Gå til innhold
Arkivverket

[#6148] Ole Sandersen og Marthe Olsdatter på Fossesholm i


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg tar spørsmålet først. Er det noen som har en formening om hvor dette paret kom fra. De er registrert under gården Fossesholm ved tellinga i 1801. Her sies Ole å være 69 år og gift for annen gang. Marthe sies å være 73 og gift for tredje gang. Ting tyder også på at Ole har en sønn som heter Anders. Er reg. som barn ved tellinga. Han er 22 år og blind. Familien ernærer seg ved almisser. Det som etterhvert synes helt klart er at ihvertfall Ole Sandersen ikke kommer fra Eiker. Ingen Sander døper barn i Eiker i et aktuellt tidsrom. Har sjekka ca 1725 - 1739. Ingen Ole Sandersen i Eiker ved skattemanntallet i 1765. Heller ingen med fornavn Sander. Jeg har heller ikke klart å finne at Ole Sandersen døper barn i Eiker rundt 1775 - 1780. På "Familysearch" har jeg derimot funnet en Ole Sandersen døpt 24. aug. 1732 på Selje i Sogn og Fjordane. Sønn av Sander Hammeren.69 år i 1801 stemmer bra, men.... Samme sted har jeg også funnet en Ole Sandersen som gifter seg med ei Marthe Olsdatter. Dette skjer i Fana, Hordaland og året er 1791. Noen som har en formening om jeg kan være på rett spor ??? På meg virker det som om avstanden fra Vestlandet og til Eiker er i største laget, men...Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

"Nye" opplysninger som kan ha med saken å gjøre. En Sander Sandersen blir gravlagt 1. juni 1766. Han skrives da for Møllenhof i Eiker. Han sies å være 52 år ved dødsfallet. Kan kanskje være bror eller far til "min" Ole Sandersen. --- En Knut Sandersen, Bagstevold i Eiker konfirmeres i 1771 og dør i 1774.--- ved tellinga i 1801 er det registrert to stk. Ole Sandersen i Eiker, den ene altså på Fossesholm, den andre holder til på Lysager og er Spigersmed. Denne mannen er 47 år og gift med Dorthe Christophersdatter. Tre barn; Sander 15, Christopher 11, og Kari 19 år. Jon Torp har kommet opp med følgende i en mail; "Sander Sandersen og Randi Olsdatter Møllenhof døper en Sander 5.nov. 1786. Han er født 30.10 s.å. Faddere; Johanne Olsdatter, Kari Arnesdatter, Ole Sandersen,Nils Amundsen og Jon Olsen, alle fra Møllenhofeie".- Dette paret har jeg i tellinga 1801 funnet på Holmen Søndre i Skoger. Sander sies å være 62 år og husmann med jord. Randi Olsdatter sies å være 40. Gutten som ble døpt1786;Sander, tjener på Nordre Undersund, Skoger. Det kan være slik at Ander Sandersen død på Møllenhof i 1766 er faren til Sander Sandersen på Holmen Søndre. Det kan jo også være slik at "min" Ole Sandersen er en eldre bror av den Sandersen som er på Holmen Søndre i 1801. Hovedspørsmålet er med andre ord fortsatt uløst; Hvor kom Ole Sandersen og Marthe Olsdatter fra?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Wiese Holm

