Gå til innhold
Arkivverket

[#6045] Ivar Ebbesen og Ane Steffensdatter ,Aukra ,Møre &


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg jakter på opphavet til Ivar Ebbesen.Han skal angivelig komme fra Bjørnsund i Agerø.Han giftet seg med Ane Stephensdatter f. 1799 Horsøen i Aukra.Jeg vet ikke når de giftet seg , men jeg vet de fikk en datter Berthina i 1837 og en sønn Andreas i 1841.Men jeg finner ingen Ivar Ebbesen i 1801 tellingen.Jeg finner ham ikke verken født eller gift på Family search , og han må være død i 1865.Er der noen som kjenner til denne familien , eller som vet hvor denne Ivar Ebbesen kom fra ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg drar dette innlegget frem fra glemselen i håp om at noen kan hjelpe meg med denne nøtten.Begge barne ble født på Aukra .Og både Ivar og Ane er borte i 1865-tellingen.Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Hr.Ebbesen , og eller hans famile ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker på at han heter Ebbesen og ikke Jebbesen. Jebbe kan jo også være feilskrevet i FT 1801.En Jebbe Jebbesen på grd. Huuse i Agerøe har en 5 år gammel sønn Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg ser at denne 'Jebbe Jebbesen' i 1801 hadde en sønn som het Knud (3 år gl.). Dette er vel trolig den Knud Ibesen (65 år gl.) som bodde på Harnes i Akerø i 1865. Da har vi kanskje Ebbesen, Jebbesen og Ibesen. Mon tro hva som er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Berit og Knut.Jeg lurer på om dere kanskje er inne på riktig spor.For på Familysearch finner jeg en Ibe Ibesen gift i Fræna 03.05.1794 med Ane Knudsdatter , og det er nok samme paret som vi finner på Huuse i 1801.Det er heller ikke store forskjellen på Ibe og Ebbe. Jeg har Ebbenavnet fra bygdeboka for Aukra i forbindelse med sønnen Andreas Iversen.Der står det at foreldrene er Ivar Ebbesen og Ane Stephensdatter.Kanskje det finnes en bygdebok for Agerø som omhandler gården Huuse , og som kan fortelle noe mere om denne familien. Mvh. og takk for hjelpen. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare litt geografi: 'Agerø' prestegjeld tilsvarer nå i grove trekk Sandøy, Midsund, Aukra og Fræna kommuner. Gården og tettstedet Huse ligger på Harøya i Sandøy kommune. For øvrig ser jeg at navnet Ibe i 1801 forekommer som mannsnavn og i patronymer hos en håndfull personer i sognene Ørskog og Skodje på Sunnmøre. Det er ikke så langt fra Sandøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Dette er vel lite nytt: Berethine er f 21.4 1837 og Andreas er f 23.5 1841 på Nordre Bjørnsund. Faren sitt namn er skrive Iver Ibbesen, mora Ane Stephensdtr, i kyrkjebøkene for Vågøy (Fræna) i Agerø prestegjeld. Dei ser ikkje ut til å vere vigde i Vågøy,helst ein annan stad i prestegjeldet. Ibbesen er eit slik namn ein legg merke til , så eg skal sjå etter dei, som døde eller utflytta frå Fræna. Helsing Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Knut Reidar.Det faktum at han skriver seg for Iver Ibbesen ved barnas dåp , kan vel tyde på at det er den Iver Ibesen vi fant på Huuse i 1801.Har du kjennskap til om der er noen bygdebok som dekker det området ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg meiner å vite at det ikkje finst nye gode bygdebøker for noverande Sandøy kommune. Eg veit at det er planlagt slik bygdehistorie, og at mykje arbeid allereie er gjort. Eg hugsar ikkje namn på skrivaren, men du får nok ein kontakt ved å vende deg til Sandøy kommune.beste helsing Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg ser dottera Beritine Iversdtr f 21.4 1837 er konfirmert 12.9 1852 på N Bjørnsund. Som foreldre er ført opp Peder Thoresen og Malena Christensdtr. Ein som kjenner historia på Bjørnsund godt fortalde meg at paret Iver og Ane kom frå Ona/Husøy, som er næraste naboar til Bjørnsund sjøvegen. Dei vart ikkje lenge på Bjørnsund før dei flytta attende. Kona budde på Husøy i 1801. Det er nok og riktig at Iver Ibbesen budde på Huse på Harøy i 1801, og magefølelsen seier og at Knut Bryn har rett i at han kom frå nordre Sunnmøre. Store delar av øyane fekk tilflyttarar derifrå. Den som har tid finn helst truleg giftemålet og andre opplysningar ved å sjå i kyrkjebok for Aukra 1818-1845.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen.Da er vel Stephen Pedersen og Margrethe Pedersdtr. foreldrene til Ane , kona til Iver Ibesen/Ebbesen.Forstår jeg deg rett at barna ble igjen på Bjørnsund og Ane og Iver dro tilbake. Peder Thoresen og Malena Christensdatter , vet du hvor de kom inn i bildet? Har du mulighet til å sjekke om sønnen Andreas også ble konfirmert fra N. Bjørnsund 4/5 år etter søsteren Bertine ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I Agerø 1865 på gården Brevig finner jeg en Ane Steffensdatter , enke 66 år og legdelem . Det kan vel kanskje være kona til Iver . Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Det andre bornet har eg ikkje funne konfirmert i Fræna. Det kan vere at mannen døydde, kona og yngste bornet flytta attende, medan eldste born blei buande på Bjørnsund. Slik vart det forklart meg. Eg er likevel ikkje nøgd med mitt eige presisjonsnivå i dette, og ikkje har eg lett tilgjengelege kjelder, så eg tør ikkje gå vidare med dette. Ho som skal skrive slektsdelen av bygdeboka heiter Anne Huse, ho er bibliotekar i Sandøy kommune, tlf 71276500. Eg trur det er tryggast å gå den vegen. helsing Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du skal ha hjertelig takk for hjelpen du har gitt meg så langt . Jeg skal kontakte Anne Huse , kanskje hun har noe utfyllende informasjon til meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Marianne Grønsberg

Hei Rune.Det er en halv evighet siden du jobbet med dette, men nå er det jeg som ønsker opplysninger om denne familien. Lurer på hvor lang du kom bakover her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Marianne.Jeg er i Haugesund og har ikke tilgang til opplysningene her. Jeg skal se hva jeg har når jeg kommer meg hjem til helgen , og skal svare deg da. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.