Gå til innhold
Arkivverket

[#6080] Sivert Olsen Sunde, Bergen?


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Matros Sivert Olsen Sunde gifter seg i Bergen i 1817 med Giertrud Olsdatter Sæle. Han er da 33 år og født ca 1784. De får 7-8 barn.Den samme Sivert dør i 1848, men er da 67 år og født ca 1781. Jeg finner ikke Sivert i folketellingen for 1801. Er det noen som har et godt tips om hvor lete? Han kan ha vært til sjøs i 1801. Finnes det noen kilder for sjøfolk som var utlands under folketellingen? Greta S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I folketellingen for Nykirken sogn, finner jeg ihvertfall Gertrud Olsdtr. på adressen 3-11B, hun er i alderen 16-31, og det står Hjertrue, Olssen i parentes. Du finner også Giertruder i samme alder på disse adressene: 10-38, 12-70, 24-22 og 24-127. Pluss to i alderen 32-63 (uspesifik aldersgjengivelse i denne tellingen...)Vet du om hvilken Sæle hun er fra? Du finner en Gjertrud Olsdtr. på Sæle i Qvamsøe, Wiig i Sogn som er 15 år i 1801. Ellers har du jo Sæler både i Sund, Øygarden og Fana nærmere Bergen...Er hun fra Sogn, kan jo Sunde i Indvig passe på Sivert? Her bor Ole Olsen og kona Anna Davidsdtr. De har sønnen David på 31, men også Henrik, Jacob og Malene på 15, 13 og 8, så her er det god plass til et par matroser imellom...Dette er selvsagt bare gjettinger!Kanskje navnene på Sivert og Giertruds barn kan være en pekepinn for oss som vil hjelpe deg? Bosatte de seg i Bergen, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner disse barna døpt i Bergen 1816-1894:1819 f. Okt 01, d. Okt 10 - Martine Sophia, foreldre Matros Sivert Olsen Sunde, bosted 9-81 og Giertrud Olsdatter Sehle i Nykirken1821 f. Mai 10, d. Mai 31 - Rachel Oline, foreldre Matros Svend Olsen Sunde, bosted 9-81 og Gjertrud Olsdatter Sæhlen i Nykirken1823 f. Feb 16, d. Mar 02 - Gertru Bolette, foreldre Dagløn. Sivert Olsen Sunde, bosted 18-57 og Gertru Olsen i Domkirken1829 f. Jun 06, d. Jun 28 - Sivert Olai, foreldre Vagtmester Sivert Olsen Sunde, bosted 18-93 og Gertrud Olsdatter i Domkirken1831 f. Aug 18, d. Sep 11 - Gulborg Benediche, foreldre Vagtmester Sivert Olsen Sunde, bosted 18-94 og Gjertrud Olsen i Domkirken1834 f. Aug 18, d. Sep 14 - Carl Johan, foreldre Vagtmester Sivert Olsen Sunde, bosted 10-88 Giertrue Olsdatter i DomkirkenEtter standard navneskikk, skulle dermed mødrene til Sivert og Gjertrud hete Rachel, Oline, Sophia eller Martine... Kanskje en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når de gifter seg er Gjertrud oppført som født i 11-228, det er Sydneskleiven i Bergen. I dag ligger denne adressen på Nygårdshøyden hvor også universitetet ligger. Sydneskleiven er ikke langt fra der Johanneskirken ligger i dag, og går herfra og ned mot Nøstet.Adressen 9-81 er Knøsesmauet 23, det ligger på Nordnes.18-93&94 er Lungegaardsgaten 14, denne gaten går fra jernbanestasjonen og gjennom Marken.Da de bodde i 10-88 hadde de flyttet tilbake til Nøstet, enten Baneveien eller Nøstegaten, som går parallelt med hverandre like ved der TV2 holder til i dag.Men dette hjelper deg jo ikke å finne dem i 1801. Jeg har heller ikke klart det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Heidi. Takk for svarene, du har virkelig stått på! Når det gjelder Giertruds familie er den grei. Den kommer noen ledd tilbake fra Jølster. Foreldrene paktet Sæle gård i Fyllingen. Når det gjelder Sivert er det vanskeligere. Har ikke klart å finne ut om han kommer fra Bergen eller ikke. Det er jo en del gårder på Vestlandet som heter Sunde, men så langt ingen Sivert. Barna Martine (min tippoldemor, Giertrud Bolette og Sivert Olai har jeg en del opplysninger om. Men så var det Sviert da.... Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Berre for å ha nemnt det, men du har vel tenkt i dei banar sjølv: Sivert kan ha mange andre skrivemåtar. Sivart, Syver, Sjovat, Sjur og sikkert fleire andre. Pluss alle skrivefeilane då, som for eksempel Sviert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Jeg er helt enig Aasa, det er flere utrolige "skrivefeil" i tellingene under digitaliseringen. Selv lette jeg etter Otlo, som jeg trodde skulle være grei å finne. Jeg fant henne da jeg fant ut at mora het Theodora født Holm, hun er oppført i 1900 tellinga som Aatile??. Så jeg tror en ikke skal se bort fra alternative skrivemåter / søke strenger.Lykke til;-) Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Hei Greta - det er artig å se at det også er andre som er på leting etter Sivert Olsen Sunde! Mitt slektskap med ham er ikke så enkelt som navnet kan tyde på, han er min nemlig min morfars farmors morfar. Jeg kom så langt at jeg fant det ut ved hjelp av digitalarkivet tidligere i år, men klarte ikke å komme videre. Da hadde jeg gått gjennom folketellingen i 1801 for alle steder som het Sunde fra Agder til Trøndelag på jakt etter Oler og Siverter, uten å finne noe å henge hatten på. Heidis innlegg om mødrenes navn fikk meg til å gå gjennom utskriftene igjen, og hvis vi antar at unge Sivert rett og slett var uteglemt ved folketellingen tror jeg det er tid for å slå opp i kirkeboken fra Førde. På gården Sunde der i soknet finner vi i folketellingen 1801 Ole Haldorsen, Gaardmand, 47, og hans kone, Rachel Andersdatter, 50. Det kan jo være grunnlag for å kalle et barnebarn Rachel Oline? Dette er jo forsåvidt nok til å gripe til kildene, men i tillegg finner jeg lenger nede på siden 12 år gamle Joseph Larsen. Hans sønnesønn, Olai Martinus Sunde, gifter seg i 1889 med Mathilde Sophie Johannesen, som er et oldebarn av Sivert Olsen Sunde! Det var vel gjerne slik den gangen at man holdt kontakt med sine sambygdinger gjennom noen generasjoner? Så nå er spørsmålet om noen har kirkeboken for Førde for hånden, og kan sjekke om Sivert ble født der i 1781 - 84! Forøvrig, Greta, sender jeg gjerne de opplysninger jeg har samlet om Siverts etterslekt (og er selvfølgelig veldig interessert i hva du har funnet ut). Hva er din E-postadresse? Min er sigmsun@online.no Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter innrulleringssjefen i Bergen, manntallsruller for året 1817 finner jeg følgende person under adressen 11 Rode Husnr. 228: Siur Olsen Sund født 1786 i Sartor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Sigmund og Cecilie. Det ser ut som om Cecilie har funnet rett person!!! 11-228 er adressen til Giertrud Olsdatter Sæle når hun gifter seg i 1817. Sartor ligger vel på Sotra Så da er det vel sannsynlig at Sivert eller Siur er født i Sund eller Fjell kommune? Takk for hjelpen Cicilie. Sigmund, jeg kontakter deg på e-mail- adressen din. Min er Ofteland@yahoo.com. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei GretaJeg har lett i kirkebøkene for Sund for perioden 1782-1788 uten å finne en Sjur eller Sivert Olsen. Den eneste jeg fant med det navnet var en Siur som var sønn av Jørgen Olsen. Selvsagt kan jeg ha oversett han, bøkene er ganske rotete skrevet for den perioden.Er du obs på at det finnes en Siur Olsen i Fana? Han bor med sine foreldre Ole Siursen og Sophie Isaachsdtr på gården Store Mille i 1801, og Siur er da 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Sartor er et gammelt navn for Sotra. Du kan dermed gå ut fra at Siur var født i Sartor skipreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Det er jo ofte slik, at en ikke ser skogen for bare trær....Kan det være mulig, at den A(a)mund Olsen Sundt eller Sunde som jeg roter med, i innlegget om Amund Olsen og Oline Ananiasdtr, rett og slett er en bror av denne Sivert Olsen Sunde??