Gå til innhold
Arkivverket

[#6052] Kan noen anbefale slekts-dataprogram?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg har endelig fått egen pc og har lyst til å legge inn alle mine slektsforskningsnotater i et egnet program. Vet at det er flere på markedet, og nå håper jeg at noen av dere erfarne forskere derute kan komme med noen anbefalinger? Jeg kommer fra husmannsslekt, og det er begrenset hvor langt bakover det er mulig å komme, så jeg interesserer meg ikke bare for rett oppadstigende slektslinje, men også for alle sidespor... Og trenger å kunne registrere inn tekst om folk, alle historier etc som man finner ut. Men det er kanskje plass til det i alle slike systemer? Håper på hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei og gratulerer med pc.Det er nesten håpløst og anbefale et program da det finnes mange,men på siden til Dis Norge har dem testet de mest brukte tror jeg.Ta en tur dit på adressen www.disnorge.no og last kansje ned noen demoer som du kan prøve.Det er det jeg kan anbefale først.Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Noen liker mora og noen liker dattera....Etter å forsøkt noen forskjellige programmer har jeg personlig landet på Brother's Keeper. Har bl.a forsøkt Family Tree Maker, men synes det er mer pompøst enn effektivt. (Enklete av FTM's slekts-CD'er kan riktignok inneholde spor av matnyttig for en skarve nordmann, men det er masse bråte der også, så det kan spørres om de er verdt prisen.Det er mange årsaker til at jeg trives med BK (har foreløpig valgt å holde fast ved versjon 5.2G selv om versjon 6 har kommet), men skal jeg trekke fram en ting jeg ikke fikk til skikkelig i andre programmer var når samme person dukket opp i to (eller flere) ganger i ulike linjer. I BK forblir denne personen uten videre unik ) trenger ikke legge inn samme persom to ganger) gjennom ved at hvert navn som legges inn gis et unikt løpe/serienr. Jeg vil tro de fleste andre programmer også håndterer dette på sin måte, men ettersom du etterlyste erfaringer, så kan du ihvertfall få mine.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Slektsforsker programmer for PC er en smakssak, og det finnes nok like mange meninger som det finnes slektsforskere. Personlige erfaringer kan jeg dog dele med deg! Jeg har prøvd mange forskjellige programmer uten å bli skikkelig fornøyd. Nå bruker jeg to forskjellige programmer. Det ene, "Family Tree Maker" har mange begrensninger, men er lett og intuitiv å bruke. Selv har jeg blitt ved dette programmet pga av en snerten liten finesse som heter "Family Finder". Den finner navn for deg på nettet, og selv har jeg kommet i kontakt med mye slekt, spesielt i Amerika og Canada på denne måten. Programmet er som sagt enkelt å bruke, og skriver også ut noen fine rapporter. Men når det virkelig gjelder, er min mening at intet program kan overgå "The Master Genealogist", eller "TMG" i fleksibilitet og funksjon. Jeg tror mange vil være enig med meg i dette. Programmet begrenser ikke deg og ditt arbeide slik mange andre programmer gjør. TMG har også 90% støtte for utskrifter på norsk. Hvis du derimot trenger et program som er på norsk i sin helhet, så tror jeg Embla's "Familie og Slekt" (eller var det omvendt?) er ditt eneste alternativ. Arrester meg hvis jeg tar feil! Dette programmet har jeg ikke selv brukt. Det lønner seg nok å studere litt, sammenligne osv. Du kan foreksempel gå inn på Cyndi's List og søke på ordet "software". Det finnes også en nylig utgitt bok på Engelsk som tar for seg alle de forskjellige programmene, den kan det jo være verdt å titte på! (Det ville ha spart meg mange utgifter å gjøre det samme i sin tid!) Lykke til! Mvh, Nina Schliemann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg prøvde selv demoversjonen av EMBLA i sin tid, og Brothers Keeper 5. Da jeg skulle gå videre var det på DisNorges testsider to programmer som falt i øynene, TMG og Legacy. Svakheten med TMG var at du måtte kjøpe programmet før du