Gå til innhold
Arkivverket

[#6038] Mads Olsen f.1797, Asker


Gjest Trine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Olsen

Mads Olsen f.1797 d.12.09.1858 Gjellumeie i Asker gift med Anne Maria Pedersd. f.1799 Nordre Høvik, Asker.Jeg har funnet en Mads Olsen i folketellinga for 1801 på gården Yggesæt. Han er 4 år og bor sammen med foreldrene som heter Ole Hansen 32 år og Helene Hansd. 31 år. Alderen stemmer med den Mads Olsen jeg leter etter, men er deet rett person? Er det langt mellom Yggesæt og Gjellumeie?Mvh. Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

På FamRes finner du en Mads Olsen f 25.09.1797 av foreldre Ole Guttormsen og Kari Madsdatter. Er Guttorm, Kari og Mads brukt som barnenavn i familien til Mads og Anne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Olsen

Mads og Anne fikk 4 barn som jeg vet om: Ole Petter f.1836, Andreas f.1839, Andreas f.1842 og Maren f.1844. (Foreldrene til Anne het: Petter og Marthe). Egentlig burde vel faren til Mads hete Ole Andreassen. De virker ivrig på Andreas navnet. Fadderne til sønnen Ole Petter var: Margrete Abrahamsd. Gjellomeie, Maren Larsd. Buvald, Thomas Eriks. Gjellomeie, Andreas Lars. Gjellomeie, Hans Abrahamsen, Kjekstadeie, Røyken. Hjelper dette noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Det dør en Ole Hansen på Gjellumeie i 1844 i en alder av 76. Erfaringsvis skal en ikke stole for mye på aldersangivelsene ved dødsfall, ihvertfall må slakken være +/- 2-3 år. Dette kan være riktig mann, men Ole Hansen var vel noe av det vanligste man kunne hete...Alternativt kan Helene og Ole ha vært på Bjerkås (Birkaas). Der dør det noen med disse navnene på 1830- og 1840-tallet. Men der er alderen enda mindre "treff".Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Olsen

Hei, igjen Rune.Jeg ser du har gått ut i fra at de jeg fant i 1801 var riktige foreldre av Mads. Men Mads skal være født i Gjellumeie. Er det langt imellom Gjellumeie og Yggesæt? Er det trolig at Mads kan være født i Gjellumeie, flyttet til Yggesæt og siden tilbake til Gjellumeie som gift? I dåpen til Ole Petter Madsen var bl.a. Hans Abrahamsen, Kjekstad.en av fadderne. Dette synes jeg er litt pussig, for kona til Andreas Madsen(Broren til Ole Petter) var husmann på Kjekstad i Røyken. Vil det si at Andreas kanskje var i slekt med kona si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei TrineHvordan vet du at Mads er født i Gjellumeie? Nå er det seint på kveld osv så det er mulig at jeg burde ha skjønt det...Ang husmenn på Kjekstad: Det er vel mer et sammentreff, men det kan jo være at de kjente hverandre fra før (det var sikkert flere husmenn under Kjekstad), og at det var slik de ble gift. Dette fadderskapet kan styrke teorien om at Anne Maria og Mads ble gift i Røyken.Nå farer jeg på ferie et par uker. Lykke til med kirkebøkene - jeg er spent på å se resultatet!Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Olsen

Hei Rune!Nå fikk du meg til å prøve å bruke hjernen litt, det er ikke bare, bare så sent. Egentlig vet eg vel ikke at Mads er født på Gjellumeie, jeg har vel bare gått ut i fra det. Men når jeg nå går i gjennom det jeg har av notater om han, så kan jeg ikke svare deg på hvorfor. Du får ha en koselig ferie. Jeg skal selv snart reise på ferie, så kirkebøkene må nok vente til høsten.Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.