Gå til innhold
Arkivverket

[#6103] Olav eller Olaf født på Voss 1885


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Er den noen som kan hjelpe med informasjon rundt en Olav Haugsnes som i følge Statsarkivet i Stavanger skal være født på Voss 6.desember 1885?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

I bygdebok for Granvin finner en Hans Samsonson Haugsnes 1844-1912 som er lærer i Solheimsviken ved Bergen, en finner han i FT 1900 for Årstad. Han er gift med Ragnhild Olavsdtr. Haugse f.1848. De får en sønn Olaf Johan, men i FT 1900 står det at han er født i Årstad 1879. Han skal ha tatt navnet Graner til etternavn. De har også en sønn Sverre Emanuel 1885-1952 han blir prest i Haugesund og g.m. Amanda Takvam. Men om dette er de rette personer det kan sikkert mottaker bekrefte eller avkrefte.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Takker begge to...Jeg har jo prøvd en god stund nå, å nøste opp Olav haugsnes - uten særlig hell.Jeg har søkt i FT 1900 uten å finne noen som kan være Olav (ingen i Haugesund i alle fall, men selv om jeg synes årstallet tellingen oppgir vanskelig kan missforstås med 1885 eller 1886 (som det faktisk står på gravstøtten i Haugesund) skal jeg igjen sjekke bygdebøkene rindt her.De skal vistnok stamme fra Hardanger, men per i dag vet jeg bare fødselsdatoen fra Statsarkivet. (vet ikke hvilken kilde de brukte). Han giftet seg med Alma Knudsen en gang etter 1900 i Haugesund (det var litt merkelig, at Statsarkivet ikke fant dato for vigsel).De fikk flere barn her i byen: Alf (1912-1973)- min kones farfar Olav Wegner (1917-1919) Kåre (1920-1991) Yngvar, Leif, Erling og Solveig har jeg ingen data på.Alma døde i 1960, og Olav i 1962.Johan Ludvig, kan navnene over gi en pekepinn på slektskap?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebok A 17, 1863-1886, døpte i Voss, viser at Ola, sønn av skredder Lars Haugsnæs, Vangen, født 1859, og Sakrine Olsen, født 1853, ble født 7. desember 1885, og døpt 10. januar 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tillegg fra Ættarbok for Kvalem (1975)under Haugsnes, side 214: Lars Åmundson Hallanger (1817-1893), gift 1840 med Anna Ivarsdtr Haugsnes (1821-1878), 8 barn, blant disse Lars, født 1859 "G. 1882 m. Sakrina frå Voss. Dreiv skreddarforretning ei tid på Voss, flytte so til Haugesund."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Når nøden er størst er hjelpen ofte nærmest, er jo et gammelt ordtak...Jeg takker og tror bestemt, at du traff innertier med denne Yngve :-)Alf (sønnen til Olav) har gitt sin førstefødte navnet Lars...Takk igjen.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei igjen, har Ættarbok for Granvin foran meg, utkommet 1995, der står det at Lars Larsen Haugsnes giftet seg med Sakrina Jonsdtr. fra Ål i Hallingdal. Anna Ivarsdtr, var dtr. til Ivar Larsen Hallanger 1789 - 1842 G. 1818 m Eli Ellingsdtr Holven 1780 - 1844. Han fikk skjøte på Haugsnes, br. nr. 3 i 1819 og 1820, hver gang halve bruket. Eli var dtr. til Elling Håvardson Holven 1748-1820 G. 1776 m. Anna Trondsdtr Haugsnes 1754-1826. Anna var dtr. til Trond Knutson Haugsnes 1700-1770 G. 3. 1754 m. Eli Trondsdtr Velken 1728-1813. Trond var sønn av Knut Trondson Tveito 1661- G.1690 m. Gyrid Olavsdtr Haugsnes. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Takker Johan :-))))Det blir innertier #2 i dag:-)Sakarina står også i FT1865 oppført som Johnsdatter, men faren heter John Olsen, så det er nok samme person. De bor på Voss i 1865, men foreldrene kommer fra Ål og Nes.Ellers var det jo svært mye interessant informasjon du kommer med - jeg må skynnsomt ned på biblioteket for å lese mer..Takker igjenTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.