Gå til innhold
Arkivverket

[#6153] Gårder, bruk husm.pl. i Telemark.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har en person som dør på 1 gård ved navn Storkos 1838, finner den ikke. Sønnen er på Langkos da han dør 1859, hans sønn igjen blir født på Nordbø, hvorfor får jeg ikke respons på noen av dem når jeg søker for å finne folkene? Trenger hjelp! Disse stedene skal ligge til Kviteseid eller Seljord? Mvh.Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei. Eg svara nettopp på eit anna innlegg frå deg,men egentleg lurar eg litt på kven du leitar etter her. Dei gardsnavna du nevner her, regnar eg med er i Brunkeberg. Nordbøen har vore i slekta mi ganske langt tilbake, Storkos er like i nærheten. Langkos kjenner vi ikkje til, men utfrå folketellingane så må den og ha vore i samme området. Adressa til Ættesoga fekk du i det andre innlegget, så eg regnar med at du kan få nytte av den her og. Ps! Eg gløymde ein ting idet forrige innlegget: NST Bind 11 (1947-1948)har en artikkel som heiter "Nogen oplysninger om presteslekten Morland", men kanskje du veit om denne frå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Gro Berit.De som jeg Spurte etter i sommer er Andres Aasmundson Langkos gift 1835 med Aase Jonsdtr.(Jens)?Hun skal være født 1818 Nordbø,død 1891 Langkos. Andres skal være født 1809,Storkos?, hans far Aasmund dør der 1838. Om dette er helt riktig kan jeg ikke si med 100 %,fant det i noen bøker jeg lånte i Porsgrunn. Er takknemlig for at du trakk fram dette som er ganske gammelt med alle forespørsler. Jeg har Loupedalens bok om Kviteseid hjemme akkurat nå, der skulle jeg se etter Morland, men fant i stedet en god del som hører hjemme på oven- nevnte tavle i stedet. Og på den mangler jeg også opplysninger om HALVOR EIVINDSEN AASHEIM, SELJORD, var gift med TONE ASLAKSDTR.HOMMEN, der har jeg alt, og jeg vet at HALVOR dro til USA 1884 enkemann da. Kan du hjelpe meg med HALVOR`s opphav. Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiI 1865-tellinga er det to Hallvor Eivindsen, begge født ca. 1822 i Seljord. Den ene bosatt på Kvalsæt i Kviteseid og den andre bosatt på Øvre Groven i Seljord i 1865. Han på Øvre Groven bor sammen med sin far og mor Eivind Halvorsen og Aasne Knudsdatter.I 1865-telinga er det registrert ti personer i Seljord med fornavn Eivind men ingen på gård Aasheim.Gården Hommen er vel mest sannsynlig i Kviteseid, på gården Hommene og Bergeland finnes i 1865 en Aslak Olafsen, men jeg finner ingen Tone.Når jeg så har lett litt til finner jeg Eivind og Thone på gården Kvalsæt i Kviteseid men ingen ting om deres foreldre.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Sol. Eg skal prøve å finne ut om denne Halvor for deg, men eg har desverre ikkje bygdesoga for Seljord sjølv. Eg regnar med å ta ein tur til Seljord snart, og håpar då at det kan stå skrive noko under Åsheim i boka. Ellers kan eg nevne at Ættesoge for Seljord er under arbeid. Denne har vi venta på i fleire år, får tru at den snart er klar.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei til Gro og( Lars i Porsgrunn)!Jeg har klart å finne alt på Langkos også Tone Aslaksdtr.Hommen. Men jeg finner fremdeles ikke Halvor Eivindssen Aasheim i Seljord ei heller ikke Aase Jonsdtr. Nordbø født 1818 gift med Andres Aasmundson Langkos. Takk for hjelpen og jeg håper DERE klarer å finne ut noe mer.