Gå til innhold
Arkivverket

[#6131] Jordbrekke-slekten i Skoger


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Finnes det noen flere som forsker i denne slekten?? Det gjelder etterslekten til Hans Jonsen f. på Galleberg i Sande. Og barn, John f. 1878 og Randi Helene f. 1776. Slekten skal i følge Skogerboka bodd på Jordbrekke til1888 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Johanne Elsebø

Forsker bare perifert på Jordbrekke, men vil gjerne ha kontakt med deg for evt utveksling av "overlappende data".Hilsen Inger Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Johanne Elsebø

Glemte å skrive min e-post adresse i svaret for jeg vet ikke om dette virker slik at du får en e-post. Min adresse er: inger.johanne.elsebo@c2i.netDu skriver divergerende årstall, men hvis det er 1700 tallet kan det være sammenheng til min slekt.Hilsen Inger Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei. Ser at jeg har skrevet ca. 100 års forskjell i fødselsdato på søsken her....:-) Men begge er født på 1700-tallet. Har forøvrig sendt deg en mail AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Anne!Dette med slekt fra Jordbrekke kan være så mangt. Kan du være så vennlig å gi litt mer bakgrunn for sprøsmålet ditt? Hva vet du, og hva ønskler du å vite?Når det gjelder den nevnte Hans Jonsson Galleberg, er han den samme som er antatt født om lag 1752, og som Jan Sortland i Sauherad i sin etterlyste i NSFs "Hvem forsker Hva" tidligere på 90-tallet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Heisan Are :-)Jepp...det gjelder samme Hans som Jan S. etterlyste ...vi snakket sammen på telf. den gang, og kom vel til at Hans måtte være bror av min tippoldefar`s mor...Susanna Jonsdr. Galleberg. Siden har jeg ikke hatt kontakt med Jan. Så grunnen til at jeg etterlyser etterslekt er at John og Randi Helene da måtte være søskenbarn til min tippoldefar Christian Mathisen Lærum, og dermed er det jo litt interessant å vite om etterkommer etter dem finnes opp til i dag. Jeg kunne jo ha kontaktet Jan S., men hadde faktisk glemt at vi hadde kontakt helt til du minnet meg på det nå :-) Det hender det går i surr i hvem en har snakket med ang. slekta! Det har faktisk blitt litt mye etterhvert for en "stakkar" Hilsen Grete G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Grete!Når det gjelder etterslekten til Hans Jonsen, så er det vel best at du tar kontakt med Jan, da han vel har best oversikt over den.Jeg er forøvrig litt usikker på om jeg diskuterte dette med deg, men jeg har i alle fall underrettet Jan om at Hans Jonsons bestefar dragonen Lars Jonson, n. 1705-1719+ var gift med Susanna Hansdotter, n. 1719, datter av Hans Thomasson Brun/Tømmerås. Og dermed er vi inne på etterslekten til sorenskriver Thomas Brun.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei igjen Are :-) Har du noen e-mail adr. eller tlf. nr. til Jan? Min hotmail adr. er: angilh@hotmail.com Jeg vet ant. ut fra Sandeboka eller den alltid hjelpsomme Arne at min tipp-tipp oldemor Susanna Galleberg Lærum `s farmor het Susanna Tømmerås og at farfaren var Lars Jonson men intet mer. Vet du hvor jeg kan få tak i oppl. om den slekten? Står det noe om den i Gjallarhorn? Jeg har forresten fått tak i oppl. om slekten til Hans Kristensson, lensmannen på Lærum, bakover i tid, helt til Loe-slekten på Eiker. Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jan Sortland har denne e-postadressen: atelemar@online.noAt Lars Jonsson på Galleberg var gift med Susanna Hansdotter fra Tømmerås, var i grunn ukjent inntil for et par år siden, da jeg fant en innførsel i panteboken fra 1719 som ga denne koblingen, men jeg tror jeg har underrettet Arne om funnet.Når det gjelder slekten til Susanna Hansdatter, har jeg laget en meget enkel samleartikkel om etterslekten til Thomas Brun i Gjallarhorn nr. 14 (1994) s. 118-120. Jeg har funnet litt mer siden den gang. Blant annet at Hans Thomassons svoger het "Vitus Heinrich von Holstberg". Hvorvidt denne von Holstberg var en bror av Hans' ektefelle eller om han var gift med en søster av denne er fortsatt uvisst.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei igjen Are! Joda...stemmer det! Bortsett fra at det var nr. 14 i 1995 :-) Skal ta en titt på den artikkelen mens jeg jobber i natt! Takk for hjelpen! Siden disse oppl. fra Tømmerås var så nye er det kanskje noen andre jeg har fått oppl. fra enn Arne. Har fått en del fra folk som deltar mye på denne siden. Og setter stor pris på det! Hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.