Gå til innhold
Arkivverket

[#6039] Nils Olsen f.1857, Vestre Aker


Gjest Kari Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nilsen

Hei! Er det noen som sjekke noe for meg i kirkebøkene for Aker? Nils Olsen f.1857 i Vestre Aker - han er bødkersvend i 1900 og gift med Mathea Olsen f.1854. Er det den samme Nils Olsen som er 10 år i 1865 og bor på Hullet plads under Nordbraaten, Vestre Aker?Er det noen som kan slå opp på dåpen til Nils og sjekke om det er Ole Olsen og Maren K. Larsd. som er foreldrene hans? Det ville virkelig å hjulpet meg på vei videre.Fra Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Helge R. Naess

Hei Kari Nilsen - jeg ser at nr. 6039 er blitt liggende ubesvart. I mitt omfattende Maridalsregister 1650 - 1900 har jeg Nils Olsen Hullet (under Nordbraaten i Maridalen) f./dpt. 17/4-1857 gift 1878 m/ Mathea Johannesdtr. (ikke Olsdtr.?)f./dpt. 6/9-1854 på Toten. Gift Nordbraaten 1878 (23 år). Men alt dette har du kanskje fått allerede.Hilsen Helge Næss (London).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Dag Brodin

Ja, her hadde du flaks, Kari, for det er sikkert mange Nils Olsener som er født i Aker i 1857. Men jeg kan bekrefte Helge sine opplysninger om at de ble gift på Nordbråten i Maridalen. Av ft. ser du jo at i 1900 må de akkurat ha flyttet til Lakkegata, ettersom alle barna er født i V Aker.Nils arbeidet sikkert som sin far på kruttverket på Skar i Maridalen, som nettopp (ca 1900) hadde flyttet til Raufoss. Han arbeidet kanskje også der som bødker, dvs. lagde tønner til kruttet som ble produsert. Det fantes også en plass under Nordbråten som het Bødkerstua. I 1891 flytter denne familien fra Nordbråten til Halvorsrud, bare 100m lenger øst, men denne plassen hører til Gnr.69, bnr. 1 Øvre Vaggestein. I ft. 1891 bor de på Halvorsrud. Forvirrende nok kaller kona seg for Marte Andersen, Marte er sikkert slurv for Mathea, men Andersen bruker hun flere ganger, det er hennes fars patronymikon, han het nemlig Johannes Andersen. I 1900 bruker hun som alle gifte kvinner MANNENS patronymikon (Olsen) . Men til tross for disse tre etternavn er det altså samme person.Halvorsrud står fremdelses, så vidt jeg vet, mens plassene Hullet og Bødkerstua ble revet på slutten av 1960-årene.Det er kanskje også nyttig for deg å vite at Ole Olsen f. 1819 og Maren Kr. Larsdatter f. 1824 fremdeles bor på plassen Hullet i ft. 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. KNutsen

Hei KariVet du noe om Maren Karine Larsdatter's forfedre? Jeg har hennes foreldre som: Anne Christine Erichsdatter og Lars Hansen. Foreldrene til Anne Christine Erichsdatter skal være Kari Christiansen og Erich Christensen. Vet du noe om dem?Med hilsen fra Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Nils Olsen flyttet tydeligvis tilbake til Halvorsrud, for han bor der i ft. 1917 som 'forhenv. bødker'. Ifølge en familietradisjon fra Halvorsrud,kom denne slekten fra Gåslungen, så da kan vi være rimelig sikre på at faren Ole Olsen også er født på Hullet 12.04.1819, barn av Ole Olsen d.e. og Karen Nilsdtr. som giftet seg 11.10.1818 Aker (jeg antar at det er dem som ryddet og bygget plassen Hullet, det stemmer med familietradisjonen) Ole Olsen var 23 år og fra Gåslungen. Karen Nilsdatter (19) var fra Skjerven, 'datter av N. Skjerven'. Sannsynligvis var hun den Karen som er f. Aker 26.12.1799 foreldre Nils Svendsen og Kari Pedersdatter Kirkebyeie. De arbeidet sikkert ved Peder Ankers Stangjernshammer som lå på Skjerven/Kirkebys grunn. Nils Svendsen Skjerven kalles han ved sin død 20.04.1834, 78 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Ole Olsen bor på Hullet i ft.1842, han er da 48 år, men jeg vet ikke når han døde.Jeg tror det er noe feil i boka 'Nordmarksfolk' her. kona Kari Nielsdtr. Skjerven bor hos sønnen på Sandungen i 1865. Det er uklart når familien flyttet til Hullet. Det kan virke som de bodde på Gåslungen og ryddet plassen hullet ved Skarselven under Nordbråten/Vaggestein i perioden 1820-40.Det er mulig Ole Olsen ble sagt opp av Nordmarksgodset fra Gåslungen. I 1842 er ingen registrert på Gåslungen. Det virker faktisk som de flytttet frem og tilbake. Av barn har jeg registrert 1. Ole f.12.04.1819 Vaggesteen, se denne diskusjonen. 2. Nils f. 26.08.1821 Vaggesteen til Sandungen (1865) 3. Andreas ? f.18.04.1824 Brekke 4. Bernt. f. 04.08.1826 Gåslungen/Vaggesteen gift med sin tante (ikke kjødelige) Elen Marie Christophersdtr. som var enke på Skjerven i 1855, forpakter på Linderud i 1865 5. Marte Maria 8 år i 1842, gm. Steinhugger Ole Tomassen, ved steinbruddet på Turter, bosatt Bekken u. Turter 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.