Gå til innhold
Arkivverket

[#6142] Innvandret Svenske


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Under folketellingen 1865 for Glemminge i Østfold finner jeg min tipp-tippoldefar Anders Anderssen 35 år gammel født i Sverige. Han var gift med Anne Amundsdtr 38 år gammel født i Fredrikshald. De bodde nok flere år i Fredrikshald da flere av barna er født der. Vet noen noe mer om disse, deres forfedre og etterkommere. Hvordan finner jeg ut hvor i Sverige denne Anders kom ifra ?Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Østfold Historielag har i en årrekke drevet frem et prosjekt "Svenskeinnvandringen", som per mars 2001 besto av over 20.000 poster. Det siste jeg hørte om prosjektet dengang, var at ØH ønsket å få det lagt ut på Digitalpensjonatet. Når en nettpublisering finner sted, kan kanskje spørsmålet til Bjørn Bill besvares. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Jeg har selv svenske forfedre som kom til Østfold. Utallige henvendelser hit og dit har bare hjulpet litt... Finner du vielsen, står det ofte fødested for ektefellene. Erfaringsmessig kommer de fleste svenskene i Østfold fra området rundt Årjãng/Holmedal i Vãrmland. Greit å ha i bakhodet mens du fortsetter jakten. Lykke til!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Bare en liten kommentar til Siri, det kom masse svensker fra Bohuslän til Østfold. Hele grensetraktene faktisk. Stor fattigdom hos søta bror var nok årsaken.Enig i at vielsen vil kunne gi opplysninger. Det finnes nå også en mailingliste for Østfold/Bohus/Dalsland området. Den er helt nystartet, for å melde deg på send en mail til: Ostfold-Bohuslan-Dalsland-L-Request@rootsweb.com subject: blank beskjed: subscribe Lykke til! LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Med et så vanlig navn som Anders Andersen er du nødt til å finne nærmere opplysninger om hvor i Sverige han kom fra, for i det hele tatt å ha noen sjanse til å finne den riktige Anders i Sverige. Slike opplysninger må skaffes ved å gjennomgå alle kilder i Norge som kan si noe om hvor han kom fra: alle folketellinger; kirkebøker om vigsel, dødsfall, innflyttingslister, alle barnas dåp og konfirmasjon; dødsannonse og ev. notiser i aviser ved dødsfall, runde år o.l. Min erfaring er at det finnes tråder noen få av disse stedene, som kan lede til riktig kommune eller sokn i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det var nyttige informasjon Svein Skartsæterhagen kommer med. Jeg har "møtt veggen" vedrørende svenske aner, men nå kan jeg prøve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

