Gå til innhold
Arkivverket

[#6076] Garden Folden i Verran N-Trøndelag


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Grd. Folden hadde 2 bruk - Store og Lillefolden. På Lillefolden var det ein husm.pl.kalt "Lillfoldsveet" Der budde iflg. FT-1865 John Johannessen f. 1818 og Margrethe Gabrielsdtr. f. 1838 m. barna Martin 5 år og John 1 år. Det ser ut til å være veldig lite kildematriale (bygdebok o.l.) frå den delen av kommunen, det som no er Verran og tidl. var Mosvik/Verran og Ytterøy. Ved FT-1801 er det ein Johannes Jonsen 7 år på Lillefolden (kankje far til John) Er det nokon som kjenner til gården og distriktet? Takknemleg for hjelp.MVH M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Olav Vold

Ang. Store og Lille-Folden, samt Lillefoldsveet i Verran: Den John Johannesen som du har funnet i FT-1865 er angitt til å være f. i 1818, men ut av dåpslistene finner jeg han født 30.04.1821, av foreldre Johannes Johnsen Lillefoldsve og Berit Larsdtr. Fant i farten at de også hadde fått en sønn i 1826: Christian. Ved John dåp var bla.a Arnt Johnsen Storfold fadder, dette er da antakelig bror til Johannes Johnsen, på Lillefoldsveet. Har ikke funnet andre Johnsen-er så Johannes er nok også fra Stor-Folden. Jeg kan ikke finne Johannes og Berit i vigselsprotokollen. Plassen Lillefoldsve finnes fortsatt men er for tiden ikke bebodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

Ja, Takk skal du ha Olav. Dette stemmer med mine "antagelser". Det ser ut til at Storfold-brødrene Arnt, Johannes og Anders var "stamferde" til mange av "mine". Far deira, John Anderss. Storfold f. ca. 1751, g.m. Marite Arntsdtr. finn eg omtalt som John Anderss. Gotvaslie i vigselpapirene. Dette er iflg. "Famely-searh" (Mormonerbasen), men eg kan ikkje finne ut kor han er fødd. Når det gjeld kona til John Johannessen: Margrethe Gabrielsdtr., har eg satt opp Gabriel Jacobsen f. 1812 og Margrete Jonsdtr. Inderøy som "kanidatar". Men dette er meir usikkert. Men eg ser du har svart på mitt andre innlegg her (Myrmoen - Nygaard ), det ser ut som du har mykje om det eg held på med (Geitvik, Ystmark o.s.v.) Eg har også slekta bakover til Elen Berta Hansdtr. Ystmark, inkl. greina frå Ringebu. Det hadde vore interessant å utveksla litt data med deg. Send meg gjerne ein mail på magnhol@online.no Håpar å høyre meir frå deg. Helsing M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.