Gå til innhold
Arkivverket

[#6136] Rustad


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg leter etter en Herman Rustad, f. 1850, Oslo. Ifølge vår familiebok deltok han som frivillig på tysk side i krigen mot Frankrike i 1870-71, og slo seg ned som forretningsmann i Hamburg etter krigen. Selv med god hjelp fra tyske slektsgranskere har jeg ikke klart å spore han videre; jeg finner han heller ikke i Norge i 1875. Men i 1900 finner jeg en Herman T. Rustad f.1850 og hans hustru Anne Helene m. barna Josef, Ole Arnt, Karl, Gunda, Alfred og Birgitte i Aker kommune. Jeg vet ikke om dette er "min" mann.(Jeg finner kun en HR født i 1850 iflg. -65 tellingen,det er "min" Herman). Ovenfor nevnte Herman T Rustad kan selvsagt være en annen "H" som har tatt Rustad-navnet senere. LIKEVEL:ER DET NOEN SOM KJENNER DENNE FAMILIEN??Med vennlig hilsen Tor Rustad Lena tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Tor 1865 tellinga for Enebakk viser en Herman Johannessen, født 1850 på Rustad østre i Enebakk. Dette er uten tvil en samme Herman T. (faren het Johannes Thoresen)Rustad som du har funnet i Aker i 1900. I Enebakk bygdebok, bind I, kan vi lese om denne familien (gården er der omtalt som Søndre Rustad). Herman overtok Rustad etter faren i 1872 og solgte den videre i 1899. Han var gift med Anne Helene Kristensd. fra Heier i Enebakk. Det står nevnt flere barn i bygdeboka enn de vi finner i folketellingene. Hvis det er av interesse, kan jeg godt skrive dem av til deg. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei, Tor! Hvis "din" Hermand Rustad i ft. 1865 i Christiania er den riktige, så har han også en yngre bror ved navn Nils Oscar. Det finnes en skipskaptein Nils Oscar Rustad i ft. 1900 for Kragerø, med midlertidig bosted "Methild, Scotland". Denne Nils Oscar hadde en datter, født i Hamburg i 1893. Kan det være noen spor/sammenheng her, tro? Vennlig hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hallo Rustad!!!Ja, det er det, de var brødre. Jeg har en VELDIG lang og interesant historie om Nils Oscar. Et resyme: Toten, Oslo, Tysk-franske krig.Etter vår familiebok ble NO drept der. FEIL!! Ved hjelp av tyske slektsgranskere jeg kom i kontakt med fant jeg han flere steder i Tyskland - så tilbake til Kragerø, hvor han fikk etterslekt som døde ut ca 1970 (Bredsdorrf) Jeg har også senere "fulgt" N.O. på flere reiser til USA, men din opplysning om Scotland var ny for meg! Hvor fant du det??Forøvrig: OM HERMAN RUSTAD f. 1850, Oslo overlevde den tysk-franske krig og event. senere slo seg ned i Norge: Er det noen som vet noe om han??? Alt tyder på at han IKKE var var i landet i 1875, og ettersom den HR jeg fant i 1900-tellingen var et blindspor, tyder det på at han enten ble drept, slo seg ned i Tyskland, emigrerte til USA??, eller døde en gang mellom 1875 og 1900 i Norge. OM SÅ: Han KUNNE ha fått barn ??I alle fall; takk for responsen så langt!!Hilsen fra Toten,Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei, Tor! Opplysningen om Skottland finnes i Ft. for Kragerø, 1900, i en av merknadsrubrikkene. Ellers finnes det visst en bok med det korte og greie navn: "Verlustlisten der königlich Preussischen Armee und der Grossherzoglich Badischen Divission aus dem Feldzuge 1870-1871" (Puhh!) utgitt ved University of Toronto Photoduplication Unit, 1981. Kort sagt: Tapslister ved felttoget i 1870-71! Hvor den evt. er å få tak i, vet jeg ikke, men jeg fant henvisningen hos mormonerne (Family search). Takk for hilsen via FamNord, forresten! Lykke til videre! Hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Bjerke

TorJeg registrerte en dødsannonse for en Herman Rustad i Aftenposten denne uka (eller var det forrige uke), og tenkte med en gang på "din" Herman. Kan den nylig avdøde H.R. ha vært en etterkommer - navnet er jo sjeldent nok?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei Rune,Takk for notisen - men det er heldigvis ikkke av min slekt. Jeg har riktignok en bror med navnet, men han er OKHilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.