Gå til innhold
Arkivverket

[#6160] Ringebu, Hans Christoffersen, f. 1785 og k. Ane Ol


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Kan noen hjelpe meg med forfedrene til Hans Christoffersen og kona Ane Olsdt. De ble gift i Ringebu 12.6 1821: Ungk. Hans Christoffersen Vedstad, 31 år, og pigen Anne Olsdt. 22 år. Forlovere: Fridrik Volden, Johannes Moen.De hadde to barn født i Ringebu: 1) Marit, f. 20.11 1821 og 2) Mari, f. 30.4 1824. Hele familien flyttet til Orkdal, Sør-Trøndelag, og fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Halvor Aaby

Hei Inger! Spørsmålet ditt har begynt å bli gammelt, men da ingen andre har kommet fram til noe svar, skal jeg prøve. Jeg har brukt kirkebøkene fra Ringebu, i tillegg til Digitalarkivet. Dessverre har jeg ennå ikke kommet til en konklusjon jeg er helt sikker på.Først en liten rettelse: I avskrifta av kirkeboka for Ringebu står det at Hans Christoffersen var 36 år i 1821, og ikke 31 år, som det står i spørsmålsteksten din. Han var mest sannsynlig f ca 1785, slik det står i overskrifta.Hans Christoffersen hadde sannsynligvis en sønn Christopher f 09.05.1818. Hans bodde da på Lillebø. Mor til Christopher var Marit Gundersdatter Bredeveien, og han vokste opp hos mora. Christopher Hansen Bredeveien flytta til Fron i 1840.Jeg klarer dessverre ikke finne ut hvor din Hans Christoffersen kom fra. Det var en annen H.C. i Ringebu, f. 1791, men han er det dessverre ikke, da han gifta seg med ei anna Ane Olsdatter i 1723. Den ene forloveren, Fredrik Volden, kan være et spor. Han kom sannsynligvis fra Fron. Det er en H.C. med rett alder på Berge på Fron, men etter opplysninger skal han ha blitt gift og fått flere barn på Fron. Det er også en H.C. f ca 1792-93 på Kjæstad i Fron som kan være mulig, men alderen passer ikke godt. Jeg er i alle fall så godt som sikker på at H.C. var innflytter til Ringebu. Ved søk i Digitalarkivet har jeg f.eks. funnet 2-3 H.C. med rett alder på Hedemarken. Jeg kan dessverre ikke finne H.C. og Ane Olsdatter i utflyttingslistene fra Ringebu.An(n)e Olsdatter er dessverre et så vanlig navn at det er lett å ta feil. Sannsynligvis var din A.O. virkelig født i Ringebu, slik FT 1865 for Orkdal viser. I Ringebu er det 2 sterke kandidater. Den en er A.O. Hilstadlykken døpt 26.08.1798. Foreldra var Ole Erichsen og Rønnog Hansdatter. Ole var fra Hilstadlykken, Rønnaug fra Årnesbakken. I FT 1801 er Anne på Årnes, der faren er innerst. De hadde ikke flere barn, så langt jeg kan se. Seinere finner jeg ikke mer om Ole og Rønnaug i Ringebu. Konfirmasjonen til A.O. er også usikker. Det gjelder dessverre begge de sterkeste kandidatene.Ane Olsdatter Bjørgemoen, døpt 15.01.1797, er den mest sannsynlige blant de som er født i Ringebu 1796-1800. Foreldra hennes var Ole Jonsen og Marit Eriksdatter. Ole var f i Høyelykken (Orderlykken?) i 1763, Marit i Kvislen 1771. Dette er plasser som ikke ligger langt fra bostedene til H.C. og A.O. mens de bodde i Ringebu. Ole Jonsen og Marit Eriksdatter ble gift 12.11.1792 og hadde barna: 1. Jon døpt 26.01.1794, Orderlykken/Høye, 2. Ane døpt 15.01.1797, NørdreBjørgeeie, 3. Erich døpt 13.04.1800, Bjørgemoen. Han døde liten. 4. Marit døpt 24.04.1803, Bjørgemoen, konf. Vålemoen 1820, 5. Embjør f 24.04.1808, Bjørgemoen, konf. Voldmoen 1825. Jeg har ikke sikre opplysninger om når Jon Olsen og A.O. ble konfirmert.Foreldre til Ole Jonsen var Jon Monsen og Ane Larsdatter. De bodde i Kvislen, Høye og Høyelykken. Far til Marit Eriksdatter var tambur, seinere sersjant Erik Gudbrandsen og Anne Torgersdatter. De bodde på Kvislen og andre steder i Ringebu til flytta nordover etter 1783. I folketellinga 1801 er de å finne på Skorstad på Otterøya.Dersom det er ønskelig kan jeg bidra med flere opplysnininger. E-mail:halvoraaby@enitel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.