Gå til innhold
Arkivverket

[#6080] Sivert Olsen Sunde, Bergen?


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

...og fra meg. Dette var en hyggelig julepresang. Er alle bidragsyterne etterkommere av Sivert Olsen Sunde? Han var oldefar til min morfar Sigurd Martin Hansen f. 1887. Mormoren var eldste datter av Sivert, Martine Sophie Sunde gift med skomakermester Giert Jonas Hansen. Søsteren til Martine Sophie, Giertrud Bolette ble gift med Giert sin bror James (Jem) Hansen, hattemakermester. Har ett bilde av min morfar. Kan sees på LenkeMed vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Har letet litt mer etter hvor Siverts foreldre kommer fra. Dette er det jeg har funnet til nå.I Bygdeboken for Evanger Boka 2, Røyrbakken:1783. Skøyte frå Johannes Brynjulvson til Ole Sjurson Grove, Kvitli, Voss, på 12 mk. for 270 rdl. 1783. Makeskøyte frå Ole Sjurson til Ole Andersson Bolstad på 12 mk. Båe eigedommane var verdsette til 270 rdl. Ole Andersson, f. 1759, g. 1782 Synneva Helgesdatter Fosse, f. 1763...Og mer var det ikke å finne der. Så har jeg funnet i bygdeboken for Voss, volum 4:Erling Olavson Grovu bytte 1777 med Olav Sjurson uti eit bruk på Midt Skutle. Olav var gift med Soffi Isaksdatter og fekk på Grovu borni Kristense f. 1778 og Arnbjørg f. 1781. Olav selde bruket 1782 til Anders Knutson Løno.Dette er nok samme familie - men noe fødested har jeg ennå ikke funnet på verken Sofia Isaksdatter eller Ole Sjursen. Men de er kanskje gift på Voss før 1775.Og se der ja: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo og godt nytt år. Sophie er døpt på Voss Lenke Flere av søskene hennes er døpt i samme kirke. Gården heter Mossefind. Går ut i fra at dette er rett person. MVH Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sigmund Sunde

Siste nytt om Sivert og hans slekt, som jeg mener kan underbygge riktigheten av Kenneths løsning, er at i så fall var hans datter Rachel Olines mann Peder Moe hennes firmenning - se debatt 37107.Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kenneth Bratland

Bringer opp dette temaet da denne familien skal omhandles i bygdebok for Åsane.Ole Sjursen Skjeldal f. 1742 på Voss d. etter 1806 gift 1770 på Voss med Sofia Isaksdatter Mossafinn f. 1741 på Voss d. enten 1805 eller 1806 men skiftet etter henne ble holdt 11. februar 1806. Er det noen av dere som kan hjelpe meg med dødsåret til Ole Sjursen og kona Sofia? Ekteparet var forpaktere på Sætre i Åsane i perioden 1792-1796.Jeg har følgende barn men det kan ha vært barn som har dødd som små som jeg ikke vet om. Jeg ønsker å vite mest mulig om dette hvis dere har funnet noe mer utover dette:a) Brita f. 1770 på Skjeldal på Voss d. 1770 på Mosafinn på Vossb) Isak f. 1771 på Mosafinn, nevnt i undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805 og han er nevnt myndig i skiftet etter mor 1806. Er det noen som vet om han ble gift og når han døde og hvor han bodde?c) Brita f. 1774 på Skutle på Voss d. 1834 i Bergen gift 1800 i Hamre med Jon Davidsen Romslo f. 1771 i Arna d. 1855 i Bergen. Bosted: Bergend) Kristense f. ca. 1779 men hvor? gift 1806 i Sund med Amund Iversen Sund (som ikke var fra Sund) Han kan være identisk med den Amund Iversen på 19 år som tjente i Bergen i 1801. Er det noen som vet hvor disse bodde? Og når døde de?e) Anbjørg f. ca. 1782 men hvor? d. 1845 gift 1807 i Hamre med Gregorius Olsen Øvre Tveit i Meland f. 1782 på Hjelme i Øygarden d. 1867. Bosted: Kjerrgarden i Øygardenf) Sjur f. 1784 på Rørbakken på Voss d. 1848 gift 1817 i Bergen med Gjertrud Olsdatter Sælen f. 1792 i Fyllingsdalen d. 1846. Bosted: BergenHåper noen kan jeg hjelpe meg med disse spørsmålene!Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.