Gå til innhold
Arkivverket

[#6119] Skovli i Østre Aker


Gjest Geir Helmersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Helmersen

Jeg har funnet min oldemors konfirmasjon i kirkeboka for Østre Aker kirke i 1881. Der står bopæl= Skovli. Noen som har peiling på hvor i Østre Aker dette stedet kan ha vært? Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

I matrikkelen for 1886 fantes Skovly i østre Aker: Malmøya, Bekkelaget (Store), Sjursøya, Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Helmersen

Hei, Laila! Takk for lynkjapt svar! Kan dette bety at Skovli/Skovly var tre forskjellige husmannsplasser(?) i Østre Aker? Og matrikkelen for 1886 - er den tilgjengelig på nett? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg vet ikke om det var husmannsplasser, men de var heller ikke "hoved-gårdene" tror jeg.Matrikkelen finner du her: Reg.sentralen for historiske dataHvis f.eks. den tilhørte Bekkelaget, kan denne siden være av interesse: Bekkelagshøgda lokalhistoriske foreninglykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

I Østre Aker ble hus registret med husnavn før det ble innført vei/gatenavn. Navnet Skovli eller nyere navnsettindg som Skogly finner du flere sted både på Nordstrand/ Malmøya m.m. Hvis du oppgir nærmere opplysninger om personen og hennes foreldre kan se etter i mine registreringer om jeg har noen nærmere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Helmersen

Til Laila: Takk for lenkene!Til Odd: Oldemor het Thea Jeanette Larsen, f. 16/3-1866 i Enebakk. Hennes foreldre het Lars Engebretsen, f. 1820 og Johanne Arnesdatter, f. 29/12 1828. Theas søsken: Anton, f.1853, Johan, f. 1855, Hans C., f. 1857, Rikard, f. 1860. Familien kom fra Enebakk, men jeg vet ikke om alle ble med på flyttelasset. Hun giftet seg med sin fetter(!), oldefar Johan Stensrud, f. 19/4-1861, i Grønland kirke, 11/12-1887. Da bodde Thea og Johan i Borggt. 8 i Kra., I FT for Oslo, 1905 står det at Thea flyttet fra Enebakk til Kra. i 1870, og at Johan flyttet fra Enebakk til Kra. i 1883. Deres bostedsadresser inntil de giftet seg er det jeg prøver å finne fram til. Etter en del år på div. adresser i Grønlandsområdet, flyttet Thea og Johan til Nordsæterveien, gatenr. 162(?), 4. etg. G.nr. 157, B.nr 166 (?). Eiendommens navn: "Solli", iflg. FT 1926. Johan eide da også en eiendom som het "Fagerli" i Nordsetervn. Jeg innbiller meg at det er en sammenheng med "Skovli" - at dette var i nærheten, og at de av en eller annen grunn flyttet tilbake til området Thea bodde ved konfirmant-tider. (Johan bygde seinere eget hus i Nordsetervn. 26) Klarer du å finne noe ut av dette, Odd? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Desverre hadde jeg ingen notater på personene,men det var en eiendom som benyttet navnet Skovli.De andre i området heter Skogly! Skovli lå i Slettenveien(sidevei til Kongsveien) på Bekkelaget. Skovli hadde g.nr.154,b.nr.64. Blf v/Dag Jarnøy har eiendommen med i sitt eiendomsregister, men har ingen opplysninger om bosetting på eiendommen.I Oslo Byarkiv finnes det mange lokale folketellinger,men de er noe sporadisk før 1900 i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.