De svensker som har innvandret til Norge har som regel fått norsk statsborgerskap. Riksarkivet i Oslo har alle handlinger som fulgte med søknaden. Jeg fant en svenske denne veien. De hade opplysninger om når og hvor han var født. (Folketellingen 1900 hade feil fødelseår på ham) I tillegg fantes attester fra tidligere arbeidsplasser, prester etc. Masse intressant lesing. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Ulla! Hvordan er statsborger-arkivet å lete i? Finnes det register, eller må en bare bla? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Før man kan lese de enkelte aktstykker i en sak, må man bla seg igjennom Justisdepartementets protokoller for å finne den rette persons “Andrangende om norsk statsborgerret”. Dette siste kan være en ganske møysommelig affære — i hvert fall hvis man ikke nøyaktig vet når x fikk sitt statsborgerskap. Problemet er at disse protokollene også inneholder så uendelig mye annet, og noe register for å skille snørr og barter finnes meg bekjent ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei alle sammen,Jeg er tilbake fra en tur i Nordsjøen (på Valhall) og ser at jeg har fått flere interesante svar på mitt spørsmål om hvordan finne ut mer om svensken som kom over grensa og bosatte seg. Tusen takk alle sammen. Det ser ut som jeg må ha meg en Oslotur for å lete i Riksarkivet. Er det noen som vet når en planlegger å legge ut prosjektet "Svenskeinnvandringen" i pensionatet ? Evt er det noen som har tilgang til dette idag med mulighet for å gjøre oppslag ?På familysearch fant jeg en Andreas Andersen gift med Anne Marie Amundsen 27.05.1853i Halden Østfold. Jeg tror dette kan være han jeg er etter så dersom noen har mulighet for å sjekke denne i kirkeboka så ville jeg satt stor pris på det.Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg tillot meg å legge denne etterlysningen ut på Østfold-Bohuslän-Dalslandlista. Jan Erik Eriksen svarer der:Har søkt i "Svenskeinnvandringsdatabasen" og funnet mange med navnet Anders Andersen og født ca. 1830. Har du noen flere holdepunkter? Glemmen er desverre ikke ferdig registrert enda.jan erikHer er de jeg har funnet: 23.4.1854 Anders Anderss, ug 20 år 4107 Døpt: !!, !!. Fra !!, S. Til Sponviken 15/7-53. Tjeneste 6.5.1849 Anders Anderss, Tjener 19 år 5134 Døpt: Sillerud, S. Fra Sillerud, S, S. Til Lilledal P.L. Sätterlind 3.Juni 1848 29.7.1860 Anders Petter Anderss, Tjener, ug 30.3.1829 5504 Døpt: Fjärstad, Östergötland, S. Fra Svanshals len, S. Til Risum for Kjelberg Kinnander, 9.6.1860 30.4.1855 Anders Anders, Tjener, ug 7.9.183024 år 12390 Døpt: Trankil, S, S. Fra !!, !!. Til Hafslund 12/2-55 pastor E. Tegnäs nattverd fulgt til alters 6/3-53. Foreldre soldat Anders Moberg og h. Brita Andersd. 11.1850 Anders Andersson, Tjener, ug 21 14374 Døpt: Järnskog, S, S. Fra Östervallskog, S, S. Til Østenby 8/11-1850, Com.loc. Dalèn. K: Fra Strømer 29.9.1851 Anders Andersson, Skredder, ug 20 år 6 md 14671 Töcksmark, S, S. Til Ous 28/10-1850 1850 Anders Andersen, Dagarbeider, ug 24 18012 Sillerud, S, S. Til Flesberg pl 7/3-55, La??. E: Meget svak skrift, nesten uleslig. 1850 Anders Andersen, Dagarbeider, ug 24 18152 Sillerud, S, S. Til Flesberg pl 7/3-55, La??. E: Meget svak skrift, nesten uleslig. 1855 Anders Magnus Andersen 13.10.1830 20861 Døpt: Sätila, P, S. Fra Halden. Til Moss 16/2-57. Fra Hulta i Sätila.. Skomager 1858 Anders Andersen Flesberg 28 år 20881 Døpt: !!, S. Fra Våler. Til Gashus 3/10-59 fra Våler. Bebo plads under Gashus 1873 Anders Andersson, Teglverksarbeider, ug 12.1.1831 22870 Døpt: !!, S. Fra Naverstad, O, S. Til Nabbertorp 7/1-76 H.BergHåper noe av dette kan være til hjelp.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Jarleif,Takk for hjelpen. Jeg har "subscribe" på Østfold-Bohuslen....lista slik at jeg nå får disse pr e-mail. Det var et godt tips da jeg ikke visste om denne lista. Når det gjelder min tipp-tipp oldefar Anders Andersen som er nevnt som 35 år i folketellingen 1865, så har jeg også funnet han nevnt som ANDREAS ANDERSEN. Dette har jeg fra familysearch der jeg sjekket dåpsdato for barna som er nevnt i 1865-tellingen. Jeg har også ANDREAS-navnet senere (1883,1887) da han var fadder for 2 av sine barnebarn som ble døpt i Østre Fredrikstad. Av yrke er han nevnt som MASKINIST i 1865-tellingen. Det samme er han nevnt som da han var fadder i 1887. På bakgrunn av denne informasjon så ville det vært interesant og sett et tilsvarende søk i "svenskeinnvandringsdatabasen" på ANDREAS født 1830/31.Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.