Gå til innhold
Arkivverket

[#6079] Kriken Lyster i Sogn


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kjenner noen til dette stedet i Sogn? Finner ikke noe i folketelling. Kari Jakobsdtr. 37 år i 1872, døper da Severine som hun er oppgitt å være mor til Er takknemlig om noen kunne hjelpe meg.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Det finnes en gård i Førde som heter Kriken i 1900 folketellingen, kanskje har presten skrevet feil da han skrev Lyster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Lette litt mer og fant i 1865 folketellingen under Lyster ei Kari Jakobsdatter tjener 17 år som bor på gården Stokkenæs under skoledistrikt Kroken og Feigum. Dette er vel ikke riktig Kari siden din er 37 år i 1872, men kanskje hun ikke er fra Kriken, men fra Kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Solfrid.Jeg har prøvd meg fram på det som du nevnte i ditt første innlegg, om Kriken i Førde men jg kan ikke finne noe som gir en riktig pekepinn. Severine blir døpt i Hafslo og da står det Kriken i Lyster. Jeg har spurt noen av Severines eterrkommere om de vet noe mer av interesse, men det har ikke vært til hjelp. Det eneste er at hun skal ha vokst opp i Jølster eller Lyster? Hun blir gift med Oddmund Eliasen fra en av Vik gårdene i Sogn, og bor 1900 Lundanes i Vikør.Er der noen som vet om der er bygdebøker fra lyster?Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

I folketeljinga-1865 er det 2 krokengardar, 1 i luster og ein i hafslo. Luster vart skreve lyster på den tida.Der finn eg ei tenestejente Lisbeth Jakobsdtr. 25 år, men ingen Kari. På Hafslo derimot finst det ei Karen Jakobsdtr. 21 år, også tenestejente. Kriken finst det mange av, men ingen i Sogn. Eg vil tru at sidan det er n. så mange plassar i Sogn, er kroken det rette.MVH M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg fant følgende Kriken-gårder hos O.Rygh:Norske Gaardsnavne Listen over gårder er hentet fra "Norske Gaardnavne". Antall treff: 10 -------------------------------------------------------------------------------- Gårdsnr Gård Sogn Herred Amt 46 Kriken Stokke Stokke Jarlsberg og Larviks amt 81 Kriken Lom Lom Kristians amt 19 Krokene Hornindalen Hornindalen Nordre Bergenhus amt 61 Kriken Borgund Borgund Romsdals amt 14 Kriken Søkkelven Søkkelven Romsdals amt 70 Kriken Vannelven Vannelven Romsdals amt 27 Kriken Volden Volden Romsdals amt 46 Kregen Time Time Stavanger amt 13 Kriken Moster Finnaas Søndre Bergenhus amt 18 Kriken med Tangen Vikebygd Vikebygd Søndre Bergenhus amtLykke til Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Jeg tror en kan være sikker på at det her dreier seg om Kroken i Luster i Sogn. For da stemmer alt, unntatt den ene bokstaven ("i" istdf. "o").Jeg mener det er rimeligere å anta at presten har skrevet feil en bokstav i gårdsnavnet, enn at han har skrevet feil sognenavn/område.Lykke til med letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei alle gode hjelpere,Har prøvd alt og alle muligheter såsom gårder, navn, både Karier og faren jakob men alt er fremdeles nytteløst. Finnes der andre muligheter m mon tro, tar imot alle gode råd.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Kriken kan jo sjølvsagt vera namnet på ein husmannsplass. Dessutan har ein garden Kreken i Jostedalen. Så ein bør ikkje vera for trygg på at det er Kroken før ein har sjekka det.Den einaste som passar med fødeår 1872 i FT 1875 for Hafslo er ei Severine Pedersdotter på Hillestad i Hafslo. Men der heiter mora Martha Jakobsdotter... Her bør kyrkjebokoriginalen sjekkast, samt at du bør sjekka både 1865 og 1900 teljingane på Digitalarkivet.Huslyden er som følgjer i 1875:Peder Iversen Hillestad, husfader, gårdbruker & selveier, f. 1840 i HafsloMartha Jakobsdtr, kone, f. 1840 i Dale sokn, LusterKjersti Pedersdtr, f. 1865Iver Pedersen, f. 1867Jakob Pedersen, f. 1870Severine Pedersdtr, f. 1872Karn Pedersdtr, f. 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og sjekkar ein FT 1865 finn ein framleis at ho heiter Martha, og er gift med Peder Ivarsson. Dei bur på Hillestad, som er i _Krekens eller hovedsognets andet_ skuledistrikt. Martha Jakobsdotter er også her sagt å vera fødd i Luster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Etter å ha leita litt meir, fann eg at ho var dotter av husmannen Jakob Thomasson (1795-1842) på Myrane under Hæri i Luster, og kona Siri Larsdotter (1805-1885). Du finn heile huslyden på side 744 i band 2 av gards- og ættesoga for Luster.Bibliografiske opplysningar er som følgjer: Øyane, Lars E[rik]. Luster. Gards- og ættesoge. [Førebels 5 band]. Oslo / Gjøvik: Luster Kommune, 1984-1994.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei hei Jo Rune, Tusen takk for dine anstrengelser i søk. Men viss du ser tidligere i juli da jeg la ut min første etterlysning om Severines opphav, moren er Kari Jakobsdtr.Kriken i Lyster og far Rasmus Rolvsen fra Vole(Hole) i Lom prestegjeld. Faren har jeg funnet men Kari hu Kari hun er og blir borte. Jeg måtte sjekke fødselen til Severine har jeg skrevet feil tidliger, hun er født 23.7.1874, dp.08.09.1874 og da står det tveite i Vossestrand. Dette er de opplysningene jeg har funnet så langt. Kan hende du finner ut noe me4r nå.Tusen takk igjen mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Ja her blir det fremdeles brukt alt av tilgjengelig materialet, har funnet noe nytt, er der hjelp å få.Kari Jakobsdtr. tjenestepk. 26 år, folkt.1865 Hosanger gård Molvik. Ingeborg Carlsdtr. enke Evanger Kallestad med barn:Knut Jakobsen ug. 28 år Ole 26 år Niels 21 år Carl 19 år Johannes 17 år Kari Jakobsdtr. 24 år hos moderen.Kan noen fortelle meg hvor det blir av denne Kari?Så har vi Fet Hafslo gård Lunde: Erik husf. 42 år Anna Monsdtr. kone 52årIngrid 20 år, Johanna 17 år, Brita 14 år, disse er Jakobsdøtre, mangler en Kari finnes hun. Severine som jeg leter etter får døtrene,Anna, Brita og Inger. Begynner å lure på om det er ført noe galt ved dåpen til Severine? Er der ingen som har tilgang til noe mer opplysn. Er der folketelling for 1875?Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

