Gå til innhold
Arkivverket

[#6154] Slekten på Bø i Gausdal


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

En av mine forfedre var Aasten Horgen som var gardbruker på garden Horgen i Gran på Hadeland. Han ble født omkring 1550-1560 og døde ca. 1620. Han var involvert i to rettsaker i 1580 og 1598 som dreide seg om garden Bø i Gausdal. Det kan tyde på at Aasten hadde en søster som var gift med Jon Eilivsen Enge.I boka "Ætterøtter for Austlid og andre gudbrandsdalsgarder" av Einar Austlid oppgis det at Jon Eilivsen Enge var gift med Sigrid Amundsdtr. Bø, og videre at hun var datter av Amund Nebbe på Bø og hans kone Ragnhild Bjørnsdtr. Bø. Det oppgis at Amund Nebbe var av en gammel adelsslekt og at det ble holdt skifte etter ham i 1598. Jeg har også sett henvisning til dette skiftet et annet sted. Men nevnte bok oppgir desverre ingen kilder.Hvor kan jeg finne mer om slekten på Bø, og om den påståtte adelige slekten Nebbe? Jeg er takknemmelig for henvisninger til både litteratur og primærkilder. Ikke minst skiftet i 1598, hvor finnes det? Øvrige kommentarer og synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete K. Hvidsten

Hei Ole Arild. Amund Nebbe er en av mine forfedre gjennom datteren Marit Amundsdatter bosatt på Sejelstad i Ringebu. At han kan være av adelig slekt var nytt for meg. I Adelsprosjektet, katalog over setegårder, er skiftet i 1598 nevnt (ikke stadfestet) under gården Egge på Ringerike. Men dette vet du kanskje. I Roskilde amt under "voldsteder" fant jeg Nebbe; kanskje en forbindelse? Bare en liten hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.