kunne teste det ut. Legacy kunne jeg laste ned som demoversjon. I tester av programmene jeg har sett kommer TMG noe bedre ut, men Legacy vinner mye på at bruken er intuitiv, og at de har gode brukerforklaringer OnLine. På: http://www.LegacyFamilyTree.com/ kan du laste ned en komplett gratisversjon av Legacy uten begrensninger i bruken. De har i tillegg en De Luxe versjon som koster noen kroner ca. 150?. Denne er ikke noe stort "must" men har noen fiffige tillegg. Dersom du tester programmet og det faller i smak vil jeg anbefale at du etterhvert skaffer deg brukermanualen. Ulempen ved Legacy er at det kun finnes i engelsk/amerikansk versjon og at de alternative navn jeg registrerer ikke kommer fram på hovednavnelisten. Et par saker som jeg finner meget nyttig for dypere graving i gammel slekt er at du gjennom hovedlistene for stedsnavn kan finne alle som på en eller annen måte har vært i forbindelse med stedet, om de har vært eier av en liten part i gården eller bruker, de kan ha vært på gården i egenskap av lagrettemann/vitne etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Kjell: Alle slektsprogrammer bruker unike ID-er for en person. Det BK gjør er å liste opp forslag på aktuelle person(er)når du registrer nye individer. Dette er både et pluss og et minus, du får en advarsel om at navnet finnes, men du må selv finne ut om personene er identiske, det kan jo lettt være +- to generasjoner og programmet er temmelig vart for stavevariasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

PS: Glemte å nevne at de versjonen som er testet av DisNorge av Legacy er versjon 2.0. I dag er det versjon 3.0 som går med en rekke forbedringere. Ikke minst en meget gra motor for generering av Web-sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beth Macdonald

BK: har ikkje brukt programmet sjølv, men har ein kamerat som har brukt det i mange år og er svært nøgd, med eitt unntak: felta for stadsnamn er ikkje gode (nyanserte) nok.PAF4 (har ikkje prøvd PAF5): gratis frå LDS. Dette brukar eg framleis, men tenkjer å gå vekk frå det. Har aldri fått kjeldene mine til på ein god måte. Ordrike hjelp-sider, der ein må sjå gjennom mykje som er retta mot LDS-medlemmar. Elles lett å bruke, men har du problem, er det ingen å spørje.LEGACY3: Før kjøpeprogram; no er Standard Edition gratis. Veldig lett å kome i gang med. Etter kvart oppdagar eg stadig nye finessar. Best av alt (i tillegg til prisen...), ein plar få svar av support folka om lag på timen.Legacy har planar om å setje programmet om til fleire språk med start på arbeidet i 2001....Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Jeg har akkurat kjøpt det svenske programmet Disgen 8,0, og for meg som ikke er så god i engelsk, fungerer det veldig fint. Der er det flere muligheter til å legge inn notiser og biografi om den enkelte person. Der kan du også skrive inn grenene til de som er inngift i familien. Mange muligheter når det gjelder utskrifter, også på norsk. Programmet koster 600,- svenske kr. + 100,- kr. i medlemsavgigt. (ca. 600,- norske) Mvh. Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Da jeg startet med genealogi som hobby for ti år siden, ante jeg ikke engang at det fantes dataprogrammer for slikt, så jeg laget ganske enkelt mitt eget opplegg. “Ganske enkelt” var det riktignok ikke, men etter endel prøving og feiling, og ikke minst gjennom utallige “oppgraderinger”, har jeg nå i flere år hatt et system for genealogisk dataregistrering som jeg er relativt fornøyd med. Jeg sier “relativt fornøyd” fordi selve ideene bak er realisert, men systemet er ikke integrert i en større programpakke. Dertil mangler jeg enhver forutsetning.Nå viser det seg at mine systemer er temmelig forskjellig fra hva jeg har sett av genealogiske oppsett på internett. Dette tillegger jeg min totale uvitenhet i utgangspunktet omkring konvensjonelle prinsipper for slik registrering. Jeg fulgte imidlertid tråden i eget opplegg etter å ha prøvd det ut gjennom et “pilotprosjekt” (se nedenfor). Selv etter å ha lest en masse genealogisk litteratur har jeg så langt ikke funnet noen gode grunner for å “konvertere” til hva som anses som god latin blant profesjonelle genealoger.Og her er mitt tankekors: Når hovedprinsippene for genealogisk dataregistrering ikke synes å ha forandret seg nevneverdig på de siste hundre årene — prinsipper som man i det minste kan tillate seg å foreslå at kan være modne for en revisjon — hvordan kan man da regne med at dataprogrammer skal være noe annet enn en refleks av de rådende konvensjonene?Når man leser de debattene som florerer omkring forskjellige ‘finurligheter’ som forøker verdien av enkelte programmer eller omkring mangler som måtte hefte ved de samme, er det fristende å spørre seg om man bare fortsetter å stelle hekken fordi den er så fin, men at den etter hageutvidelsen egentlig burde ha stått på et helt annet sted.Mitt største ankepunkt overfor alle de slektsoversiktene jeg har sett på nettet og likeledes overfor bøker som er skrevet omkring enkeltslekter, er at de mangler oversiktlighet og at de førstnevnte er liketil monstrøse når de foreligger på papir. Kjell Hambergs karakteristikk, “mer pompøst enn effektivt”, syns jeg virker ganske treffende. Men jeg etterlyser også litt generell nytenkning blant programutviklerne. Det fins helt sikkert mange andre hobbyslektsgranskere som har gjort de samme erfaringene som meg, men som til slutt er blitt “tvunget” til å bruke en av de mange programpakkene som gir penger i kassa for softwareindustrien. Utvikling av en spesifikk programvare for industrien — ta f.eks. ytterst sofistikerte hjelpemidler for skipsarkitekter — er alltid gjenstand for omfattende “høringsrunder” før den lanseres. Hvem er det egentlig som “avgjør” hvordan et slektsgranskingsprogram skal se ut?Etter å ha lagt fram et metodisk opplegg for en 75-års fødselsdagsgave betalt av barna, gjennomførte jeg på et tidlig stadium et “pilotprosjektet” med en enkeltslekt hvor det fantes mye offentlig tilgjengelig materiale. Det mer personlige materialet, nemlig det jeg fikk utlevert av oppdragsgiverne, besto av et par skoesker og noen mapper med slektsopplysninger. Det som da slo meg, var at enkeltopplysninger var gjentatt et utall av ganger, og slektstrær var tegnet, både eiker og mangrovetrær — stort sett til ingen nytte. Resultatet ble mer i retning av en dvergbjørk med mye kluss. Det var åpenbart at faren til mine oppdragsgivere ikke hadde den minste idé om hvordan han skulle systematisere slektsopplysninger. Samtidig hadde han i årevis hatt et desperat ønske om å finne et system, en metode.Det denne pensjonerte universitetsprofessoren etterstrebet — åpenbart gjennom “lange kvelder på hytta” med blyant og papir — var i siste instans å finne en todimensjonal løsning på et tredimensjonalt problem. Dette må være, såvidt jeg skjønner, kvintessensen i all slektsgransking.Spørsmålet er naturligvis om de tallrike programmene som foreligger på markedet egentlig har tatt høyde for dette sentrale problemet, og kan bidra med en adekvat løsning på det. Av det jeg hittil har sett, synes jeg mye er basert på “knappologi”, en svært utbredt “vitenskapsgren” etter av datamaskinen gjorde sitt inntog:Man kan således sortere knapper etter følgende kriterier: 1) Knapper MED hull og 2) knapper UTEN hull. Type 1) har underkategorien a) knapper med to hull og b) knapper med fire hull, mens type 2) har underkategorien a) knapper uten to hull og b) knapper uten fire hull…Misforstå meg ikke: Det er uten tvil mer effektivt å lagre sine slektsopplysninger på en harddisk enn i en skoeske, men jeg tillater meg å spørre om selve metoden for systematisering av slektsopplysninger samtidig har vært gjenstand for noen nytenkning. Er det noen av dere som har et program som gir den tredimensjonale forståelsen som genealogi i virkeligheten krever? —og som produserer oversiktlige todimensjonale utskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest tom askeroi