Jeg observerer leteaksjonen din med interesse. Jeg er også på jakt etter opprinnelsen til en Ole Sandersen (gift 33 år gl i 1816) så han tilhører en annen generasjon som din Ole.Iflg opptegnelser av Ole Rytterager, som var nevø av min Ole Sandersens svigersønn!!, skulle slekten stamme fra Hallingdal og var 'gode og stræbsomme folk'. Siden jeg ikke kan finne noen opplagt kandidat har jeg har lurt på om Sandersen muligens ikke er regulært patronym, men at det ble brukt som etternavn, altså at faren f.ex.kan hete Knut. Ole Sandersens datter kalte seg iallfall for Sandersen.Har du kommet videre i ettersøkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg har ikke kommet noe lengre her. Saken har vært nedprioritert siden det ikke dreide seg om mine egne aner, men et forsøk på å hjelpe en amerikaner. Rett etter mitt siste innlegg i denne debatten 'knelte' datamaskinen og dermed forsvant...... Min venn over dammen står fortsatt i stampe.Jeg har også tenkt tanken på at det kan være hallingslekt - en annen ting jeg har tenkt litt på er Vestfold.Den Ole Sandersen som gifter seg i 1816 har han noen forbindelse til Eiker eller ???mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tor jeg ville ha undersøkt i Hallingdal. Sander-navnet stammer vel mest sannsynlig derfra. Skotske Sander Sandersen kom dit til dalen før 1640. Det er heller ikke langt mellom Ål og Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Hvis basen over døpte i Eiker er korrekt, så er det født en Ole Sandersen 20/3-1782 foreldre Sander Sandersen og Randi Olsdatter (senere Holmen søndre.) En Ole til er født 9/7-1784 foreldre Sander Sandersen og Randi Christoffersdatter. I kirkeboken for Aker er Ole Sandersen viet 13/7-1816 og da passer ingen av disse to desverre. Men kanskje presten har summert feil? Forlovere ved vielsen var Sander Sandersen og Anders Sustad? Dette peker også mot Drammen. Jeg kan tenke meg du har rett i antakelsen om at de eldste Knut, Ole og Sander kan være uheldige yngre sønner som har måttet søke levebrød utenbygds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Anne. Det at 'presten' ved innførselen i kirkeboken har bomma med ett år eller to er jo ikke uvanlig. Det hører vel nesten til det vanlige. Dermed skulle begge de to Ole'ne som ble døpt på Eiker 82-84 være aktuelle kandidater.En av de to Ole Sandersen som er født i Eiker som du nevner er vel han som befinner seg på gården Nordby i Skoger ved tellinga i 1801.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, er ikke helt sikker på dette men jeg mener at navnet Sander har utspring fra/er en kortform av Alexander og at de kan ha blitt brukt omhverandre på samme person.mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Til Anne. Den Sander Sandersen som er på Søndre Holmen i 1801 døper en Sander i Eiker 5.november 1786, ei Berthe i 1790 også det i Eiker. I tillegg døper han ei jente i Skoger 1799. Anne, dør trolig lita. Er ikke 'hjemme' i 1801. Sander Sandersen og Randi Olsdatter døper også en Johannes i Strømsø i 1801.Sander Sandersen født i Eiker 1786, mener jeg er han som gjenfinnes som tjenestefiolk på Nordre Unnelsrud i Skoger i 1801.Dessuten har jeg en mistanke om at de to Ole'ne som døpes i Eiker på beynnelsen av 1780 tallet var søsken, men at det er en feil i kirkeboken ved han som døpes i 1784.Ole Sandersen døpt i 1782 av Sander Sandersen og Randi Olsdatter, dør året etter. - Derfor har jeg en mistanke om at den som døpes i 1784 er en ny Ole, men at 'presten' bruker feil farsnavn på Randi Olsdatter - for i 1784 er det jo ei Randi Christophersdatter som står som mor.Jeg ser foreløpig ingen forbindelse til min Ole Sandersen på Fossesholmeie i 1801, men dersom du sender meg en mail på; tallmoen@start.no -- skal jeg sende det jeg har liggende. Om det ikke hjelper meg kan det kanskje være til nytte for andre.Forøvrig så døpes det en Sander Sandersen 30. sept 1738 i Sokndal ifølge familysearch - mannen på Søndre Holmen i Skoger er 62 år i 1801......Mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vedr. Ole Sandersen i Fana:Han er født på Fanahammaren, døpt 28.6.1765. Han var sønn av Sander Andersen Hanerven (1739-1811) og Kari Monsdtr. Sletten (1730-1788), og hadde søsknene Anne (1761-1833) og Mons (1771-1844). Ole ble gift med Marthe Olsdtr. Hordnes 20.11.1791. Jeg kjenner ikke til hvor de døde.Kari Monsdatters foreldre var fra Strønen i Os og Salbu, begge døde på Sletten. Sander sine foreldre var fra Krokeide i Fana og Nordstrønen i Os - tror begge døde i Os.Forøvrig er da vel denne Ole langt for ung til å være din - men dette til orientering ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.