Gå til innhold
Arkivverket

[#6102] Immigranter til Norge på 1700-tallet


Gjest Fritz Ingebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Fritz Ingebrigtsen

Det jeg vet om min "stamfar's" opphav er at han var født ca 1749 og var innvandret fra Sachsen i Tyskland. Finnes det søkbare lister over innvandrede personer til landet i årene 1749 - 1780, ev. i hvilke registre ble disse innført og hvor kan jeg henvende meg for å lete ?mvh Fritz Ingebrigtsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Innvandrerarkivet er et fint tiltak, men omfatter foreløpig bare en liten brøkdel av folk som innvandret til Norge på 1700-tallet. Det ble ikke ført noen protokoller eller lister som ble brukt til registrering av innvandrere den gangen. Derfor må man lete i de ordinære kildene som folketellinger, kirkebøker, skattelister, borgerruller osv.En annen ting er at disse kildene i - hvis man er heldig - kan inneholde en del flere opplysninger om innvandrere enn de gjør om innfødte. Selv har jeg en katolikk blant mine innvandrede aner. Han ble "omvendt" til den lutherske lære og i den anledning har presten gitt ham plass til å fortelle litt om seg selv i kirkeboka. Der får vi bl.a. vite hvor han kom fra og hvem som hadde belært ham om "min forrige Religions Urigtigheder".Du sier at din "stamfar" innvandret fra Sachsen. Herfra kom det mange bergverksfolk til Norge. Hvis den personen dette gjelder kom til ett av bergverkene i Norge, finnes det en del spesielle kilder som kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå vet jeg ikke hvor han kom TIL, men i Bergen har jeg hatt mye hell ved å se på tildelte borgerbrev. Der står det oftest hvor disse kom fra og når...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fritz,hvis du opplyser om din stamfars anntatte innvandingsår, bosted og yrke i Norge samt fulle navn, vil jeg kanskje, men bare kanskje, med tiden kunne finne ut hvor han kom ifra. Etter hvert som "Innvandrerarkivet" bygges opp kommer jeg til å søke assistanse his de forskjellige tyske slektshistoriske foreningene. På den måten vil mange, men langtfra alle, innvandrerne dokumenteres på hjemstedet de emigrerte fra.Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Fritz Ingebrigtsen

Hei Tore ! Tar med takk mot tilbudet da jeg foreløpig ser ut til å ha kjørt meg fast ! Hans navn var Johan Bernhard Kreutzer,født ca 1749-1750 ,innvandret i 1770-årene fra Sachsen.Av yrke var han byggmester og kirkebygger.Han bodde i 1780-årene hos fogd Krogh på Vinje i Vesterålen.I disse årene skal han ha stått for arbeider ved Vågan og Evenes kirker. Han flyttet i 1799 til Målselv og ble gårdbruker. Deretter har jeg ganske god oversikt over hans etterkommere !på forhånd takk !hilsen Fritz Ingebrigtsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Interessant.Jeg skal senere samle opp de opplysninger som foreligger i Norge om bl a innvandrere fra Sachsen, og presentere listen for slektsforskere i Sachsen (samt Zentralstelle für Genealogie, Leipzig).Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.