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen Sol.Eg har litt problemer med å forstå kva du meinar. Du skriv i eitt og samme innlegg at du har alt på Langkos, men at du ikkje finn Andres Asmundson Langkos og Aase Jonsdtr Nordbø. For det første, har du framleis boka av Loupedalen, er det ættesoga du har. Andres er registrert under slekta Svolsbru, eg er usikker på om dette er overskrifta til denne slekta (er forresten også i nærheten av Nordbøen). For det andre, har du prøvd ættesoga via internett. Her finn du han ganske greit ved å søke navnet (du kan utelate Åsmundson). Han med vidare slekt, Aase utan vidare slekt, kan tyde på at ho då kjem frå ein annan kommune. Treng du meire hjelp, så bare gje et hint. Det tok litt tid før eg skjønna heilt korleis opplegget er. Det er kjempeflott. Eg oppdaga i kveld at dei nå har lagt inn link til Gardsoga også, men eg trur ikkje alle gardar/plassar er inne endå.Ny helsing frå Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Gro.Var det misvisende det jeg skrev? Jeg finner ikke Aase Jonsdtr. Nordbø født 1818, for at en skulle forstå hvem jeg mente skrev jeg at hun var gift med Andres. han fant jeg alt om men Aase står ukjent.Også er det åpent rom for Halvor Eivindson Aasheim, det er disse 2 jeg mangler opplysninger om, så om du har noen mulighet til å gi meg noe nytt om de 2 er jeg veldig takknemlig.Beste hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Då har eg alt heilt klart. Når det gjeld Aase, så er vel kun kyrkjebøkane som kan gje eit svar på kven som er foreldra. Halvor skal eg leite i Seljordsoga etter, så fort eg får anledning.mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen Sol!Eg har nå prøvd å leite under Åsheim i Seljordsoga. Fant ein Eivind, trudde eg hadde klart det for her var det også tilknyttning til Brunkeberg. Men då eg får sjekke mot ættesoga for Kviteseid viser det seg at han er fødd i 1838, og då er vi like langt. Håpet blir då ættesoga for Seljord, den er planlagt trykkt på nyåret. Kva kilde har du forresten som seier at han brukte Åsheim-navnet. Eg skal hugse på deg hvis du ikkje finn ut meir imellomtida.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Gro Berit.I Kviteseid av Loupedalen side 581, grein 1. VI ASLAK AASMUNDSSON HOMMEN og AASE TALLEIVSDTR., 5 born født Hommen, 126. TONE f. 1820, d.pl. Haukom i Ordal 1881 gift 1851 m. HALVOR EIVINDSSON AASHEIM, SELJORD, FØDT 1822--USA 1884, og så videre til deres datter INGEBJØRG født 1852 SKOTBAKKAN, gift 1874 med AASMUND ANDRESSON HAUGEN (Svolsbru 198) Dette er de fakta jeg har på tavlen til min svigerinne. Men skulle gjerne hatt videre tilbake på HALVOR EIVINDSSON AASHEIM født 1822. Håper fremdeles at du kan gi meg noe hjelp der.En fortsatt riktig god søndag fra SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen Sol!Eg har ikkje gløymt deg, men det tar lengre tid med trykkinga av denne slektsboka for Seljord enn planlagt. Eg har prøvd på nytt å lesa gjennom den gamle Seljordsoga utan å finne noko. I tillegg har eg vore i kontakt med ei som driv med redigering av den nye boka. Fant heller ingen registrerte under Åsheim med dette navnet, det kan tyde på at det er ein som kanskje bare har budd der kortare tid eller på ein liten plass i tilknytning til Åsheim. Prøvde og å sjå på fødde/døypte i 1822 i Seljord, men ikkje noko resultat der heller. Men eg har ikkje tenkt å gje opp, skal leite meir når boka kjem ut. mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol kerry  johannessen

Hallo på deg Gro Berit.Tenk jeg trodde ikke noen hadde mulighet til å kunne lete etter denne damen, jeg har mer eller mindre gitt opp. Holder nå på å renskrive alt jeg har samlet om min svigerinnes slekt, for jeg regner Aase som uoppnåelig. Hun må ha vært på Nordbø i tjeneste da hun gifter seg, har ikke funnet ut noe mer om henne. Jeg er veldig takknemlig om du vil fortsatt leter i det du kommer til.Jeg har hatt en del arbeid med slekt i Buskerud, og har sett at det har vært vandring til og fra Telemarken ganske ofte, kunne det være noe å lete der tror du? Tusen takk til deg fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei, hei!Trur du las litt fort nå, det var Halvor Eivindsson Aasheim eg skreiv om.Når det gjeld Aase Jonsdtr Nordbø, så har eg heller ikkje kome vidare. Dei gifte seg i 1835 ser eg. Så klart kan ho vera frå Buskerud, men eg trur fyrst eg ville leite i dei nærmaste kommunane til Kviteseid. Men som eg tidlegare skreiv så skal eg ha desse navna notert, mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.