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Terje. Dersom det er notert navn på faddere, Sivert og Giertrud hadde 7-8 barn, så dukker kanskje opp flere Sunde-navn. Sjekker dette neste uke. Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter innrulleringssjefen for Søndre Bergenshus, år 1800, under gården Sund i Sartors Skibrede finner jeg en "Siur Olsen Rorbakke, Voss". Han er født i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På RØRBAKKEN i Evanger 1801:Ole Andersen Huusbonde 42 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer MSynneva Heljesdtr Hans kone 39 Begge i 1ste ægteskab KOle Olsen Deres børn 18 Ugift MHelje Olsen Deres børn 16 Ugift MKari Olsdtr Deres børn 14 KMilda Olsdtr Deres børn 11 KBarbraae Olsdtr Deres børn 9 KMarita Olsdtr Deres børn 6 KAnne Olsdtr Deres børn 3 KVigde i Voss 1709-1816:Ungkarl Ole Andersen Bolstad og Pigen Synnneve Heljesdatter Fosse. Trol: Fer 2da Pentecost. Viet: 3de Julii 1782 i Evangers Annex Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

MEN:Det KAN se ut som denne Sjur Rørbakke reiste tilbake til Rørbakke fordi Knut Sjursen f. 21.6.1838 og Hallvard Sjursen f. 17.3.1843 reiste fra Rørbakke til Amerika i 1864. Disse finner vi jo ikke blant Sivert Olsen Sundes barn født i Bergen...En Ingebjørg Sjursdtr. f. ca 1847 tjente hos (onkelen?) Nils på Rørbakke (55 år) i 1865.Så det spørs vel om vi er like langt med denne linken til Rørbakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har noen løst denne gåten og vil dele med oss andre, eller er det på tide å ta opp tråden igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Vi står på samme stedet, men jeg lurer på om Sivert kommer fra Jølster. Der er det en gård som heter Sunde. Det er antagelig sjanser for at Sivert og Gjertrud var i slekt. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har også sett på denne karen i Kornstad sokn, det står ikke noe her om hva plassen/gården heter. Stanset opp fordi han var matros...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Ser under vigde Sogn og Fjordane: Ole Nilsen Sunde Rakel Nilsd Helgheim 1012 1776 A9-452. Sivert Olsen Sunde er antagelig født en gang mellom 1781 og 1786. Datter nr. 2 til Sivert og Gjertrud blir døpt Rakel Oline. Den eldste heter Martine Sophie (min tippe tipp). Er det noen som har bygdebøker eller kirkebøker fra Jølster hvor Ole Nilsen Sunde og Rakel Nilsdtrs eventuelle barn kan finnes? Kanskje dette er Sivert sine foreldre. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

I 'Soga om Jølst' finner jeg videre at det var skifte etter Nils Olavsson i 1777, bla. a. til ''Olav, myndig, tenar i Dversdalin'.I FT 1801 er ikke Olav der lenger - derimot er det vel den samme Rachel vi finner gift 2. gang på Helgheim, siden hun har barnene Niels Olson og Cathrine Olsdtr. Siden Sivert (eller Sjur, det navnet forekommer tidligere på Sunde) da var 15-19 år gammel, kan han ha flyttet utenbygds.Så her er vi avhengig av kirkebok - døpte i Jølster på 1780-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg leter også etter anene til Sivert Olsen Sunde som er en 4xtippoldefar til min samboer - så hvis noen er kommet videre, tar jeg imot all info med stor takk :-)Det jeg har ligger på denne nettsiden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er løsningen!Cecilie Knoph har alt vært inne på løsningen for dere. Sjur ble hjemmedøpt og dåpen stadfestet i Evanger kirke 17. oktober 1784. Foreldrene var Ole Sjursen og kona Sofia Isaksdatter. Det er dette paret som bor på Store Milde i 1801. De flyttet senere til Sund i Sartor. Det ble holdt skifte etter husmannskone Sofia Isaksdatter Nygård under Sunds prestegård 11. februar 1806. Arvingene var enkemannen Ole Sjursen, sønnene Isak Olsen, myndig, og Sivert Olsen 20 år, døtrene Brita Olsdtr 27 år, Kristense Olsdtr 25 år og Anbjørg Olsdtr 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.