Gå til innhold
Arkivverket

[#6133] Horsøen, Askøy


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som kan fortelle meg mer om gården Horsøen på Askøy. Jeg fant plutselig ut at min oldefar bodde der da han døde. Ole Simonsen Løkkebø, død 19.05.1921, bosatt Hosøen.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Horsøy er en bitteliten veifast øy ved Juvik på Askøy, på et kart finner du i bukta mellom Heltevik og "hovedøya" (Juvik) på vestsiden av Askøy, noen hundre meter fra riksvei 562.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Det var tre små bruk på øya i 1900, ingen Løkkebø eller andre barn av Simon der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk for svar. Jeg tror nok ikke Ole Simonsen Løkkebø kom dit før en eller annen gang mellom 1910 og 1921. Jeg er tidliger blitt fortalt at han var ved Andvik i Masfjorden. Det er mulig at familien først har vært der. Og at de har flyttet videre rundt 1915, da den siste av sønnene flyttet avgårde, til USA.En av dødtrene, Inger, giftet seg med Lars Martin Monsson fra Juvik 29.09.1910. Så muligheten er jo stor for at familien var på plass i nærheten av datteren på det samme tidspunkt.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant familien på Eikefjord i Kinn i 1900, Ole og sønnen Simon var da midlertidig på Kalvaag:Ole Simonsen Løkebø, Bøtker, f. 1850Engela S. Løkebø f. 1853Simon Olsen Løkebø, Bøtker, f. 1885Inger Olsdtr Løkebø, f. 1891Nille Olsdtr Løkebø, f. 1897Men hvor han reiste etter 1900 og hvordan de kom til Askøy...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På Frøyen ytre og nedre (Kalvaag) i Bremanger 1900:Ole S. Løkkebø, bosatt midlertidig, sedvanlig bosted Kinn, Bødker, f. 1852Simon O. Løkkebø, Bødkerlærling, f. 1885 KinnMen dette visste du kanskje?Forøvrig:Død 28.10.1917: Judit Larsdatter Juvik født på Horsøen i 1887, datter av Fabrikformann Lars Monsen Juvik.Fant også død 11.08.1925: Hjørdis Larsdatter Juvik, datter av Fabrikformann Lars Juvik. Hun var født 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet meste var kjent, men ikke de to dødsfallene. Familien forteller at de reiste til Andvik, Masfjorden. Der arbeidet Ole som bødtker. Jeg tipper at de kom til Askøy som følge av at datteren traff Lars, men vet ikke. Sønnen Salamon var med til Andvik, arbeidet som smedlærling. I et intervju på 80-tallet, da han var på et besøk i Norge, bodde i USA, fortalte han om dette. Men jeg har ikke klart å finne intervjuet.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sannsynlige aviser å konferere med er Strilen, Nordhordland og Bergens Tidende... Forøvrig er det bare å glede seg til folketellingen 1910 blir lagt ut! :-)Vet du forresten om de fikk flere barn etter 1900? Kanskje en kunne finne dem igjen i kirkebøkene i Masfjorden/Askøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Avisintervjuet stod i en av sogneavisene, jeg har vært i kontakt med avisen, men i og med at jeg ikke viste eksakt dag det stod, hadde de ikke tid til å lete.Jeg har ellers rimelig god kontroll på familien. Det jeg var på jakt etter var det du ga meg, informasjon om gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.