Gå til innhold
Arkivverket

[#6072] Dietrich Bergmann fra Hannover f. 1834


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Min tipp-oldefar Dietrich Friedrich Bergmann f. 1834 i Hannover giftet seg med Anette Marie Larsen Hafslund 27.12.1861 i Østre Fredrikstad. Han jobbet senere som byggmester i Fredrikstad. Jeg vet ikke når han kom til Norge. Jeg har søkt i en rekke databaser og lagt ut etterlysninger , også i Tyskland, uten å få napp. Er det sannsynlig at det finnes opplysninger (i Norge) om når han kom til landet og event. noe om hans foreldre? Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.Har du sjekket kirkeboken for Østre Fredrikstad?I forbindelse med ekteskapet i 1861 bør jo hans fars navn være oppført.Jeg ser på Familysearch at han står oppført med navnet Dietrich August Ludvik Frederik Bergmann.Jeg finner også at de døpte to barn Inga Doris 04.02.1872 og Diderik Anton Martin 28.12.1873.Du finner også flere ved navn Dietrich Bergmann ved søk på Familysearch som er født i Tyskland rundt 1832-1836.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Jeg finner familien i 1875 i Storgaden i Moss.Da har de boenede i huset følgende:Frederik Bergmann f.1824 i Hannover , enkemand,Heinrich Bergmann f.1855 i Hannover og Wilhelm f.1860 i Hannover.Dette må vel etter all sannsynlighet være slekt av Dietrich.Kanskje en bror og hans to sønner? Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for hjelpen Rune! Finner ingen Dietrich på Familysearch som passer. Lurte ellers på om det finnes ikke noen immigrasjonsopplysninger som kunne bidra? Det er vel mest sansynlig at han kom med båt fra Nord-Tyskland. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er et privatarkiv i Riksarkivet, såvidt jeg husker nr 652 (eventuelt et annet, 632 ol) innlevert for ca 5-6 år siden, men blant annet navn på tyske innvandrere til Christiania/Oslo. For denne byens vedkommende omfatter materialet ca 2000 tyskere frem til ca 1930, ført på A4-ark, supplert med et kortregister. Arkivet ser ut til å være rester etter arbeidet til Reichskommissariat Norwegen, Arbeidsgruppe "Die deutsche Einwanderung in Norwegen" under Hauptabteilung "Voklsaufklärung und Propaganda", Abteilung "Schul- udn Bildungswesen". Tyskerne er registrert med tildels mange biografiske opplysninger, og, om dem som ennå var i live frem til arkivets siste ajourføringer høsten 1944, kan en nesten si at opplysningene har opvervåkningskarakter. Verdt å ta en titt på. Ingen klausul (ennå). Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Petter Langeland

Takk for opplysningene Tore. Mine tyskkunskaper er svært dårlige, men jeg bør kanskje allikevel ta en tur til Riksarkivet. Jeg har sjekket giftemålet med Anette Marie i kirkebøkene for østre Fredrikstad, men kan ikke finne det, ei heller dåpen til deres 2 eldste barn som i følge mormonerne skulle være døpt i Østre Fredrikstad. Jeg har fått noe flere opplysninger om Dietrich Bergmann. Han kom til Norge omkring 1850-1856 som såkalt vandregesell, en håndverker som vandret fra sted til sted. Dietrich var utdannet snekker. I Moss startet han sitt eget verksted og drev også samtidig det første offentlige badet i byen. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.