Gå til innhold
Arkivverket

[#6087] "Negerprinsessen" Kola


Gjest Monica Nkechi Okpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Nkechi Okpe

Er det noen der ute som vet noe om Kola? Hun bodde i Inkognitogaden 13 og ble døpt i Trefoldighetskirken i 1893. Da var hun omlag 14 år gammel. Hun skal ha fått barn. Kola Plesner har jeg funnet i arkivet. Vet noen hvem dette var og om det kan være den Kola jeg søker? Har noen informasjon, setter jeg pris på tilbakemelding. Vi jobber med et prosjekt som søker å "registrere" afrikanere i Norge jgenom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Kjenner ikkje til Kola, men frå 1801 kjenner ein til afrikanarar i Norge. Vilhelmine var "Fruens livegne negerinde" på Guthuus i Stange i Hedmark. Kvar Vilhelmine kom frå, veit ikkje eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I Søgne (Vest Agder) gamle kirke skal der være en neger gravlagt. Han kom vistnok til landet som liten gutti forbindelse med hummer eksport. Er der noen som kjenner historien mer fulstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

En av de kjente afrikanerne i Norge fra gammelt av må vel være den afrikanske postmesteren Christian Hansen Ernst i Kragerø. Han kom til Kragerø på slutten av 1600-tallet. Han ble drept natt til 17. august 1695 i det som senere fikk navnet Knivstikkersmuget. Mer om mannen kan leses i "Historieglimt 2000" utgitt av Kragerø og Skåtøy historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg kan i farten huske dåp av et afrikansk barn i Bragernes kirke i Drammen rundt 1880 (tror det er i mikrofilm NOR1-993).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei.Dette er en etterslenger, jeg kom over litt info om KOLA idag.Som det står skrevet litt tidligere stemmer, hun er døpt i Trefoldighetskirken i Oslo i 1893,da ca. 14 år gammel. Fra Vest-Afrika, trolig nåværende Guinea,Elfenbenskysten,Mali eller Bukina Faso,der Mandingo-folket bodde ca 1900.Foreldre vites ikke. Født i Mandingo i det indre av Mellom-Afrika,antagelig av Chassa-stammen av Mandingo-folket.Adresse som oven Inkognitogaten 13. Her er det Jan Ivar Kristiansen på Skedsmokorset som var bidragsyter, kanskje han kan vite noe mer om KOLA. MVH GITTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Et grensetilfelle, i bokstavlig forstand, må være de fem "blåmenn" som fulgte sendemannen Matteus (på oppdrag fra Keiser Fredrik) til den norske byen Konghelle (nå Sverige; Kungälv), hvor de fant Kong Håkon Håkonsson. Dette skal ifølge registeret til Marina Mundts utgave av Håkon Håkonssons Saga (1977) ha skjedd i 1242, men Regesta Norvegica I, s. 222 (Erik Gunnes, 1989), anfører våren 1241 for datering av de antatte brev som må ha fulgt med fra Keiser Fredrik.Dette er vel den første omtale av farget innslag i et norsk bymiljø. Hvorfor disse "blåmenn" fulgte med er ikke omtalt i sagaen, men de omtales i sammenheng med de "mange gilde gaver" Matteus bragte kong Håkon.Kunnskap om afrikanere må på dette tidspunkt være allment kjent. Det er nærliggende å tenke på den kontakt nordmenn hadde til middelhavslandene under korstogene. Snorre innleder da også Ynglingesaga med å fortelle om "Store Blåland", og omtaler kong Sigurds (Jorsalfar) kamp mot blåmenn ved Fornminterra (Balearene).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Min manns tippoldefars bror, skipper og losoldermann på Flekkerøy utenfor Kristiansand, Hans Kielland (1767-1848), hadde iflg familieopptegnelser en neger som tjener:"Kom i krigen med Barbareskerne i tyrkisk Fangenskab, da han endelig vilde seile med eget Flag, var der i tre Aar. Ved sin Hjemkomst havde han med sig en Neger, Ludvig Alath, der i 1852 druknede paa Chrsandsfjorden, udøbt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Sigbjørn Sandsmark nevner Søgne. Eg har ikkje Søgne bygdebok, men husker å ha lest i den om ein kjøpmann i Ny Hellesund som hadde ein tjener som var neger. Denne kjøpmannen hadde også ein gedigen vinkjeller. Eg vil tru det var før 1850.I FT1801 for Mandal finn vi også Alexander, 22 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gitte Jacobsen Martinsens opplysninger er tatt fra "Innvandrerarkivet" på Norsk slektshistorisk forenings websted www.genealogi.no/immigrant/ der opplysningene om Kola ble publisert omkring siste nyttår av meg. Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det har vært rykter om en balsamert neger i Søgne, men det er intet mer enn rykter. Fyren jobbet i Søgne 1862,men så døde arbeidsgiveren hans, og han flyttet til Kristiansand. Senere omkom denne negeren da han fikk en bom fra en seilbåt i hodet. Han var 29 år da han døde. Det siest at han hadde noen slektninger i England ,og trolig ble han fraktet med båt til England. Min kilde på dette er Søgnes lokalhistoriker Jostein Andreassen og Radio Søgne. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.