Gå til innhold
Arkivverket

[#6078] Oldenburger


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Larsen

Kan noen gi meg en god forklaring på hvor man kom fra, hvis man var en oldenburger!? Noen mener at da var personen fra Oldenburg, mens andre mener at han da kunne komme fra Danmark. Tidsrommet dette gjelder er 1750-1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Det danske kongehuset har aner i Oldenburg. Slå opp i et historisk leksikon på Christian I eller kanske enklere gå inn på denne linken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En bør skille mellom om personer "var" oldenburger eller "ble kalt" oldenburger, altså om Oldenburger var et tilnavn eller slektsnavn. I første tilfelle må vedkommende ha kommet fra Oldenburg (nå i Niedersachsen, ved Bremen), i det andre tilfellet (tilnavn/slektsnvn), kan vedkommende ha kommet nærsagt fra de fleste steder (Danmark, Sverige, Bremen, Hamburg osv osv), med aner tilbake til Oldenburg. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Om enn mindre kjent, kan en oldenburger også komme fra holsteiniske Oldenburg, dvs. Oldenburg i Slesvig-Holstein, ved østersjøkysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Den oldenburgeren jeg er ute etter, er Christian Alexandersen. Han ble født ca 1778 etter eget utsagn! Han snakket flytende dansk, men visstnok litt platt tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Skulle vel egentlig lagt til litt mer opplysninger! Han hadde sagt at han hadde borgerbrev i Hamburg, noe som viste seg var ikke sant. Han kom fra Hamburg, og ble tildelt barken Patriot i Arkangelsk.Patriot var bygget i Russland i 1804. Patriot var kjøpt av Jacob Bernhard Rodde. Alexandersen gikk ombord i den i 1809, i havnen Soleburg (Solombale). Jeg har store problemer med å finne noen opplysninger. Har meldt meg inn i både danske og tyske mail-grupper. Er det noen som har noen gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Hei Christian! Tusen takk for linken!! :-) Jeg har sendt en mail, så nå håper jeg å få flere tips. Denne personen har blitt lett mye etter, men ikke blitt funnet, så jeg krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.