No har eg sjekka kyrkjebokoriginalen. Det står ikkje Kriken, det står Kroken. Eg siterer kyrkjeboka for soknepresten i Hafslo:Som nummer 66 i 1874 er døypt: Severine, fødd 23. juli, døypt 9. august (ikkje 8. sept) i Hafslo kyrkje, uekte. Foreldra er "Ungkarl Rasmus Rolfsen Hole Loms Prestegd 37 Aar og Pige Kari Jacobsdatter |-Kreken-| Kroken, fra Lyster 37 Aar".Fadrar er: Peder Johannessen Hillestad, Johannes Ingebrigtsen Hillestad, Anna Andersdatter Raaberget, Johanne Andersdatter Raaberget Lyster og Berthe Johannesdatter Hillestad.Som merknad står: "Opgaven skeet af Barnets Fader. Begges 2det Leirmaal. Han et för i Lom. Hun et i Lyster."Det som er skrive mellom |-..-| er overstroke i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og dermed vart det heile nokså enkelt. Ho er dotter av husmannen Jakob Jensson (1799-1869) og kona Marta Einarsdotter (1804-1869) på plassen Teigen under Kroken i Luster. Du finn dei i band 3 av gards- og ættesoga for Luster.Kari er litt meir omstendeleg. Ho er grundig fortalt om i band 2 (s.515) i same bygdebokverket. Ho vart fødd i 1840 på Kroken, og døyr i 1914 i Princeton, Minnesota (USA) under namnet Carrie Holter. Ho vart gift to gonger, først i Noreg i 1878 med husmannen Halvor Olsson på Bringebakken under Dale, utvandra som enkje til USA i 1896, og gift der i 1898 med enkjemannen Casper Jacobson Holter. Sjå meir om dette i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei hei Jo Rune.Tusen tusen takk, alt faller på plass, men en ting fikk jeg vite siden jeg la ut min siste etterlysning, har Kari fått en annen datter enn Severine, ett av Severines eldste datterdøtre fortalte meg at Severine skulle hatt en søster. Og det som er blitt fortalt at hun vokset opp hos sine besteforeldre i Luster stemmer også muligens?Jeg skjønner på ditt innlegg at det finnes bygdebøker hvor jeg kan lese mer om disse. Jeg skal underrette familien og må få sende deg så mange takk.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H. Thingvold

