Gå til innhold
Arkivverket

[#6171] Martin Hansen på Kindstangen nær Skjærdalen Brug,T


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Martin Hansen på Kindstangen nær Skjærdalen Brug på Tyristrand ble født 1841 i Hole. Han ble 1865 gm Anne Mathea Jonasdatter f. 1845 i Norderhov. De fikk tre barn: Karen Helene f. 1867, Ragna Otilie f. 1873 og Jonas f. 30/7 1876. Min manns bestemor, ovennevnte Ragna Otilie, fortalte at hennes far druknet i Tyrifjorden da han skulle skysse en dame over isen ”da Jonas bare var noen måneder”. Det må ha vært vinteren 1876-77, men jeg finner ingenting om dødsfallet i klokkerboken for Hole 1859-1878. Fra 1878 er det egne kirkebøker for Tyristrand. Er det noen som har adgang til disse kirkebøkene for å se om Martin Hansen kan være død senere enn Ragna Otilie sa eller som vet noe om denne historien? Er takknemlig for all hjelp. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thorleif Solberg

Fra Kjørkebok for Tyristrand. Død 10/2-1880, begr.21/3-1880, jordf.25/3-1880: Martin Hansen,skredder, husm.gift, f.1841 på Gomnes, bopel: Kindstangen. Druknet i Holsfjorden, var ifølge med Jens Eriksen Snaketangen. De omkomne to menn fra Tyristranden og kone fra Krøderen(?), som de skulle føre en kjelke på isen over fjorden, da de falt gjennom isen utenfor Nes og tett ved Modumlandet. Martin Hansen som trakk kjelken, har ikke kunnet gjenfinnes. (Mrk.begravelsesdatoen). Konen fantes fastbunden til kjelken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Thorleif Solberg. Tusen takk for opplysningen. Det var altså riktig det som ble fortalt, selv om tidspunktet var litt feil. Nå kan jeg føre det inn i familiekrøniken! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Fra Ringerikes Blad tirsdag 17.februar 1880: Hønefos den 16de Februar. Fra troværdige og paalidelig kilde er Bladet d.d. tilstillet nedenstaaende Meddelelse: "Tirsdagen den 10de dennes hændte en sørgelig Ulykke paa Holsfjorden, idet 2de Mænd fra Tyristranden, gaaende paa Skøiter, skulle trække en i Lier hjemmehørende ældre Kone over isen fra Skjærdalen paa en Kjælke, ere da alle 3 faldne igjennem og forulykkede ganske nær Modumlandet. Tililende Folk fra østre Modum, der havde iagttaget Ulykken, skal efter Forlydende straks have faaet Konen og en af Mænderne op af Vandet, uden at det lykkedes at faa nogen af dem tillive igjen, skjønt svage Livstegn skal være merket. Den 3die, en Mand fra Tyristranden, var ikke at finde, og er heller ikke senere igjenfunden, uagtet store Anstrængelser er gjorte for at finde ham. Den sidstnævntes efterladte Enke gjensidder med 3 smaa Børn i trange Kaar, og vilde det her være Anledning og paa rette Sted for hjælpsomme med mennesker at yde Hjælp. Dette kunde muligt bringe den af Sorg og Bekymring dypt nedbøiede Enke Lindring og Opmuntring i hendes betrængte og fortvivlede Stilling. X. I forbindelse med foranstaaende, ere vi anmodede om at henstille til Hr.Engb.Kind om velvilligen at ville modtage de Gaver, der muligens maatte indkomme. Den borteblevne Forsørgers Navn er: Skrædder Martin Hansen Kindtangen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

TilThorleif Solberg. Tusen takk for at du fant fram dette til meg! Jeg kan fortelle at det gikk bra med de tre barna. Alle ble gift og har etterslekt. Enken, Anne Mathea Jonasdatter, ble gift med en som het Anders Kristensen Rytterager, men jeg vet ikke noe mer om ham. Nå skal jeg sende dette til barnebarna våre. De er Martin Hansens tipp-tipp-oldebarn. Takknemlig hilsen fra Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.