Gå til innhold
Arkivverket

[#6040] Lagverge og myndling


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Nå må dere hjelpe meg litt! En enke skriver føderådskontrakt med sin sønn i 1801. Sønnen er da myndig og driver gården, men allikevel har enken en "lagverge" som ikke er sønnen. Hvem var det som var lagverge for kvinnene? Var det helst far/brødre, eller kunne også sønner være det? Jeg mistenker at det kan være broren som var det i dette tilfellet, og det er viktig å få bekreftet nettopp dette. Så har vi datteren til denne enken - hun låner penger til en mann som kaller henne "min myndling" (hun var mindreårig på den tiden - 1801). Denne mannen er søskenbarn til moren. Var det også spesielle "regler" for hvem som kunne være formynder for barn - måtte det være slekt, eller var dette uvesentlig? Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja der var i lovs form system på hvem som skulle anntages som verger. Eg har bare lov av 28 september 1857 og den er i nyeste laget i dette tilfellet. Er det under Nyttige lenker der finnest Kr 4 lover? MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Mulig jeg er blind, men jeg kan ikke finne noen link til denne loven. Har du en adresse? Hilsen Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fant noe nå. Nyttige lenker og så til Kjelder videre til Kriminalhistoriske og sosialpolitiske kjelder.Der er kanhende noe nyttig,håper det. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Prøv Nyttige lenker og klikk så Kriminalhistoriske og sosialpolitiske kjelder,der er noe lovverk samlet. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg sitter ikke på noe lovverk, men så vidt jeg husker var det vanlig at barnets nærmeste mannlige slektning var verge, så fremt han var "vederheftig", dvs. selv hadde midler. Dette var vel fordi det ellers kunne være risiko for at han forsynte seg av myndlingens midler. Det finnes dessverre eksempler på slikt. Jeg har stort sett klart å etablere en form for slektskap mellom myndlinger og verger, selv om slektskapet av og til kunne være litt fjernt, slik som søskenbarn. Det det ikke fantes slekt, eller de bodde langt unna, evt. ikke selv hadde midler, ble gjerne fremmede verger oppnevnt.Når det gjelder enkers verger, har jeg ikke inntrykk av at han behøvde å være slektning. Jeg har faktisk aldri klart å påvise noe slektskap mellom enker og hennes verger i de tilfeller hvor jeg har forsøkt. I andre tilfeller vet jeg bestemt at det ikke var slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kong Christian den 5.Norsk Lov 3dje Bog. Om Verdslige-og Huus-Stand cap 19. Den finner vi under Nyttige lenker og videre som eg til overmål har nevnt i tidligere innlegg. hilsen Sig--- :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.