Nettopp fra ferie ellers kunne jeg hjulpet deg. Bror til Kari Jacobsdtr. er nemlig min mormors far Jens. Marthe og Jacob hadde sammen 8 barn, Jens nr. 3 av disse og Kari nr. 7. Marthe var født på plassen Einersåkeren under Grov i Jostedal (ikke Leirmo som det står i boka), se bind V Jostedal av Gards og ættesoge for Luster. Der kan Marthes slekt følges tilbake til de første bureisere i Jostedalen etter Svartedauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Etter dei opplysningane du har no, skal du vel faktisk leite etter TO halvsysken til Severine? Det vert oppgjeve at det er "begges 2. leiermål", så der må vere eit barn før både hos Kari (i Luster) og Rasmus (i Lom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Øivind fra Kløfta. Den jeg leter for har Kari Jakobsdtr som farmors mormor, om du vil ha kontakt kan jeg sende deg hennes E-mail adr. Har ringt henne i dag med gode nyheter. Til dere alle gode hjelpere,det falt en sten fra min skulder i går kveld når tingene begynte å falle på plass. Jeg har bestilt de bygdebøker som dere har nevnt, men er der noen av dere som kommer til kirkebøker for å finne diise barna som Kari og Rasmus muligens har etter sine leiermål, skulle så gjerne vite om Severine har noen halvsøsken. Og er der noen mulighet til å finne ut hvor hun vokste opp, hos mor eller far, fosterbarn. Det fortelles at hun har sagt hos besteforeldre i Luster, men det kan ikke stemme, de er jo begge døde 5 år før hun blir født. Dette begynner å bli veldig spennende nå, å få nøstet opp tråder som familien ikke vet om.Er det noe mer å finne mon tro?Hoppende glade hilsen fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg trur du kan sløyfe "muligens" - eg har aldri sett leiermål-omgrepet brukt utan at det blei barn av det. Dersom begge partar gjekk til køys frivilleg, var det ingen øvrighetsperson som fekk greie på det om det ikkje kom noko barn, sant? (Men barnet treng ikkje ha levd opp). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Sjekka for moro skuld folketelling 1875 for Lom (RHD), og der er to jenter som kan sjå interessante ut, nemleg Live Rasmusdtr. Hammeren, f.1874, bur saman med ugift mor, og Torø Rasmusdtr Øverbøe, også f.1874, utan synleg tilknyting til dei andre ho bur saman med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Aase. Severines far Rasmus Rolvsen Hole bor 1865 sammen med sin mor Sigrid Rasmusdtr.Hole hun skal være født ca. 1805,sønnen Rasmus født ca.1835 er også uekte født, jeg har ikke funnet hvem av Rolvene som kan være hans far, men jeg har funnet noe i folket.som kan være Sigrids far, Rasmus Torkildsen Hole Øvre, nevnt 28 år, ugift l801. Finner du hans første leiermål er jeg veldig interessert i alt om disse folk.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har problem med å få kontakt med Arkivnett Oppland for tida - kanskje dei har endra adresse? Den eg nådde dei på før (www.farkiv.ol.no/arkivnett.oppland/) er i alle fall nokså død.. På denne sida låg ein god del kyrkjebøker frå Oppland - om Lom 1874 var der, kan eg ikkje hugse no. Veit nokon om der er ny adresse, eller kva som elles er tids?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.