Jeg fikk litt lyst til å ta opp igjen denne debatten - det kom vel ikke så mange personlige erfaringer.Bakgrunnen er "selvfølgelig" at det er sider ved programmet jeg bruker (Family Tree Maker versjon 5) som ergrer meg grønn. Og som ikke er forandret ved nye versjoner - nå vel kommet til 9 hvis jeg ikke husker feil.Jeg sendte i sin tid en mail om dette for et par år siden - og fikk en standardmelding om "melding mottatt og blir vurdert" bla-bla. Og det var alt.Så så jeg her før jul at produsenten hadde fått en norsk representant. Jeg sendte ham da nedenstående mail - UTEN SVAR!!! Jeg har repetert den nå på nyåret - fremdeles UTEN SVAR!!! (Virker ikke særlig seriøs på meg - men håper vel på å tjene noen kroner på nye, fancy effekter osv.Det ser altså ikke ut som ergrelsene mine blir borte fra Family Tree Maker med det første. Derfor forespørsel om andres erfaringer.- - -Tilslutt mail'en jeg sendte:HeiJeg har drevet med slektsforskning en fire års tid og har fra første stund brukt Family Tree Maker versjon 5 – valget falt på det fordi programmet var tilgjengelig (på Nordli i Oslo) og fordi det fulgte med 6 CD'er (tror jeg det var) med slektsinformasjon. Altså ganske tilfeldig.På mange måter er jeg meget godt fornøyd med programmet, men noen oppgradering har ikke vært aktuelt fordi programmet har endel svakheter som irriterer meg så til de grader. Jeg har forsøkt å meddele dette/disse til produsenten i USA, uten å få annen respons enn en "auto-mail" som bekreftelse på mottak. Så det gleder meg at jeg har fått en norsk representant å henvende meg til. Kanskje jeg slipper å vurdere andre programmer?Det aller værste ved programmet er "familiesiden" – der hvor du har registrert et par og skal registrere deres barn. Mine besteforeldre, f. eks., hadde 12 barn – alle født i Kristiania (Oslo). For å registrere disse må jeg gå inn på foreldrenes familieside og registrere navn, kjønn og fødselsdato på første barn. Så må jeg gå over på barnets familieside for å registrere fødselsstedet. Så tilbake til foreldrenes familieside for å registrere barn nr 2's navn, kjønn og fødselsdato, gå over på dette barnets familieside for å registrere fødested, osv. Dvs sidebytte 24 ganger for å få registrert én søskenflokk. Og det finnes mange slike store barneflokker på 1800-tallet! Så fødestedet bør registreres på foreldrenes familieside!Det andre som er "galt" er utskriftene – spesielt etterslektsutskriftene. Jeg får ikke med personenes referansenummer. Og jeg vil ha med de data jeg har samlet om inngiftede og deres foreldre, ikke bare deres navn. Dette hopper programmet elegant over. For å få med den slags opplysning må jeg altså dobbeltregistrere informasjonen både i de enkelte rubrikker OG i den inngiftedes tekstrubrikk – med de farer for feil som dette medfører.Og i min bruksanvisning står det noe om at ikke alle kulturer har etternavn, f. eks "Running Bear". Det kan "løses" ved å sette to backslasher etter navnet. Men hvis min sønn gifter seg med "Running Bear"s datter så står det bare at hun er "... daughter of Running(!!!)"!! Jeg har omgått problemet ved å definere hele navnet som etternavn – med en backslash både foran og etter, men her er programmet feil!Og sist men ikke minst: Programmet mitt tar liten hensyn til "inngifte" – det ramser gladelig opp alle barn/etterkommere (hhv anetavle/etterslektstavle) om igjen og om igjen uten overhodet å gjøre oppmerksom på at disse personene foregår to (eller flere ganger). Denne opplysning er et minimumskrav – helst så jeg melding a la "for barn/etterkommere se under N.N." (dvs mannen).Noe av dette kan kanskje være "rettet opp" i løpet av versjon 6,7,8,9, men fødested-registreringen ser jeg av din internettside er like håpløst plassert. Håper du kan bekrefte at noen av "feilene" er rettet opp og medvirke til at "hovedanklagen" blir det i versjon 10/11/12... DA skal jeg oppdatere!!! (Og det gleder jeg meg til...)Og når jeg først skriver tar jeg meg den frihet å komme med et par ønsker: jeg skulle gjerne kunne VELGE om jeg vil ha rapporten på norsk eller engelsk og VELGE om jeg vil ha med all etterslekt eller bare "mannsiden" (altså uten døtrenes etterkommere etter gammel tenkemåte at døtre er inngiftet i en annenslekt og at deres barn "tilhører" denne slekten...Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Etter noen år med Brother's Keeper er jeg godt fornøyd med det, særlig etter å ha oppgradert 5,2versonen til 6. Demoverson kan lastes ned gratis, og du kan teste programmet i norsk verson. Ulempen er kanskje at det ikke er brukerveiledning på norsk. Verson 6 har gitt større muligheter for å legge inn kilder, hendelser, bilder osv. Skal du registrere Per Hansen og det er flere Per Hansen fra før, får du spørsmål om det er en ny Per Hansen og kan på skjermen bla deg gjennom de "gamle" for å se om det er en som er lagt inn fra før, og kan velge denne personen.Medm hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Jeg er macbruker og har nylig begynt å interessere meg for slektsforskning. Testet et enkelt norsk program basert på HyperCard først, kjøpte deretter amerikanske Reunion som jeg er godt fornøyd med. Kjøpte via nettet hos en forhandler i Sverige hvor jeg også kunne laste ned det som skal til for at programmet spiller på norsk. OK oversettelse, kun kosmetiske språkfeil. Jeg synes rapportene programmet lager er fine, og det virker godt med innlegging av foto, lyd- og videofiler. Jeg bruker OS X for det meste, men bruker Reunion i OS9 "classic" paralellt, og det går utmerket. Forøvrig har de lovet en en "native" OS X-versjon. Var det til hjelp? mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er Mac-bruker og startet med Ætt som Arne Venstad har laget. Jeg likte det veldig godt. Litt feil i begynnelsen, men møtte en utrolig support fra leverandøren! Programmet som er laget i HyperCard syntes jeg var bedre på mange måter, men i dag bruker jeg også det amerikanske Reunion. Hvis jeg skal si noe om det jeg misliker med programmene så er det at de har problemer med gen-filer, men det skyldes at Brother's Keeper ikke følger internasjonal standard. Jeg tror ellers at det beste er å finne ut selv hvilket program en selv trives best med. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Marianne. Søkte selv anbefalinger i dette forum for et års tid siden og fikk masse gode råd. Etter å ha prøvd flere programmer valgte jeg Cumberland FamilyTree, enkelt og greit å bruke, dekker det aller meste og er på flere språk. Det som passer meg behøver ikke å passe andre, så jeg ønsker deg bare lykke til med letingen og prøvingen. Lurt å laste ned prøveversjoner for å se hva som passer deg. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Takk skal du ha Aud. Da vet jeg om et program som kan skrive ut rapporter på flere språk. Men kan jeg registrere alle fødsler fortløpende (eller må jeg "bla meg ihjel"). Hvordan er utskriftene? Tar det med info om inngiftede og deres foreldre? Takler det problematikken med folk som ikke har slektsnavn - som jo er de fleste av våre forfedre? Kan jeg søke på både for- og etternavn/patronymikon? osv.Med vennlig hilsen "ikke-Marianne" tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Tom. Du trenger ikke "bla deg ihjel", Utskriftene er bra, du velger selv hvilken raport du skal srive ut, mange valg. Du kan søke på for- og etternavn, ellers takler programmet det aller meste. Både jeg og flere jeg kjenner er SUPER-fornøyd med CFT. Bør prøves. Kan lastes ned for gratis prøve for 30-40 dgr. Lykke til. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Tom. Du trenger ikke "bla deg ihjel", Utskriftene er bra, du velger selv hvilken rapport du skal skrive ut, mange valg. Du kan søke på for- og etternavn, ellers takler programmet det aller meste. Både jeg og flere jeg kjenner er SUPER-fornøyd med CFT. Bør prøves. Kan lastes ned for gratis prøve for 30-40 dgr. Lykke til. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.