Gå til innhold
Arkivverket

[#6140] Marenn Helene Christensdatter og Johan Peter Rasmu


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg har grunn til å tro at den Marthe som Johan Peter Rasmussen skal ha gitet seg med ca i 1845 var Maren Helene Christensdatter (Christiansdatter) f 1828. De kan ha giftet seg i Aker eller i Asker. Kjenner noen til giftemålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha, det ser slik ut ja... Problemet er at jeg ikke kommer videre før jeg får fastslått OM Johan Peters kone Marthe er identisk med den Maren Helene som dør på Nedre Foss på Sagene 24 år gammel i 1853. Maren Helene er ifølge konfirmasjonspapirene født 30.09.1828 av foreldre Marthe Kathrine Andersdatter og Christen Frandsen på Steenseie (ved dagens Rødtvedt) og konfirmert 23 april 1843 i Aker kirke, og er p.t. den eneste kandidaten jeg har, men uten vielsen henger dette i løse lufta. Marthe (Maren Helene?) kalles Wethammer da hun føder 16 år gammel i 1845, og Sjuelsøen (Sjursøya) da hun får neste barn i 1847. Wethammer er i Stange (Hedmark), så kanskje har hun tjent der etter konfirmasjonen, uten at vi har funnet noen forbindelse dit, og kanskje har hun tjent på Sjurøya i 1846-47? Familien bor på Sagene. Johan Peter er f i 1829, så det er unge folk dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det kan være at jeg har oversett vielsen i Aker eller Christiania. For dengang så jeg etter Marthe, ikke Maren. Men om noen skulle komme over Johan Peter Rasmussens giftermål med Maren eller Marthe rundt 1845 så ville jeg bli svært så takknemligø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.