Gå til innhold
Arkivverket

[#6057] Mer om "Johan Fridmands tjener"?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Hans. var komen til Vikøy i 1663 og teidde tinget her.I den fyrste tid kalla han seg "Johan Fridmands tjener" ( eg veit Johan Fridmand var ombodsmand for Halsnøygodset), men i 1664 kalla han seg "Kongens foged".I ættarbok for Kvam vert han kalla Hans Hans. Clements. Han døydde på Børve i Kvam i 1667.Eg skulle gjerne vist meir om både yrket hans, og kvar han kom frå! Er det nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg vet ikke hvor han kom fra, men ifølge Hardanger historielags tidsskr. Hardanger 1923. "Presten Tollak Olavsson i Vikøy" av Asgaut Steinnes døde han i 1680. Han var fogd i øvre Hardanger 1661-1680 og var gift med Margreta Tollaksdatter som jeg antar er din formor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, det stemmer det - jeg hadde blingset på årstallene, det var sønnen Hans som var født i 1667. Takk for hjelpen så langt!Er det kanskje andre som har vært borti Hansen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.