Gå til innhold
Arkivverket

[#6114] Anne Isakdatter , død ca.1766 på Husefæst i Breman


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anne Isakdatter giftet seg med Ananias Anderson fra Husefæst.De fikk en sønn Absalon ca. 1747/48.Problemet er at jeg ikke finner giftemålet i kirkeboken.For meg ser det ut til at årene 1747 og 48 mangler .Anne dør 1765/66.Men når var hun født og hvem var hun datter av ? Er det noen som kjenner til denne familien ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bent.Jo ,jeg har nok vært innom den.Der fant jeg bl. a. opplysningen om skifte etter Anne , men det var ingenting i skiftet som kunne fortelle meg hvor hun kom fra.Det står en del der om Ananias og hans forfedre , så det tyder på at hun kom fra en annen gård.Har du registrert at der mangler årene 1747 og 48 i kirkeboken ? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet at Ananias og Anne fikk følgende barn.Akslund/Absalon f. ca.1748 , Anders f. ca. 1750 , Bændik f. ca.1754 , Margrethe f. ca.1755 og Jacob f. ca.1758.Dette er barna som er nevnt i skifte 1765.Ananias gifter seg på nytt i 1766 med Anne Abrahamsdatter , Holmesund og trolig er det han som gifter seg for tredje gang i 1796 med Synneve Andersdatter Breidevikja under Husefæst.Det som er litt underlig er at til tross for at Ananias og Anne fikk 4 sønner , så ble ingen døpt Isak .Jeg begynner å lure på om hun virkelig het Isakdtr. til etternavn.Håper noen kan bidra til at denne gåten blir løst.Mvh.Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHar du prøvd å se om Anne står oppført som fadder til barnebarn. Abraham Ananiasson gifter seg i alle fall i 1787 med Johanne Jørgensdatter.Jeg ser ellers at Ananias står oppført som født i 1704 og død i 1802.Det er et skifte på gården Kjelkenes i Bremanger etter Isak Arentsen 1752-1756. Kan jo være en mulighet.En annen mulighet er skifte etter Isak Jacobsen på Apaldsæter, skifte 1762-1766.Men jeg ser vel ikke bort i fra at dette allerede er utprøvd.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Lars.Jeg har ikke sett på de to skiftene du nevner.Det kan være bryet vrdt å se nærmere på dem.Hun kommer nok fra en gård ikke langt unna Husefæst , de dro neppe langt rundt 1750 for å finne et kjerringemne.Jeg ser også at en Marta Isakdtr. Indrehus giftet seg i 1738 med Amund Joanson Hestevig.Hun kan jo gjerne være en søster av Anna. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nok vi kan utelukke Isak Arentsen Kjelkenes.Han giftet seg 29.08.1745 med Brithe Johannesdatter og de fikk i alle fall to barn .En sønn Ole i 1746 og en datter Dorthe i 1750.Så han kan neppe være gammel nok til å være Annes far.Kanskje den andre Isaken kan være mer interessant.Ananias og Anne får jo en sønn de døper Jacob.Dersom noen kjenner til Isak Jacobsen og hans eventuelle familie ville det vært interessant.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Apelseth

Hei! Det "kan" vere samband med Isak Jakobsson Apalset (1723-1763), men ho kan ikkje ha vore dotter. Det er kronglete å finne ut av Isak'ane og Jakob'ane på Apalset mellom 1700 og 1760. (Kyrkjeboka for Selje manglar for dei viktige åra mellom 1716 og 1733.) Sjekk om Jan Petter Hoddevik, som er igang med slektssoge for Stadlandet, har opplysningar.mvhArne Apelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.