Gå til innhold
Arkivverket

[#6156] Tjøstolv Madssøn, f. 1753 i Drangedal, d. 1821 i S


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!I følge Lorents Berg's bygdebok for Stokke skal en av mine forfedre, Tjøstolv Madssøn, være født i 1753 på gården Rød i Drangedal, og død 1821 på gården Sjuvestok i Stokke.I folketellingen for Drangedal i 1782 har jeg funnet en Jørgen Madsøn på gården Røe i Krog Roden sokn. Han skal ha vært 45 år i 1782, og kan m.a.o. være en eldre bror av min Tjøstov.Er det noen som kjenner noe mer til Tjøstolv og hans forgjengere?Min e-mail adresse er nilsaxel@noos.frTakk for hjelpen!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiPå gården Roe i Drangedal, Tørrdal annex, finnes i folketellingen for 1801 Jørgen Madsen, 66 år, med kone, barn og barnebarn. Ingen spor etter Tjøstolf. På gården Syvestoch i 1801 tellingen finnes Kiøstol Madsen, 49 år. Gift for første gang med Anne Ellefsdatter. Hun er gift for andre gang. De har tre barn. Men i tellingen står det jo ikke hvor de er født, slik det gjør i senere tellinger.I tellingen for Roe i 1782 finnes også på gård 4 enken Else Kiostolfsdatter, død 1782. Jeg vil vel tippe at hun er mor til Kiøstol Madsen.Det finne imidlertid bygdebøker for Drangedal, noen har sikkert tilgang til disse.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

I Drangedal med Tørdal av Olav Sannes finner en på Søndre Rød: Mads Larsson, født 1708, død 1756 (etter en ulykke i Kvernhuset) Han ble funnet av sin kone Taran Jørgensdatter Ettestad, f 1711, død 1799. Det skrives at de har 7 barn. Den yngste av guttene er Tjostolf, gift ned Anne Eilevsdotter Nesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal dere ha!Stemmer det at Jörgen Madsön ogsaa var blant disse barna?Jeg saa videre i tellingen fra 1782 at Taran Jörgensdatter da bodde sammen med Lars Madsön. Det er vel da et av de andre barna?Er det noen sjanse for at noen arbeider med aa legge bygdeboken du (Petter L.) refererer til ut paa Internet -- jeg har funnet at den ble utgitt i 1924? Inneholder den forresten opplysninger som gaar lenger tilbake enn Mads Larssons generasjon? Er den til salgs noen steder fortsatt?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Axel, Barna heter: Jørgen (1734-1817), Tellef, Lars, Tjostolf, Tyr, Anne og Gunhild. Faren til Mads Larsson var Lars Madsson (1685-1762)gift med Anne Torleivsdotter (1691-1750). Barn: Mads, Tellef, Jørgen og Torbjørn. Faren til Mads heter trolig Aslak og dennes far trolig Mads ( brukte og eide søndre Rød 1640-1654). Tarans far het Jørgen Halvorsdatter (1683-ca.1730)på Nordre Ettestad. Mor ukjent. Bøkene er helst å finne på antikvariater. Jeg kjøpte min, via Internett, på Adamstuen antikv. i vår, de hadde 3 eksemplarer. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for nye opplysninger!Jeg regner med at når du skriver "Faren til Mads heter trolig Aslak ...", så refererer du til den Mads som var far til Lars Madsson (1685-1762)?Og at Jörgen Halvorsdatter skal vaere Jörgen Halvorsen?Adamstuen var et nyttig tips!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.