Gå til innhold
Arkivverket

[#6086] Johanne Olsdtr. - muligens Brosvik (i Gulen)


Gjest Terje Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sande

1.4.1872 føder Johanne den 'uekte' datteren Ingeborg Helene. Faren er Hans Sørensen Rutledal (20.3.1851-28.10.1903), og i følge kirkeboken i DP bodde han i Brosvik på det tidspunktet datteren ble døpt. Men hvem var denne Johanne? Folketellingen i 1865 har en rekke aktuelle kandidater fra området - kjenner noen den rette? Eller vet noen hvordan man kan avgjøre hvem det er?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bent Grotle

Hei!Eg har hatt stor nytte av den 3 bind store Gulen-boka når eg har leita etter slekta mi i Gulen. Eg husker ikkje heilt den eksakte tittelen på dette verket, men då eg lånte den på biblioteket spurte eg berre etter Gulenboka. Trur at det vil vera lurt av deg å låne dette verket, det er eit imponerande bokverk.Vennleg helsing Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Takk for tipset - men den er nok allerede gjennomgått. Der står hun oppført med etternavnet Brosvik, men det er med stor sannsynlighet enda et "oppdiktet" etternavn. Hun var sannsynligvis tjener eller ligende på en av gårdene. Gjennom bygdebøkene for kommunene i området (Gulen, Sulen, Brekke, Hyllestad) har eg prøvd å "sjekke ut" de Johanna Olsdtr. eg har funnet i 1865-tellingen - men har ikke funnet noe positivt resultat ennå.Hans - som er far til det barnet Johanna får - er i vår slekt, og det er datteren som har vekt min interesse for Johanna. Om Ingeborg Helene finnes bare fødselsdag i bygdeboken for Gulen, men via databasene her har eg kunnet følge hun fra hun flyttet til Bergen, blir gift, får barn og emigrerer til USA. Har ennå ikke funnet hun der - men det kommer nok.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er denne Hans Sørensen Rutledal sønn av Søren Hermundsson Rutledal og Mari Ivarsdtr Sætre? I så tilfelle var han fetter til min oldefar.Hvor mange barn fikk denne familien? Jeg har bare Ivar f. 1876 som min farfar hadde kontakt med. Ivar emigrerte til Amerika, men kom hjem igjen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gisle Hersvik

No var det min tur til å henge meg opp i denne Johanne, ikkje av di eg har ho i anetavla mi, men fann ikkje spo etter ho i Gulen-bøkene.Terje: Har du klart å finne ut meir om denne Johanne og kven ho var?Kjellaug: Du har vel funne svar på spm ditt allerede?Søren og Mari hadde to born:1) Hermund f. 19482) Hans f. 1851Hermund fekk 5 born, deriblant Ivar f. 1876.Hans fekk 7 born, pluss den førekteskaplege dottera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.