Gå til innhold
Arkivverket

[#6049] Hvor ble det av gården Kukersrud på V estre Toten?


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Jeg finner gården i 1801 og 1865, men ikke i 1901-tellinga. Skrivemåten varierer noe fra Kuckersud til Kukkelsrud. Etter gårdsnummeret burde den ligge i nærheten av Gaukom og Hørsrud. Vet noen hvor gården ble av?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg fant gården i matrikkelen, gårdsnr 51. Der sto det også nevt at gården kalles også for Kaukersrud og da fant jeg den i 1900-tellinga. Men jeg finner den ikke på noe kart!! Hvor er gården blitt av?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Garden er sikkert der den alltid har vore. Spørsmålet er om du har gode nok kart:-) Har du sjekka kartet for området i Topografisk hovedkartserie M-711 (Norge 1:50000)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Statens kartverk Oppland Det er ganske riktig at Kukersrud/Kaukersrud ikke finnes på noen av kartene i Norge 1:50 000-serien (M 711 er for lengst historie) - det lar seg sjekke via "Norgesglasset" på www.statkart.no (Statens kartverks internettsider). Men om gården eksisterte på 1960-tallet kan det være et håp om at den finnes på Økonmisk kartverk, som er mye mer detaljert (M = 1:5000 og 1:10000), så det kan være verdt å henvende seg til Statens kartverk Oppland, som har telefon 61 26 60 00 og ligger i Storgt. 170. Postadressen erStatsetatenens Hus 2615 LILLEHAMMERHvis ikke det fører frem skal både kommunen og Jordskifteverket i Oppland ha oversikt - kanskje særlig sistnevnte etat, siden du har gårds- og bruksnummer, og de vanligvis sitter med arkiver som går 100 år eller mer tilbake i tid.Lykke til!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

I følge en lokalkjent venn har garden fått nytt navn i nyere tid. Se etter navnet Tjernholm.Hilsen Ole Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellen Hasle Kokkim

Jeg har slekt fra Markestad og og Kukkersrud som jeg har sett du har etterlyst. Tror ikke jeg kan hjelpe deg med hvor gårdene ligger/lå, men har funnet en del opplysninger på Økomuseet på Kapp. Har blant annet kopier av Neumanns familieoversikter som er til stor hjelp under letingen. Leter du kun etter gårdene eller har du også slekt der? Kanskje vi har felles slekt? Jeg kjenner i alle fall til Christen Monsen Markestad som du etterlyste. Han var født i 1689, og ble gift i 1713 med Anne Olsdatter Andersgård. De hadde blant annet en sønn Thommes som fører min slekt videre. Foreldrene til Christen er i følge Neumann Mons Pedersen Markestad (f. 1642-46)og Tora Christensdatter (død 1713, 64 år gammel). For mer opplysninger kan du gjerne maile meg hjemme på trond.kokkim@c2i.net eller på jobb ellen.hasle@ikb.nlh.no Hvis du jobber mye med slekter på Toten og ikke har sjekket "neumanns-familieprotokoller" bør du prøve det. På Økomuseet på Kapp får du helt sikkert kjempe god hjelp. Lykke til!Ellen H. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Takk skal du ha Ellen, jeg sender deg en mail snart. Ang. Kukersrud-Kaukersrud-Tjernholm fant jeg Tjernholm på kartet. Og når jeg sjekket i Matrikkelen fra 1950 fikk jeg bekreftet dette ved søk på Kaukersud. Typisk å glemme søk i nyere kilder, blir altfor opphengt i eldst mulig kilder. Neumanns har jeg ingen kjennskap til, skal prøve å ta turen innom Kapp i løpet av ferien! Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Ellen,Christen Monsen Markestad hadde en datter, Anne Christensdatter, som var gift med Ole Mikkelsen Karsrud. Han er min tipp-tippoldefar. Resten får du pr. mail. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til din orientering: Om du er interessert i litt gammel historie om Kukkersrud; se side 12 og 70 i "Rustadslekten fra Ø.Toten". Boken finnes på flere Biblioteker, bl. a. Drammen, et i Oslo, Gjøvik og Dokumentasjonssenteret på Kapp.Eller mail megTor Rustad tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.