Gå til innhold
Arkivverket

[#6058] Endnu ikke copulerede??


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Vasaasen

Copulasjon = vielse / giftermål. Du kan i en del kirkebøker (på 1700-tallet) finne trolovelse og copulasjon notert hver for seg, som oftest med noen ukers/måneders mellomrom. Men av og til var det nok de som drøyde i lengste laget fra de var (offentlig) forlovet og til de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp et gammelt emne her, men jeg har sett at enkelte også hadde trolovelse og giftermål på samme dag. Det gjaldt f.eks mine aner i Rødøy Barbro Einarsdatter og Berthel Olsen som både ble trolovet og gift samme dag den 28.07.1793. Else Hansdatter Breivik(søster av min ane Svend Hansen) ble også trolovet og gift samme dag den 03.11.1793 med sin ektemann Arnt Andersen Hals Flaade. Det er de eneste parene jeg har sett som ble gift samme dag som de ble trolovet, og det ser ikke ut som om det har vært vanlig hverken i Rødøy eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Offentlig trolovelse ble avskaffet i 1799. Påbudet om lysning tre ganger mellom trolovelse og vielse ble kanskje ikke praktisert så strengt de sister årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan det være av praktiske årsaker?I 1793 hadde prestene i Rødøy minst 3 kirker og et korshus de skulle betjene, Rødøy, Meløy, Lurøy og Træna. Hvor skjedde vielsene? Hvor ofte var presten tilstede i nevnte kirke? Kan det rett og slett være fordi kirken/korshuset vielsen skjedde i var sjeldent besøkt av presten og det var kanskje mange måneder til neste gudstjeneste i nevnte hus?Bare noen tanker på hvorfor det kunne bli trolovelse og copulasjon samme dag.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også tenkt på den årsaken du nevner her Remi, men nå har jo jeg lest ganske mye av kirkebøkene for Rødøy etterhvert, og disse to parene er de eneste jeg har funnet som trolovet og gift samme dag iallefall for perioden 1758-1800. Det burde jo vært flere slike tilfeller hvis det du skriver er riktig. Derimot ser jeg ofte i de samme kirkebøkene og kirkebøkene ellers på Helgeland på samme tid at moren ofte er introdusert samme dag som barnet døpes. Ellers var det jo vanlig at det gikk en tid fra barnets dåp til moren ble introdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.