Gå til innhold
Arkivverket

[#6109] Torgier Pederson og Helge Olsdtr. Hummelstøl g.171


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Torgier og Helge trulovet seg 17.04.1712 og giftet seg senere på året i Kinn.Det står oppført at begge kom fra Hummelstøl.Ved manntallet i 1701 finner jeg på samme gård en Olle Jørgensson 66 år.Dette er vel trolig Helges far.Men hvem var moren og hvor kommer Torgier Pederson fra ?.Jeg finner noen i samme tellingen med dette navnet men den eneste som kan passe i alder er en Torgier 12 år og lam.Så dersom noen vet mer om opphavet til Torgier og Helge , så mottas all informasjon med takk.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Første Torgeir er nemnd på Svarthumle i 1617. Han fekk sonen Per Torgeirson som igjen fekk den Torgeir du nevner. Han vart far til Per Torgeirson (f. 1727) gift med Karen Andersdotter.Torgeir Person (1671-1773)var gift med Helge Olsdotter Ausevik. Far hennar var Ole Ivarson Ausevik (f. 1651) og det var han som var gift med Helge Olsdotter Svarthumlestøl. Faren var truleg Ole Jørgenson/Jørundson, og mora var heitte heilt sikkert Gunnilde. Ole Humlestøl er 39 år i 1666.1711 - Torgeir Person Svarthunle får bygslesetel på 1/2 lp.i Humlestøl.I 1752 er det nokon andre som bygslar, og det ser ut til at Torgeir flyttar tilbake til Svarthumla.1721 - TP straffa for leiermål med Marite Jakopsdotter Kvalvik (dei fekk barn) og vart frådømd bue sitt til kongen.1755 - Per Torgeirson (soldat) kom i hopehav med tremenningen Anne Andersdotter Floren. 29/5 1756 - sak på "extra, utsættelses ting" Florasoga s. 213: "Per vart stemd, men heldt seg heime hjå faren og svara stemnemennene at alt var greit frå honom, både um barne og frændskapen, og at han hadde havt militærstraff. (Skyldskapen var etter Gunnilde Stølen (d.e. Humlestølen) som hadde døtrene Kari Svardalen og Helge Ausevikja. Kari var mor til Anders Svardalen, far til den dømde Anne Andersdotter. Helge var mor til Helge Svarthumle, mor til soldaten Per Torgeirson (...) "Hendes goe faders fader og P.T.s goe faders moder har været Sødskende""Eit sværa liv sidan omgang med nære slektningar var strengt forbode i den tida. Anne fekk 1 års tvangsarbeid i Bergen Manufactuur Huus. Per fekk militærstraff, som nok var vesentleg mildare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok en gang hjertelig takk for hjelpen Kate.Jeg rota litt med disse Helge Olsdøtrene.Jeg trodde det var den samme , og på det viset fikk jeg ikke " kabalen " til å gå opp.Vet du noe mer om denne Ole Ivarson Ausevik? Eventuelt når de giftet seg.Og står moren til Torgeir Pers.1671 - 1773 oppført noe sted ? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.