Gå til innhold
Arkivverket

[#6055] Hr. Torlak til Vikøy - fra Hjelmeland 1623


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge ættarbok for Kvam skal min forfar Torlak Olavson være av fin Vestlandsslekt fra Aukland i Hjelmeland.Han var først kapellan i hjembygda, før han kom til Vikøy i 1623.Han var gift med ei Karen Christensdtr. Lind fra Hå, og hadde barna Karen (Neteland), Kristen (prest til Salten), Olav, Margreta, Lars og Margreta, mi formor.Hr. Torlak døde i 1654.Jeg kjenner bare til ham fra ættarboka. Er der noen som vet mer om disse - f.eks. Torlaks foreldre og parets fødselsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Thorlak var sogneprest i Vikør 1625-45. Han var født ca 1595 og døde 11/3 1645. Han var student fra Helsingør skole 8.4.1616 og først hjelpeprest hos Daniel Jørgensen i Hjelmeland. Hans foreldre var Olav Jonsøn Aukland, født ca 1570, død 1655) og Margreta (Maritte) Bjørnsdatter, død ca 1643. De bodde på Augland på Ombo. Olav giftet seg igjen med Margreta Pedersdatter som var enke etter Mats Nilssen som var fut over Jæren og Dalane. Olav var lensmann i Hjelmeland fra 1608 til etter 1650, og var utsending til kongehyllingen i Oslo 1610. Kilder: Hardanger historielags tidsskr. "Hardanger", årgang 1923. "Presten Tollak Olavsson i Vikøy" av Asgaut Steinnes og samme tidsskr. årgang 1910, "Presten Tollak Olafsøn i Vikør" av O.Olafsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen Sølvi!Jeg har sett at han er oppført som død i 1645, men jeg siterer fra ættarboka: "I 1639 vart han mellombels prost i Hardanger medan styremaktene granska nokre klagemål frå ålmugen mot prosten hr. Anders i Kinsarvik, og i 1649 er han og nemnd prost og visiterar dette året kyrkjestolane i prostiet."Jeg vet at dette ikke er noen pålitelig kilde, men den har ham død 11.3.1654, og rettet med blyant til 1645 (Statsarkivet i B. sitt eksemplar! :-)Opplysningene om foreldrene var veldig nyttige! Takk!Vet du, eller andre der ute, noe mer om Karen Lind fra Hå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Karen var datter av sogneprest til Hå på Jæren, Christen Lauritsen Lind, født ca 1570, død 1639, og Margrethe Pedersdatter Trane, død 1670. Hun var gift annen gang med sogneprest til Hå på Jæren, Peder Nilssøn Sætersdal, død 1654. Christen var igjen sønn av sogneprest til Klepp på Jæren, Laurits Christensen Lind, og Karen Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Heidi ! jeg har disse personene i min database og hvis du er interessert kan jeg sende deg privat det jeg har notert. Bruk hagangst@online.no Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Roger de Robelin

Kronprinsessan Mette Marit av Norge är sannolikt en flerfaldig ättling till prosten Torlak Olavson Vikøy och Karen Christensdatter Lind.Se Odd Handegårds omfattande skrift 'Hardanger-aner for Mette-Marit Tjessem Høiby', Tromsø 2001, bl.a. s. 116 och s. 174. (http//home.no.net/valsvei)Med vänliga hälsningar Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Det er nok en god del usikkerhet knyttet til disse relasjonene, se kap. 8, s. 75 om den Mons Olavson som er omtalt der. Se også tavlen s. 118 og tavlen på s. 174. Dette er faktisk de mest tvilsomme anetavlene i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.