! Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til gode hjelpere. Det var en god ting og endelig få vite ANETTE`s fars navn. Men en ting gjør meg så forundret, jeg har som skrevet tidligere søkt etter Clara Andrea flere ganger ,eller rettere uendelig mange ganger i folketelling av 1900, men klarer ikke å få respons på mitt søk. Hvor i alle dage har hun hatt tilhold? Kan noen fortelle meg det.Beste hilsn SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

På 1900 tellinga for Oslo har jeg funnet Clara Andrea Augstad f. 1875 Drammen, gift med Ole Christian Augstad f. 1871 Gjerpen. Kan det være henne tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til deg Inger.Jeg så henne selv også engang under leting, men hoppet over da den jeg leter etter gifter seg i 1904 om jeg ikke huseker feil. Jeg vet ikke hvor men mannens navn er Julius Eid, også innflytter til Oslo sammen med mor. De hører til i Toreid slekten fra Blaker. Han har vi alle opplysninger om men mangler som du ser, ganske mye OM cLARA Andrea`s opphav. Om det er Tone Cecilies (hun som eier tavlen)oldemor du har funnet, så må hun ha blitt enke og gift for andre gang da. Kan du eller andre finne ut om Augstad dør før 1904? Og en annen ting er at hun er født i Svelvik, det vet vi helt sikkert.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg var litt for rask her så jeg fikk ikke med at FOLKESTAD - HOBØL, får jeg ikke positivt svar på HVOR LIGGER DET? Jeg slo opp på alle gårdene i Hobøl og Våler, men ikke noe Folkestad. Jeg tok for meg både 1865 og 1900 for å se om kommunegrensen var forandret, men negativt. Det er nevnt 2 Christian Christensen i Hobøl, 1 på 50 år og 1 er 82, men Annette finner jeg ikke noe sted.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei igjen! I nettutgaven av Rygh's Norske Gaardnavne, finner du en gård Folkestad, som gnr. 2 i Våler. Kan det være denne? Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann. Du finner oxo 3 gårder i Hurum med navn Folkestad. Og den ene av dem bor det en Christian Christensen med familie. Han er da gift med Andrine Nilsdtr. De får også ei datter Anette som døpes 03.11.1849 i Hobøl. i Følge familysearch. Der finner du oxo fler av barna deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hipp hurra gode hjelpere.Nå ser det ut for at det vil løse seg. Jeg skal sette meg til i kveld og se hva jeg får ut av alle gode meldinger, har ikke tid akkurat nå. Dere fortjenerer mange gode klemmer fra en meget skinnende SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til gode hjelpere.Jeg har nå prøvd meg på alle opplysningene jeg har fått. Først tusen takk til Else B. Rustad også Magne Pettersen Gulskogen forhjelp.Jeg finner KRISTIAN KRISTENSEN FOLKESTAD 43 år født Hurum, 88b,husfar,gaardbr.,selveier. ANDRINE NILSDTR. hans kone 45 år Hurum pr.gj., ANTON 7 år,Karl 5 år, Gunhild 15 år, Karen 12 år, alle født Hurum pr.gj. Her er ikke ANNETTE nevnt,døpt 3.11.1849 HOBØL. På gård Volden i kirkebygden bor, Mathias Abrahamsen 69 år, Gunhild 62 år, hans kone (ikke farsnavn), 1 sønn nevnt Conrad, matros 25 år, også ANNETTE CHRISTIANSDTR.tjenestepige 17 år. Kan noen gi meg en bekreftelse på at hun er den rette person jeg leter etter.Magne er det henne du viser til i ditt innlegg? Jeg har ikke funnet noe i Hobøl som stemmer med navn og datoer.Jeg er fremdeles optimistisk og glad for hjelp. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann Sol. Fant følgende på familysearch.com Christian Christensen og Andrine Nilsdtr gifter seg i Hobøl den 08.11.1842Barn Carl Julius dpt 1843. Hobøl Nilla Gustava f. 04.11.1845.dpt 14.12. Hobøl. Anette dpt 11.03.1849. Hobøl. De har mange fler barn.Jeg har heller ikke funnet Anette i 1865 tellingen . Men vis du går inn på www.familysearch.com og skriver inn Anette sine foreldre finner du mange flere barn av disse menneskene som også er født i Hobøl. Har desverre ikke tid til åskrive mer nå !! Lykke tilMvh M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.