Gå til innhold
Arkivverket

[#6083] slekten von Ely


Gjest Anne-Lise  Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise  Mikalsen

Min tipp-tipp var Didrik Adolf Justson von Ely Haugland,bosatt på gården Hougland i Y.Arna.Er det noen som har kjennskap til denne store slekten utover det som jeg har funnet i Ættarbok for Ådna Sokn?Finnes det f.eks.en familiebok som omhandler slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser ut som du bør ta en tur innom denne siden:Lenke Magne Jamne følger von Ely navnet tilbake til Bendiderick von Ely f. ca. 1620 som var kaptein i Dansk tjeneste, og faren som var admiral. Bediderick hadde sønnen Erenst David Von Ely, f. 1667 i København, død 13 Jul 1750, København. Han var gift Christianne Julianne Judenherzog, datter av Bernhardus Judenherzog. (Christianne Julianne Judenherzog f. ca. 1660 iTyskland, Pyrmont, Westphalen, død i 1739 i København, begravet 15 May 1739.) Erenst var generalmajor i Norge.Han har ikke din Didrik i treet, men har fulgt slekten frem til Olavus Jespinius Didrikson Haugland f. 1825, sønn av Diedrik Adolph Didrikson Von Ely (1788-) og kan sikkert hjelpe deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten, hvis din Didrik var født i 1741 har han ham i treet også, med 16 barn og konen Anna Catharina Jørgensdtr. Wiggers, datter av Jørgen Wiggers og Bergitha Malena Wiggers.(Anna Catharina Jørgensdtr. Wiggers f. 1753 i Bergen, Hordaland og døde 1817 i Bergen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vi stammer visst fra samme folk. Jeg har lenka til stamtavla mi liggende på denne adressen: www.troms-slekt.com Her finner du mer på Judenherzog-slekta i Tyskland. Håper det er til hjelp. Det er skrevet mye om Ely-slekta. Og mye av det, særlig endel av det som står i Campells slektsbok stemmer ikke. Jeg har laget et ekstrakt av det jeg vet om historien til "stamfaren" Bend Diderich Ely, basert på danske kilder, blant annet brev fra det danske Rigsarkivet:Ely (von), Berend Didrik Sønn av dansk sjøkaptein, som han har vært i 26 år (indk? Sag? 15/12 1679) Han har tjent mange år hos fremmede potentanter, er regimentsadjutant i Prins Frederiks Regiment 1679 (indk? Sag? 15/12 1679) Seklt. I s. Reregiment 1679. Finnes ikke i .tat? 1680. Igjen innsatt som seklt. I s. Regiment 1683. Regimentet kalles fra 1699 for Prins Christians Regiment. Premierløytnant 26/10 1700. Adelig i 1703 (våpen: Elefanthode pekende mot venstre over skjold. I skjoldet midtstilt tverrgående bjelke tre bølgede linjer over og under bjelken). Sønnen, kaptein Ernst David ved Sydlandske regiment skriver i mars 1704 at faren har tjent i 42 år – 12 år hos fremmede potentanter, 30 år som løytnant. Han er nå ved en dom blitt fullstendig ruinert,(sønnen Bugislaus, som var underoffiser i den danske hæren ble arrestert for tyveri, og Bend Diderich ble arrestert og fengslet i stokhuset i København for å ha forsvart sønnen) hvorfor sønnen søker om understøttelse til? ham? (ref sag 1/3 1704 §9). Berend? skriver selv i november 1705 at han har tjent i 28 år, og at han aldri har begått noen ”lachete?” eller ”…???…”, men hans forseelse stammer blot fra faderlig naturlig kjerlighet for å bevare sin sønns ære. Ber om understøttelse (ref. sag 24/11 1705 §5). Ansettes 28/6 1713 som vaktmesterløytnant i Stade [stade er en by 30 km vest for Hamburg](reg. no? 1401/1713). K. Kapt. Vaktmester 5/8 1713 (reg no? 1660/1713). Utslettet i .let [tat?] 1715. Han lever? Vist ennå i Oldenburg i 1758 (… ref. sag 29/11 1758 referenda §4)Jeg har ikke selv sett dokumentet som plasserer Bendiderich i Oldenburg i 1758, og selv om det ikke er umulig, virker det usannsynlig at han skulle være i live på dette tidspunktet, hvis han da ikke har smurt tykt på om hvor lenge han har tjent danskekongen militært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne-Lise  Mikalsen

Heidi og Per Helge. Takk til dere begge to,det var for så vidt ikke noe nytt å hente,men Campbells Stamtavler,som jeg lånte på Bg.Off.Biblio.,hjalp meg å få alle Ernstene,Justene og Didrikene på sine rette plasser.Jeg har litt problem med å komme inn på din side,Per Helge,men nå prøver jeg igjen. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

håper du kommer deg inn. Husk å ta Campbell med en klype salt. Jeg har rettet opp et par av misforståelsene hans i tavla mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

En av misforståelsene, som jeg ser Alf Magne Jamne har med på sine sider, er at Anna Catharina Wiggers (1753-1817) er datter av Jørgen Wiggers. Det stemmer ikke. Hun var fosterdattera hans, men den biologiske faren var Jørgens bror, Mathias Jørgensen Wiggers, klokker i Oslo. Derfra kan Wiggers-slekten spores tilbake til en hollandsk innvandrer til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Bygdebok for Kvinnherad, Band 4, gnr. 153 Sunde, s. 327:Løytnant Anthon Ulrich Jacob Ely. Barn fødde her:a) Ernst David, f. 1740b) Christine Juliana, f. 1743c) Berta Margrete, f. 1747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.