Gå til innhold
Arkivverket

[#6121] Marit Olsdtr. f. 1793 Stjørdal (Meråker?/Hegra?)


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Prøver å finne "opphavet" til ovenn. person, men det viser seg vanskeleg. Marit Olsdtr. f. 1793 var g.m. Arnt Hemmingson Sørhalla (Sørhalden) f. 1791. Han var f. Hegset (Helset), og son til Hemming Olss. Hegset 1749-1805 og Gunhild Jonsdtr. f. Kilnes 1752-1791. Arnt og Marit gifte seg 2-6 1823 og hadde bl.a. dtr. Gunhild f.1829. Har sett i Stjørdalsboka, og konsultert eit par områdeexpertar på nettet, men det er svært få "spor" kvar Marit kjem i frå. Nokon som har opplysningar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi.W. Opdal

Jeg ska "konsultere" min fjerne slekning i USA, som også stammer fra Hemming Olls Hegset. Og skal gi deg en snarlig tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi.W. Opdal

Den info hun har stammer fra : Heming Olsen. Hegset f.ca 1760 gift med Gjertrude Davidsdatter.Frigard b. 1761. Denne Gjertrude er datter til David Tomason. Frigard og Marit Kristoffersdtr. Kval.Om dette kan gi deg noen ledetråder og du ønsker mer info - kontakt meg på bibi2000@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her og leser gamle postinger. Lurer på om Marit kan være søster av min ane Randi Olsdatter, som skal være født i Stjørdal. Min ane Randi Olsdatter var 34 år da hun flyttet til Skogn i 1816(altså født ca 1782), og 40 år da hun flyttet tilbake til Stjørdal i 1824(altså født ca 1784). Stjrørdalsboka oppgir at hun var født ca 1790. Hun var gift med Bendik Gunvaldsen som ble konfir- mert i Meråker i 1807. Meråker gikk jo under Stjørdal den gangen. Jeg har funnet mange Randi Olsdatter døpt i perioden 1782-1790 i Stjørdal De hadde barna Bernt født 10. eller 13.05. 1817 på Skogn, og Olaus født 16.11. 1825 på Værnesmo i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.