Gå til innhold
Arkivverket

[#6091] Christoffer Johansen f. 1867 i Eiker - jernbaneman


Gjest Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Han ble f 2. mai 1867, døpt 1. sept 1867 i Haug kirke, foreldre Johan Christiansen og Maren Johannesdtr. Bodde i 1875 og 1891 som ugift på Tveteneie, Steinberg i Eiker. Iflg. familietradisjonen var han gift med Klara(?), hun skal ha dødd tidlig av tbc, han led visstnok samme skjebne, og 3(?) barn, Margit, Oskar og Johan havnet på barnehjem. Familien skal ha bodd i Sandvika, han var ansatt v. jernbanen. Opplysningen har jeg fått av min mormor, f. 1906, jeg forsto det slik at de hadde levd samtidig. Christoffer var hennes onkel (farbror). Men, jeg finner ikke Kristoffer/ Christoffer i FT 1900, heller ingen av de øvrige nevnte.Hvem vet noe om disse?Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Bjørn visst han var ansatt i jernbanen kan du prøve og kontakte jernbanemuseet på Hamar.Jeg har tidligere fått hjelp der,det kan jo hende du er heldig. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Deler av Bærum (dvs Vestre Bærum) er ikke søkbare i FT1900, så dette kan være grunnen til at du ikke finner din mann. Kirkebøkene er nok eneste utvei.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei, og takk for alle gode tips!'Jeg ringte til Jernbanemuseet, og har sendt en henvendelse dit. Så nå er det bare å vente og se....Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

BjørnKirkebok for Vestre Bærum prestegjeld, døpte:MARGIT KASPARA født 15.3.1904 døpt 22.5.1904, datter av sporskifter Kristoffer Johansen og hustru Klara Johansen. Bosatt på Elvely, Bjørnegård (like utenfor Sandvika vestover). Faddere er moderen, Laura Lilaas, konduktør Johan Lilaas, Johannes Amundsen, baadbygger Ingvald Johansen ibid. Ektefødt.OSKAR JULIUS KRISTIAN født 22.12.1905 døpt 11.2.1906, far samme navn og yrke, mor Klara Othilie Paulsen. Samme bosted. Faddere er jernbanekonduktør Johan Lilleaas, baadbygger Johannes Ammundsen, elvearbeider Olaus Eriksen, moderen og kone Laura Lilleaas (det vil si mange av de samme som Margit).JOHAN født 28.3.1908 døpt 7.6.1908, samme foreldre og bosted. Faddere er baneformann Werner Olsen, Elvely, banevogter Svend Nilsen, Hvalstad, moderen, enke Ida Wenstøb, Sandviken. Foreldrene viet i Johannes menighet, Kristiania, 1903.Klara oppgis alle tre stederå være født 1884. Finner henne ikke i kirkeboka for V. Bærum, og mye tyder vel på at heller ikke hun er fra Bærum siden alle fadderne ser ut til å være kolleger eller naboer (min teori).Kirkebøkene som er tilgjengelige på Bærum bibliotek omfatter ikke begravede etter 1900, så jeg kan ikke by på noe der akkurat nå.I FT1900 er det et par Klara/Clara-kandidater født 1883 i Drammen/Kristiania, så vidt jeg kan se.Håper dette hjelper deg et skritt videre.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Rune!Hjertelig takk, dette var kjempebra! Alle fadderne til de to første barna er søsken / svigersøsken av Kristoffer, Ingvald Johansen var forøvrig min oldefar. Så dette er nok de rette personene. Dette skulle være et solid grunnlag for å komme videre.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.